Gå til innhold
Arkivverket

[#24058] Omstreifere? Røros, Sverige


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Anne Louise Andreasdatter f.17-6-1871 i Aure,Møre og Romsdal, foreldre:Andreas Andreassen f.ca 1844 0g Anna Knudsdatter f.ca 1846.Diise reiste antagelig ut fra Røros. Anne Louise var ved fødselen oppført som ektefødt, men ved konfirmasjonen var hun oppført som uekte.Anne Louise giftet seg 18-12-1892 på Alstadhaug i Nordland med Alfred Karlsson fra Trolløsa i Sverige,han var blikkenslager og svensk omstreifer.Mysteriet er: var Anne Louise ektefødt eller uekte født, og finnes det noen med oversikt over omstreiferslekter som har vært borti noen av disse personene? Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Anne Louise ble kalt Kalvas-Louise.Hun gikk rundt og spilte lirekasse og laget papirblomster som hun solgte. Hun skal være nevnt i årbok for Rana 1999,men det står lite om hennes forfedre..... Hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Joda, Anne Lovise er definitivt av reisende folk. Far hennes er Andreas Magnus Karl Oskar Andreassen (Elvelund) -'Bikje-Andreas', f.ca.1849 i Vang på Hedemarken. Moren er Serianne Karlsdatter Karseteje (Storeng) av den reisende Solstad-familien, f.19-12-1850 på Røros, dpt.2-2-1851 s.s. Anne Lovise selv er også omtalt i Thor Gotaas' Lirendreiere og Lurendreiere (2002), selv om han der feilaktig (som dessverre er ganske vanlig for Gotaas - jmf boka Taterne som er notorisk i så måte) oppgir at hun IKKE er av reisende og at 'Foreldrene hennes kom fra enkle bondekår' (s68). Dette er altså IKKE riktig. Spellar-Lovise er reisende på begge sider! Og det var en musikalsk familie, der Lovise hadde flere slektninger som var musikere. Gotaas nevner forresten en slektning av henne s114, nemlig Oskar Solstad f 1904. Jeg har lite på etterkommerne til Anne Lovise, men 'bytter' gjerne opplysninger hvis du har! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei Jonny! Kjempeflott at du vet noe om dette! Dette er ikke min slekt, jeg hjelper en venninne som ikke har internett,hun ble kjempeglad,hun har holdt på med dette i mange år uten å komme noen vei.Hun skal samle sammen det hun har av etterkommere, så sender vi deg en mail... Gla`hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei, ser dere diskuterer de reisende. Kanskje dere har vært borti disse? Randi Halvorsdatter, f. 1808 i Røros, foreldre Halvor og Ingrid. De var i Røros og reiste til Sverige for å gjøre handel.Randi ble satt igjen på en gard i Lierne, nord-trøndelag. Der vokste hun opp og ble gift. Men hvor ble det av foreldrene? De kom ikke å hentet henne slik de ble sagt at de skulle. Håper på svar.MVH Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Alfred Karlsson: Det er nok samme karen som i 1888 fikk en sønn i Namsos. Da var han omreisende kramkar og losjerte hos mora til gutten, ei gift kvinne som hadde mannen sin nordpå. Mora flytta kort etter nordover med alle ungene, medregna Alfred sin. Da gutten blei konfirmert, står Alfred som far i kirkeboka, men med stefaren sitt etternavn. Mange etterkommere, blant annet to kultursjefer, en i Norge og en i Sverige. De kommer nok til å ta kontakt, Torill, og så får du lede dem til venninna di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei Torill!Dette var veldig spennende! Mailadressen min er jonny-m@online.no. Jeg vet ingenting om bakgrunnen til Alfred, men har en god del på Lovise.Johan I. Borgos: Kan du legge ut det som står i kirkeboken om denne sønnen født 1888?Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Til Johan Borgos: Jeg er også veldig interressert i denne sønnen fra 1888.Kan du gi ut navnet hans, og morens navn?Dette var nytt for familien og selvfølgelig veldig spennede... Vennlig hilsen TorillTil Jonny: Jeg har sendt deg en mail....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.