Gå til innhold
Arkivverket

[#24047] Foreldre til Kongsberg-Knut, handelskar i Røldal, Seim i 1763


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

På eit gammalt slekts-tre står det (kun) følgande;Knut Olson Nore-Numedal, f. 1726, d. ? og g. 1764 m. Sigrid Amundsdtr. Vassvikja, f. 1736, d. 1802.Om Knut: Kongsberg-Knut. Handelskar Røldal, Seim, 1763.Eit av deira barn heitte Knut og står som Knut Knutson Seim, f. 1774, d. 1849, g. 1802 m. Ragnhild Amundsdtr. Oppistov, f. 1776, d. ?.Det står vidare at far til Knut Olson er Ole Arneson Nore-Numedal (ingen årstal oppgjeve).Kvar er Nore-Numedal og Vassvikja og kva heiter evt foreldra til Sigrid A. og kven er mora til Knut O.?På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så vidt jeg kan se, ligger Røldal i Odda kommune, Hordaland.På FamilySearch (VRI) har jeg funnet en Knud Olsen, gift 25.06.1764 med Sigri Aamundsdatter. De ble gift i Ullensvang, Hordaland. LenkeOm Ullensvang står det følgende på Arkivverkets nettsider (mikrofilmregistrene, kirkebøker):”Ullensvang Kirkesokn Ullensvang, Eidfjord (1968-), Jondal (1968-), Kinsarvik, Odda (til 1915). Navneskifte fra Kinsarvik prestegjeld til Ullensvang 1869. Avgang Gnr. 79 ble overført fraKinsarvik sokn til Øystese i Kvam 1882. Odda ble eget prestegjeld 1915. Gnr. 98-116 og 122-151 ble overført fra Kinsarvik sokn til Granvin sokn i Ulvik 1964. Tilgang Eidfjord sokn ble overført fra Ulvik 1968. Jondal sokn ble overført fra Strandebarm 1968. Gnr. 80-82 ble overført fra Øystese sokn i Kvam til Kinsarvik sokn 1965”.Her er det navneskiftet fra Kinsarvik til Ullensvang som er interessant. I folketellingen 1801 for Kinzervig har jeg funnet en gård som heter ”Waswigen”. Siden Knut og Sigrid er oppført som gift i Ullensvang, som tidligere het Kinsarvik, er det kanskje en mulighet for at ”Waswigen” = Vassvikja (??).Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nore i Numedal ligger i Buskerud. Kirkebøkene heter Rolloug på den tiden. Finnes fine bygdebøker, men du må også låne registerbindet ellers er det nesten umulig å finne frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Huff da! Jeg har visst bommet stygt på geografien denne gangen! Håper bygdebøkene kan hjelpe Gisle H., for det er nok dine opplysninger, Berit K., har bør ta utgangspunkt i og glemme mine geografiske sprang. Siden Knut Olsen er omtalt som Kongsberg-Knut, er det mest nærliggende å tro at han har operert i Buskerud. I bygdebøkene vil han vel også da ev. kunne finne Seim og 'Vassvikja'.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe mener hun har bommet stygt, men det er jeg ikke så sikker på. Når det heter om Knut at han var handelskar i Røldal, så har han vel bodd på Seim ved Røldalsvannet. I 1801 finner vi enka på denne gården ( Lenke ). Fra Seim er det ikke så langt til gården Vassviki (som ligger ved veien fra Odda til Etne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er jo en mulighet for at Knut kan ha kommet fra gården Nore (gnr. 180 iflg. Rygh) i Nore i Numedal. Kanskje noen med tilgang til gårdshist. for Nore kan bekrefte/avkrefte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!I FamilySearch har jeg funnet en SIGRID AMUNDSEN, f. 1736, Odda, Hordaland, d. 1801, datter av AMUND OSMUNDSEN og ANNA OLSDATTER. