Gå til innhold
Arkivverket

[#24048] Ål i Hallingdal


Gjest Nina M. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina M. Johansen

Hei. Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med denne damen som skal være fra Toresgaard i Ål. Vats?Anne Andreasdatter Toresgaard, f 1732, giftet seg i Ål med Rasmus Jonsen, som er født 1735.Jeg har tittet inne på siden hvor bygdeboken for Ål er lagt ut. Nå går jo den enda bare til 1750...Og enn så langt kan jeg ikke se at det har bodd noen Andreas på Toresgaard i dette tidspunktet.Anne og Ramus fikk en sønn i 1756/57, Eric, han er døpt i Ål 13 jan. Men så vet jeg ikke helt hvor det ble av de. Eric flyttet til Kongsberg i alle fall, der giftet han seg med Berte Nilsdtr Foterud i 1788. Og i 1801 bor de på Baggaden i Kongsberg.Jeg er på jakt etter litt om Anne og Ramus, hvor de bodde...Og Annes foreldre. (Gjerne Rasmus og).Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei. Jovisst Grethe, dette må være mine folk. Jeg visste ikke om datteren Ingeborg, hun ser ut til å være født før de giftet seg. Jeg og leste om at 'gardene i nordre Vats, fra Skarsgaard til og med Toresgard låg til Hol anneks før det kom kjørevei til Vats.' Men det må da være den samme Toresgard som blir omtalt i Ål-boka. Jeg bør vel da sjekke kirkeboka for Hol da?Kanskje jeg skal sende en mail til E. Sjolte og. Hun hadde ingen hjemmeside så jeg.Vet noen forresten hvor Medhus er??Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Ål prestegjeld var fram til 1870 delt i 3 sokn, Ål, Hol og Torpo. Frå 1/1-1870 vart Hol eige prestegjeld. Vats var ein del av Hol sokn fram til 1874, då Vats vart overført til Ål. Frå 1877 vart Hol skilt ut frå Ål som eige herad. Toresgard og gardane i Vats vert ikkje omtala i Hols-bøkene. Eg kan ikkje sjå at Rasmus Jonson har tilknytning til Medhus i Hol, det er vel helst Medhus i Ål (Torpo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg kan godt slå opp for deg i Åls-/Hols-bøkene hvis du ikke har funnet ut av dette da (innlegget ble jo startet i 2004).Mvh. Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei. Det hadde vært kjempetopp. Har ikke kommet lenger med denne familien.Jeg har familie fra Vats, og de har lest bygdebøker og fohørt seg litt, til og med på Toresgaard, men ingen vet noe om Anne eller hennes far.Så jeg har lagt de på is...for en stund. Men jeg er veldig nysgjerrig, så kjempetakk!!Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei Nina!Trolovet 13 juli. 1755 i Hol: Ungkar Rasmus Joensen Solemspladsen og Qde. m. Anne Andreesdtr. Thoresgaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Døpt 13 jan. 1757 i Hol: Rasmus Joensen Meedhuuses b. Erich. Faddere: Even Nedre-myre, Even Meedhuus, Svend Sindreaals Qde., Groe Evensdtr Meedhuus, Gurj Aslesdtr Nestegaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Døpt 5 aug. 1753 i Hol: Rasmus Joensen Nestegaards og Anne Andersdtr Lojngens uægte B. Ingebiør. Faddere: Halvor Iversen Medhuus, Hermon Knudsen Semb, Birgith Thomasdtr Lien, Haldis Torgersdtr Myre, Groe Torgersdtr ibid. NB begge ere uconfirmerede, og var deres 1ste lejermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

I Hoels kirke Dom: 2 a Trinitat blev etterskrivne confirmerede Anno 1755 Rasmus Joensen øvre Myre, 42 aar, beg. lejerm. Anne Andreesdtr Thorsgaard, 23 år, besv.(Torsgard ligger i Kvinnegardslia i Ål, ellers kan det også være en mistavning av Toresgard.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Tusen takk for hjelpen.Morsomt at du skrev med faddere på barna og. Ser at Anne og Rasmus ikke var konfirmerte da de fikk deres første barn. Var det vanlig på den tiden?? Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har ofte sett at folk ikke har vært konfirmert når de fikk sitt første barn, så det var ikke uvanlig. Men for å kunne gifte seg måtte de vært konfirmert.Jeg skulle sjekket hva som står i Holsbøkene om denne familien. Alle bostedene til Rasmus ligger i Holet, som det står om i bind III, og dette bindet er det eneste jeg ikke har av Holsbøkene. Jeg skal prøve å få tak i bind III. Jeg har sjekket med Ål bygdesoge, uten å finne noe verken under Toresgard eller Torsgard.Mvh. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Det er det som er så rart med Anne, at det ikke står noe under Torsgard eller Toresgard. Men jeg bør vel sjekke henne under dåp i kirkebøkene og finne ut hvem foreldrene er, men så tidlig som i 1732 står det nok ingenting om hvor foreldrene bodde...om ikke presten var så snill og skrev det ned:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Den eldste kirkeboka for Ål starter i 1744, så gjennom kirkebøkene vil du ikke kunne finne det ut. Men det spiller ingen rolle hvor gamle kirkebøkene er, de eldste kirkebøkene har også som oftest bosted med. Det er mer vanlig at farsnavnet mangler. Men hennes mann Rasmus var fra Hol, og når jeg får fatt i Hol III så skal jeg sjekke i den! Der kan det godt hende det står mer om Annes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Forfatteren av Ål bygdebok, Thor Warberg, kjenner sikkert til Anne, selv om det ikke står om henne på internett-sidene. Perioden før 1750 er jo ikke med på internett. E-mail: twarberg@online.no Hvis du ikke får svar nå, er han nok på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har sjekket Holsboka og alle gårdene som Rasmus kan ha bodd på, men desverre, ingen informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.