Gå til innhold
Arkivverket

[#24059] Gården Bøen i Tveit, Vest-agder


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen til Ole Hallingsen(?) Bøen født rundt 1790 og gift med Siri Asbjørnsdatter født rundt 1793 i Søgne. De fikk sønnen Hans Andreas rundt 1816,han flyttet til gården Benestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Det skal vel være Ole Ellingsen. Jeg finner ham ikke i Tveit-bøkene. Siri Asbjørnsdatter finnes ikke nevnt i Søgne-boka. Hvis hun var fra Søgne bør hun være datter av en Asbjørn på Lunde. Det finnes en Siri Asbjørnsdatter f. 1793 fra Tisland, Laudal (bare nevnt født der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til begge. Til Jarl - I FT Randøsund 1865 bor hun som enke hos sønnen på Benestad der står det at hun er født i Søgne. Kan jeg få spørre deg hvor Tisland, Laudal er? Jeg har gjort landsdekkende søk når det gjelder Ole 'Hallingsen' for det står faktisk det i kirkeboken (og denne presten skrev pent!) men du har sikkert rett i at det er Ellingsen, for det finnes ingen Hallingsen...... Til Grethe - det kan være henne selv om det spriker i alder noen år, men det er jo ikke uvanlig! Jeg får skjekke KB fra Søgne hvem denne Siri giftet seg med! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Laudal er en bygd litt vest for Mandal. Men Siri Asbjørnsdtr fra Kulia er nok den rette. Jeg vil tro at hun vil finnes i kb for Greipstad, hvis hun ikke var flyttet til Kristiansand. Det finnes noen personer med etternavnet Halling både i Kristiansand og Mandal, men jeg har ikke sett det med -sen tilføyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Meget takknemlig for all hjelp. Kan en av dere - som er kjent i området, fortelle meg om det er sannsynlig at en som vokste opp i Kolsdalen mellem Kristiansand og Hannevika (like ved Falconbridge fabrikker) først på 1900-tallet - ville bli døpt i byen Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.