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220113001&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeAMUND OSMUNDSEN kan være identisk med AMUND OSMUNDSEN, født 1713, Odda, sønn av OSMUND AMUNDSEN OG SIRI JONSDATTER Lenke, som antakelig er identisk med Osmund Amundsen og Siri Jonsdatter, som ble gift i 1709, Ullensvang, Hordaland. LenkeSIRI JONSDATTER kan muligens være identisk med datteren til Johannes Jørgensen og Gyri Lauritsdatter som blir døpt 11.02.1683, Odda, Hordaland. Lenke Når det gjelder OSMUND AMUNDSEN, har jeg funnet følgende i FSOSMUND AMUNDSEN, f. 1679, Jysendal, Odda, sønn av Amund (Aamund) Helgjesen og Askjer Olsen Lenke. Dette er nok den samme Osmund ble døpt 08.03.1679, Ullensvang Lenke.Ifølge FS er ASGIERD OLSDATTER r født ca. 1648, Eide, Odda, Hordaland. Hun ble gift i 1699 med Aamund Helgjeson og døde på Jysendal, Odda, Hordaland i 1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mer info om KNUT OLSEN og SIGRID ASMUNDSDATTER fra Family Search: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/family_group_record.asp?familyid=6796002>LenkeKNUT OLSEN: Videre har jeg funnet Knut Olsen (Olesen), døpt 25.03.1726, Rollag, sønn av Ole Arnesen LenkeOLE ARNESEN OG ANNE KNUTSDATTER: I FS har jeg funnet en Ole Arnesen gift 22.10.1722 i Rollag med Anne Knutsdatter LenkeANNE KNUTSDATTER, KONA TIL OLE ARNESEN: Kan dette være Anne Knutsdatter? Født 1696, Rollag, datter av Knut Olsen og Sigrid Torbjørnsen Lenke og LenkeKNUT OLSEN, FAR TIL ANNE KNUTSDATTER: I fall dette stemmer, kan ovennevnte Knut Olsen være identisk med Knut Olsen, født 1650, død 13.05.1720 i Rollag, sønn av Ole Torgrimsen og Sigrid Knudsen LenkeOLE TORGRIMSEN OG SIGRID KNUTSDATTER, KNUT OLSENS FORELDRE: Ole Torgrimsen er født 1614, Numedal, Rollag, Buskerud Lenke, og Sigrid Knutsdatter er født 1619 i Numedal, Rollag, død 18.05.1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Kongsberg-Knut er nevnt på s.589-590 i bind 2 av bygdebøkene for Nore.Foreldre er Ole Arneson og Anne Knutsdtr. Far til Ole Arneson er Arne Bryneldson.Bygdebokforfatteren opplyser videre at Arne Bryneldson kom til Nore fra Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Lauareid

Røldal bygdebok har også nokre opplysningar om Kongsberg-Knut. Her står at han fekk skøyte på 1/2 laup smør i Seim i 1763. I 1764 gifta han seg med Sigrid Åmundsdotter Vassvikja i Odda, fødd 1736, død 1802. Fire born er oppførde: Ola 1768-1816 til Seim; Åmund 1764-1803 til Seim; Anna 1769-1839 til Hamre; og Knut 1774-1849 til Seim.Grunnen til at Knut hamna i Røldal, var nok at farbror hans, Knut Arnesson, vart gift med enkja etter Nils Olavsson på Seim, Ambjørg Persdotter Hamre. Knut fekk skøyte på 2 pund smør i Seim i 1719, og skøyte på resten av garden i 1744. I 1735 var Knut ein av tre som kjøpte kyrkja i Røldal. Ambjørg døydde tidleg i 1756. Knut var då 72 år, men gifte seg oppatt same året med Gro Arnesdotter Uttun. Ho var 23 år, altså 49 år yngre enn Knut. Dette vart nok for mykje for Knut, for han døydde seint same året. Det ligg føre skifte etter han, som vart avslutta 20. mai 1757.Dette er kva Røldal bygdebok kan opplysa om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei 'frende', vi har en felles ane i 'Kongsberg Knut.' Ifølge bygdeboka for Buskerud, var han den eldste av handelskarene. Kanskje det finnes mer om ham i statsarkivet i Kongsberg? Korteste vei mellom vest og aust, sør og nord, må jo ha vært å krysse Hardangervidda, det er jo ikke særlig langt, og det vitner jo alle slepene om. Men giftemålet tror jeg kan skyldes gammelt slektskap, uten at jeg vet det sikkert.Vedk. Sigrid Amundsdatter fra Vassvik slekt.Helge Toreson Hamre g. Kristine Samsonsdatter fra Tokheim, hadde bl.a. en sønn, Amund, f. 1639, bosatt i Jøsendal. Hun var