Gå til innhold
Arkivverket

[#24055] To sønner med samme navn?


Gjest André Reitan
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Det er mest truleg to forskjellige søner med namnet Ole. Dette var, om ikkje vanleg, så i alle høve ikkje uvanleg ut frå dei lokale oppkallingsreglane. Om du ser på denne teljinga, var ho i sitt andre ekteskap. Om det var vanleg at fyrste sonen i det andre ekteskapet skulle kallast opp etter hennar avdøde mann (som kan ha hett Ole), og neste etter andre mannens far, ville det bli Ole to gonger i dette høvet.Eg har eit døme frå Fana, kor tippoldemora mi fekk namnet Anne - og systera hennar det same namnet. Bakgrunnen for dette må vera at båe bestemødrene vart kalla opp i tur og orden - dei hette båe Anne.Eg har elles sett mange døme på NN den eldre og NN den yngre i ein barneflokk. Mange stader ser det ut til at oppkalling går framføre ulikskap i namn, sjølv om dei då fekk to born med same namn i flokken. Men i mange tilfelle finn du òg at eit namn vert nytta oppatt og oppatt på born, dersom det førre med same namnet er død. Men det er noko anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Bjørn Davidsen har helt rett - det er høyst sannsynlig to sønner ved samme navn. Dette var slett ikke uvanlig, for som han skriver, gikk oppkallingsregelen ofte foran evt ønske om forskjellig navn på barna.Og mange nøyde seg ikke med bare to. Hvis NN Olsen var gift med NN Olsdatter ble første Ole oppkalt etter sin farfar og andre Ole oppkalt etter sin morfar. En tredje Ole kunne være oppkalt etter sin farmors eller morfars far. Hvis så mannen døde og en sønn ble født etter hans død ble han enda en Ole, denne gang oppkalt etter sin far. Eller hvis kona giftet seg igjen ble gjerne første sønn i det nye ekteskapet oppkalt etter den døde mannen. En femte, eller første, Ole kunne være oppkalt etter den de fikk gården av. Osv.Det samme gjaldt for døtre. Hvis ekteparets mødre het det samme ble to døtre kalt det samme. Osv.Så dette er ikke noe å uroe seg over - en må bare kjenne familien og forholdene rundt gården for å forstå hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

OK, da gjenstår det bare å finne ut hvilken av disse som er 'min' Ole. Alderen stemmer jo ca på begge to. Har notert at han er født ca 1775...Takk til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Takk til Tom i innlegg 3 for opplisting av alternativene. Jeg stussa fælt da jeg så at min tippoldefar hadde tre brødre som alle fikk navnet Ola og alle levde opp til å bli voksne. De hadde også samme foreldre, og bare én av bestefedrene het Ola. Her må jeg nok ty til eventuelle onkler, oldeforeldre eller slektas dårlige fantasi...Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

To andre grunnar til å ha fleire born med same namn:- Eit barn blir veldig sjukt og står i fare for å døy. Namnet blir brukt på ein nyfødd, for å vere på den sikre sida. Nummer ein blir frisk att og overlever (døme frå mi eiga slekt).- Eit barn, helst då eit av dei fire fyrste som skulle kallast opp etter besteforeldre, viser seg å vere funksjonshemma på ein eller annan måte. Besteforelderen ber om å få eit seinare barn oppattkalla etter seg i staden for (døme frå ein annan familie eg har arbeidd med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Nok et eksempel på at to brødre kan ha samme navn. Oldefaren min ble, Ola Toreson, født i 1865 og ble kalt Litj-Ola, fordi hans eldre bror også het Ola og han ble kalt Stor-Ola. Faren het Tore Olsen og moren het Gjørrond Olsdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Det synes som det er forskjellig praksis i forskjellige deler av landet. I Ofoten har jeg så å si ikke funnet flere søsken med samme navn, unntaket er halvsøsken, og der hvor den første er død før neste blir døpt. I Hedmark (Østerdalen) ser det ut å ha vært vanlig at flere søsken med samme navn har vokst opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Min oldemor het Berit og hadde en yngre søster som også het Berit og to søstre som begge het Ingebjørg! Alle disse levde opp. I tillegg hadde hun to brødre som begge het Torstein, men den av disse var død før den andre var født. Disse ble født i Vang i Valdres i 1850-1860-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

I min familie heter faren Peder Pedersen og moren Kristi Asbjørnsdatter , tre av sønnnene fikk navnet Peder og to sønner ble kalt Asbjørn .Riktignok levde bare en Asbjørn opp, men alle tre Peder sønnene levde opp og gifta seg , for å skille dem fra hverandre ble faren kalt Gamle Peder , eldste Peder sønn -Store Peder - neste Litle Peder og yngste Peder ble Peder Badnet .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.