Gå til innhold
Arkivverket

[#24054] Johanna Gunorine Olsdatter, født 1863 i Renså i daværende Ibestad kommune


Gjest Remi Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Hun er datter av Ole Berteus Jenssen og Anne Johannesdatter ifølge folketellingen 1865. Anne Johannesdatter er 36 år gammel og født i Ringebu. I følge Folk og Slekt i gamle Trondenes er hun født i 1830 i Ringebu og ifølge døpte i Ringebu på Digitalarkivet er hun født 2. juni 1830.Johanna Gunorine bor sammen med faren i 1875 og hans kone Ane Marie Hansdatter, som er født i 1831 i Ibestad. I følge Folk og slekt i gamle Trondenes dør Anne Johannesdatter i 1867. Er denne Ane Marie Hansdatter i 1875 samme person som Anne Johannesdatter i 1865 eller er han gift på nytt. I folketellingen for Ibestad 1900 heter hun Anna Hanssen, født i 1829 og bor sammen med ektemannen på gården Gabrielsminde.Johanna Gunorine klarer jeg ikke å finne videre spor av. En kandidat i 1900-tellingen er Johanna Gurine Aabakken i Bodø under gaten Dronningens gade 1. Hun er født 1863 i Ibestad og er gift med Ole Aabakken, Uhrmagermester og født i 1857 i Waage Krs som skal bli i nåværende Sel kommune i Gudbrandsdalen. Jeg har funnet ham i 1865-tellingen.Det jeg lurer på er om noen vet noe mer om Johanna Gunorine sin skjebne og om noen kan bekrefte eller avkrefte om Johanna Gurine Aabakken i Bodø er samme person som Johanna Gunorine Olsdatter i 1865- og 1875 tellingen.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 står det at moren til Johanne er født 1830 i Ringebu [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1917&kenr=006&bnr=0051&ln=00>Lenke, mens i 1875 står det at hun er født 1831 i Ibestad LenkeKirkebok, døpte, Ringebu 1696-1865 er tilgjengelig på Digitalarkivet, så det er mulig å søke der og se om du ev. finner noen Anne Marie der LenkeJeg har for øvrig selv opplevd at en av mine formødre, som var født i Skiptvet, ble oppført med fødested Spydeberg i 1875-tellingen. Hvis jeg skal kaste fram en hypotese, så er det den at Ole B. Jensen er gift med samme damen både i 1865 og 1875, men at fødestedet for kona er blitt ulikt i de to tellingene. For øvrig ser jeg at det en enkemann fra – nettopp – Ringebu som losjerer hos familien på Renså i 1875.Dessverre ser det ut som det kun er kirkebøkene (dåp og vielse) for Ibestad fram til 1800 som er tilgjengelige på FamilySearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Ole Berteus Jenssen ( 1835-1903) gift med Anne (1830-1867) i 1857.Barn: 1 Jensine Emilie ( 1857-1944) gift med Nils Johansen f. 1853 fra Myren, Berg TR. 2 Johanna Gunnarina f. 1863 til Andenes i NO.Han ble gift på nytt i 1873 med Anne Maria Hansdatter (1831-1914) Opplysninger fra Astafjord Bygdebok. Han var altså gift 2 ganger. Hilsen Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Takk for opplysningen, Agnar! Det var oppklarende vedr giftermål.Står det noe i bygdeboka om hvem Johanne gifter seg med, evt om hun får barn ? Jeg klarer ikke å finne henne i Andenes i 1900.Hilde (og Remi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar  Fitjar

Hei Hilde ! Nei det står ikke noe om ekteskap.Familien er nr 3118 i nr 3 av Astafjord Bygdebok. Da kan du følge slekten bakover i tid. Jeg har ikke bøker for Andenes.Mulig du kan få opplysninger fra kirken om etterkommere til søsteren hvis hun døde i Myren, Berg TR, eller om mannens slekt i eventuelle bygdebøker der. Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Opplysninger om søsteren Jensine Emilie har jeg fra tidligere, hun er min oldemor. Hun giftet seg, fikk barn og ble boende i Berg på Senja. Det har imidlertid aldri vært kjent hva som skjedde med søsteren Johanna. Jeg vet min bestefar forsøkte for mange år siden å finne ut hvor hun ble av, men det er ikke gjort noen opptegnelser om det som jeg kan finne. Han døde for flere år siden, så jeg får heller ikke spurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hilde Wedde