datter av Samson Orm på Tokheim i Odda og Sigrid Saksbjørnsdatter fra Kvildal, Suldal. Bror til Amund Helgeson, Peter Helgeson f. 1628, har skrevet om sine foreldre, ektefeller og barn,registrert i Riksarkivet under merket R.A. Man.9 8vo.Amund Helgeson, Jøsendal g. 1669 med Asgjerd Olsdatter fra Eide,br.1. i Odda, hadde blant annet sønnen Amund (1679-1729)b. Vassvik br.1.Jøsendal eies bl.a. av Samson Orm på Tokheim.Amund Amundson Vassvik, g. 1709 med Sigrid Jonsdatter( -1759), hadde bl.a. en sønn Amund (1713-66) g. 1735 m. Anna Olsdatter, hvis datter Sigrid f. 1736 var g. 1764 med Knut Olson, Seim.Sigrid Jonsdatter, var sønnedatter av Nils Steffenson (sønn av Steffen Bårdson)fra Øverland i Sauda.Så du får følge med under debatten om Eirik Orm. Det er forresten 'gamle ormer' i Røldal også.Det eldste dokumentet om Hamre i Røldal er fra 1462, da Gjøa og Gjertrud kalt 'Sveinsdøtre i bygdaboka for Røldal', Sonedøtre i DN, selger 4 mmb i Nedretunet til Torkild Ormson.Til innlegg 13.Vet du mer om Arne Brynjulvson og eller hans barn? Vet du hvem Gunleik Øverland i Tinn er, n. ca 1647?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Ifølge bygdeboka for Nore hadde Arne Bryneldson følgende barn: 1. Brynhild Arneson g1.1744.m Bergit Bjørnsdtr. Ro, g2.1768.m Liv Tolleksdtr. Torsrud. 2. Knut Arneson (ingen vidre opplysninger om han i bygdeboka, men se innlegg 14) 3. Ole Arnesen g.1722.m Anne Knutsdtr. 4. Guro Arnesdtr. (ca.1693-1783), død som enke i Borge-eie 90år gammel. (ei Gjertrud Arnesdtr. er nevnt som fadder i Knuts dåp i 1726 (se nedenfor) og hører vel trolig også til denne søskenflokken.)'Husmannen' Arne Bryneldson Flåtten (Flåta i Borge-grend?) betaler skatt av noe odelsgods (Borge?) i 1688. Sønnen Brynhild er eier og bruker av Nordre Borge i første ekteskap og Mellom Borge i andre ekteskap.Sjekket litt i kirkeboka(Rollag KB2)angående Ole Arneson og Anne Knutsdtr. og deres barn.Trolovet: 25 mai 1722 Ole Arneson og Anne Knudsd.; spons. Lars Vaale og Gulbran Sporan (fol.108b)Gift: 18 okt 1722 Ole Arneson og Anne Knudsd. (fol.132b)Døpt: 25 mar 1726 Ole Arneson sønn Knud ; fad. Bjørn Trondru, Brynhil Arneson, Tønni Trondru, Siri Gunulsd., og Gjertru Arnesd. (fol.47a)I tillegg til Knut, hadde Ole Arneson og Anne Knutsdtr. følgende barn: Arne dpt.31des1722(fol.36a); Gjermund dpt.10jan1726(fol.53a); Margit dpt.2feb1731 (fol.63b); Ole dpt.12jul1732(fol.68a); Siri dpt.11mar1735(fol.100a); og Sigrid 27mai1736.Bygdeboka nevner i tillegg en sønn Brynhild f.ca.1725, men hans dåp fant jeg ikke i kirkeboka.Har ikke funnet noen opplysninger om hvor Ole Arneson og Anne Knutsdtr. bodde i Nore, men utifra faddere til barna bodde de trolig på en plass under Borge. (Basert på faddere, så er også den Anne Knutsdtr f.ca1696 nevnt i innlegg 9 en sterk kandidat som kone til Ole Arneson)Kjenner ikke til Gunleik Øverland i Tinn. Men, kan da nevne at det er/var sterke slektsbånd mellom Tinn og Numedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Det er nære forbindelser mellom aust og vest også, jeg tror vi trygt kan regne alle kommunene som grenser til Hardangervidda som nærområde, og iallefall før moderne kommunikasjonsmidler. Men det er et problem når man i gamle diplomer gjerne omtaler personer som austmenn og nordmenn, uten å angi nærmere hvorfra.Jeg er interessert i denne Gunnulf, Øverland, Tinn. 1647 av flere grunner.1. Jeg tror far til de nevnte Brynjulvsøner, Brynjulv, kan være sønn av en Helge Arneson Velure,Ullensvang,som var vitne på Tveisme i 1573, og lagrettemann på Øvre Børve, Ull. i 1564.2. Gunnulf, Øverland, Tinn, n. 1647 kjenner brødrene, Helge Jacobsen, Håvard Jacobsen på Lofthus, og Asbjørn Jabobsen Tveisme, de sistnevnte lensmenn på begynnelsen av 1600 tallet.Det er flere forbindelser:I et diplom av 1560 fra Vossevangen, DN b.XXI, nr. 1096, fikk Lars Eirikson kvittering av sine stesønner Mikkel og Torleiv Brynjulvsøner for avlagt regnskap, her nevnes bl.a Jon Ivarson på Børve i ombud for deres fars mor, og 'item bjørn på nummedal y Viig 1 spand theris fader vor skyllig'Hvem kan denne Bjørn i Numedal være?I ' En Grændse- Dom af 1563 om Grændsen mellom Hardanger og Numedal på Fjeldet er følgende personer nevnt, jeg siterer: Alum Manne Tennam som tette brev ser eller høre sender Erik Torkilsen og Nils Reiersen, Olaf Stenersen og Sigurd Toresen i Rollaugs Prestegjeld i Nummedal, Gunnulf Gulleiksen på Tinsdalen, og Halvar Nerissen i Vegli søge, fulte Ombuds paa kgl. Majestæts Lensmandens Vegne, Olaf Simonsen i Nummedahl. Gjør Vitterlig for alle, at Aar efter Guds Byrd 1563 var vi paa Holmelaugen i Tinsdalens Prestegjeld tilbeden av Knut Sveinsen og Gunnar Olafsen, Torgeir Nilsen og Steinar Narveson og med Rigets Raads T. Stevning tilstævnte at skulle ransage og forfare om Holmehaugen og Holmsbu laag nærmere søndenfjelds eller Nordland, ' o.s.v. (Ref. Årshefte for Hardanger 1915-21) Orginalen skal ha vært oppbevart på gården Skaalebø i Tinn. Avskrift dat. Kongsberg den 26 oktober 1720.Jeg regner med at de sistnevnte representerte sør og vestvidda. Jeg lurer på om omtalte Gunnulf i 1647, kan vær en etterkommer etter Gunnulf Gulleiksen på Tinnsdalen? Kan noen av av de som representere austvidda identifiseres til feks. gårdsbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Mener å ha lest en artikkel ett sted som identifiserte alle(?) personene i brevet fra 1563 til hvor de bodde. Skal se om jeg kan finne den igjen.Jeg kan identifisere ett par av dem.Halvar Nerissen er identisk til Halvor Nirisen Borch som bodde på Mykstu i Veggli sogn.Olaf Stenersen er identisk til Olav Stenerson som bodde på Halland i Nore sogn.I andre dokument som jeg kjenner til fra denne tiden het lensmannen i Numedal Olav Sjurdson. Feil i avskrift fra 1720? Kan siurdson ha blitt feiltolket som simonson? Det var en Olav Simonson i Nore på denne tiden, men han var ikke lensmann. Hvis det er Olav Sjurdson er rett, så er bosted noe usikkert, men trolig Gjellerud i Flesberg sogn.Kjenner ikke til noen Nils Reierson, men det var en Niri Reierson på Kleivan i Rollag sogn på denne tiden. (Niri feiltolket som Nils i 1720?)Far til Sigrid Torbjørnsdtr. (innlegg 9) var lensmann Torbjørn Knutson Borch på Nore i Nore sogn. Utifra etternavnet er det vel mulig det er noe slektskap mellom han og Halvor Nirison Borch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Karin Romstad

Tilleggsopplysninger.I et diplom av 13 januar 1600 omtales Klemet Tormodson på Øystese som solgte sin jord i Vik, Jondal til Gunnar Torgeirson Århus, Kvam. Jf. tidligere tema 9972 fra Sigdal. Det finnes forøvrig flere dokumenter og rettssaker vedk. Vik i Jondal.I tillegg til ovenfornevnte diplom, finnes det et diplom datert Vossevangen 29.07.1564, hvor Gunhild Ivarsdatter tilbød sine søstre, Gyrid og Sigvor Iversdøtre, alt sitt fædrene og mødrene odelsgods på på Voss og Hardanger tilkjøbs. Her framkommer det at Sigvor Ivarsdatter var g. m. en Lars Eriksen, som kanskje var stefar til de nevnte brødrene Mikkel og Torleiv Brynjulvssøner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.