Når jeg sjekker folketellingen 1900 finner jeg 6 personer som heter Johanna/Johanne og er født i Ibestad i årene 1861-1865.1. Johanna Danielsen f. 1861, bosatt i Berg i Troms, ugift. Sannsynlig uaktuell (sannsynlig Danielsdatter)[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fornavn&pgj=566&teljing=ft1900&filnamn=f01929.wc2&amt=19&funnenr=289>Lenke2. Johanna Gurine Aabakken i Bodø. Har via Odd Villy Ovesen i DIS-Troms fått sjekket kirkebøker for Bodø, og dessverre, dette er nok feil Johanna. Viet i Bodø i 1884 med Ole Olsen Aabakken, er Johanna Gurine Jensdatter f. 1863 på Ibestad, datter til Jens Martinussen, Løpstad. Lenke3. Johanna Arntsdatter f. 1862, gift i Ankenes med Daniel Jørgensen, 6 barn. Sannsynlig uaktuell da det ser ut som hun har Arntsdatter som pikenavn. Lenke4. Johanne Berg f. 1861, gift med Kristian Berg fra Ibestad. Bor i Buksnes i Nordland. 2 døtre, hvorav en heter Jensine (som Johannas søster) f 1882 i Svolvær og en datter f. 1891 i Buksnes. Dette kan være et alternativ. Lenke5. Johanne Nilsen f. 1862, gift med Peder Nilsen i Øksnes. 5 barn i perioden 1886 -1900, alle barna født i Øksnes. Kan også godt være et alternativ hvis hun har etternavnet sitt etter mannen. Lenke6. Johanna Johannessen f. 1861, gift på Kinn i Sogn og Fjordane med Herman Didriksen. Sannsynlig uaktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest John O. Svenning

Folketelling 1900 Dverberg: Jensen, Indiane Husgjerning og Fjøsstel 1866 Ibestad Tr Mjele nordre Dverberg Jensen, Jensine A. Husgjerning og Fjøsstel 1875?? Ibestad Tr Mjele nordre Dverberg Jensen, Johanna Husmoder 1854 Ibestad Tr Aase Dverberg Jensen, Karen Husgjerning & Kvægrøgt 1839 Ibestad Tr Østerbryn Dverberg Jensen, Olianna Husmoder 1866 Ibestad Tr Fiskenæs Dverberg Som du ser er de fortsatt på Andøya. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Takk!Johanna og Karen Jensen er tanter til 'min' Johanna Gunorine Olsdatter.Som nevnt står det i Astafjord Bygdebok at Johanna Gunorine flytter til Andenes. Det eneste jeg har som støtter dette, er et brev min bestefar mottok i 1957 der det sto at hun giftet seg på Bleik med en 'kvæn', men det var ikke nevnt noe mer om navn, årstall, evt barn osv.Ved nytt søk på Dverberg og Bleik i 1900 finner jeg en Johanna Olsen f. 1862 i Sverrige, men benevnt norsk statsborger. Kan det være henne??? LenkeTakknemlig for svar!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Beklager, nå kommer jeg til kort. Har ikke tilgang til kirkebok for Andenes, hvor de sannsynligvis blei viet - hvis de var i kirke. Ser det står intet samfunn d.v.s. utmeldt av statskirken. I utgangspunktet ville jeg tro at hun var svensk, dette er 60 km fra mitt barndomshjem, har dårlig lokalkunnskap i dette området. Har en lokal kontakt på Andøya, skal forsøke å spørre.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Joda, Johanna Gunderine(!) Olsdtr kom til Andenes og gifta seg der i 1891 med finnen Johan Erikson Törmälä. Året etter fikk de sønnen Johan Oluf. Han døde utpå våren 1893, da var Johanna allerede død (26. februar 1893).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.