Gå til innhold
Arkivverket

[#24073] Etniske norsk- hva er det ?


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hvilken etnisitet har så en Toyota som er produsert i England av deler fra mer enn 60 underleverandører? ;-) Dere ser sikkert poenget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Interessant. Kola-nordmenn, enten de var av samisk, finsk, kvensk eller annen avstamning.Det kan altså være mening i å bruke termen norsk-amerikaner om personer utvandret til Amerika, (Cola-nordmenn), (?), og norsk-pakistaner om norske borgere som har utvandret til Pakistan.Det begynner å ane meg at termen 'etnisk' ikke kan anvendes om nasjonal tilhørighet, for det er vel slik at de fleste (alle?) nasjonalstater har en etnisk sammensatt befolkning ?Er det blanding av terminologi fra ulike fagfelt som skaper forvirring ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den praktiske bruken, som jeg har vist til i en rekke tidligere innlegg, viser begrepets anvendelighet og bruksområde. At du ikke forstår noe av dette, som det syner seg, kan henge sammen med at du ikke bor nær en storby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Som definisjon av begrepet er vel svaret ditt noe ufullstendig ?Kan du ikke være litt mer presis, så kan vi kanskje avslutte diskusjonen i all minnelighet ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det nå hyppig benyttede uttrykket 'etnisk norsk' og det nå mindre anvendte men anntatt synonyme uttrykket 'norskinger', er gruppebetegnelser på den delen av Norges befolkning som har norsk (nynorsk+bokmål+dialekter) som daglig omgangsspråk og som i det vesentlige har sin familiære bakgrunn fra Norge. Gruppebetegnelsen står i motsetning til bl a uttrykket 'Innvandrerbefolkningen', slik det er definert av SSB. Gruppebetegnelsene er ikke absolutte, det vil si at personer burde kunne finnes i både 'Innvandrerbefolkningen' og i gruppen 'etnisk norske', og en god del faller idag både utenfor uttrykket 'etnisk norsk' samtidig som de ikke er inkludert i den definisjonen av 'Innvandrerbefolkningen' som SSB har utarbeidet. Uttrykket anvendes av folk med alle typer etnisk bakgrunn, ikke minst av folk som tilhører innvandrerbefolkningen, men uttrykket er oftest anvendt om befolkningsgruppene i landets største byer. Slik uttrykkene anvendes i praksis, tas det ikke standpunkt til tilhørigheten til landets urfolk eller de fem nasjonale minoritetene - samtidig som det er klart at disse ikke tilhører 'Innvandrerbefolkningen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk for den, Tore.Så du mener det altså dreier seg om daglig omgangsspråk og familiær bakgrunn?3. generasjons innvandrere vil da som oftest kunne falle inn under begrepet, uansett f.eks. hudfarge, mens deler av den samiske befolkningen faller utenfor ?Og som du skriver: Slik uttrykkene anvendes i praksis, tas det ikke standpunkt til tilhørigheten til landets urfolk eller de fem nasjonale minoritetene - samtidig som det er klart at disse ikke tilhører 'Innvandrerbefolkningen'Hvor kommer denne definisjonene fra ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tar det for gitt at SSB om ikke lenge blir nødt til å justere definisjonen de har laget av 'Innvandrerbefolkningen'. På SSBs webside vil dere forøvrig finne ut at definisjonen for tilhørighet til 'Innvandrerbefolkningen' er litt ulik for f eks hhvis svensker og pakistanere.Knut, du ba meg gi deg en fefinisjon, og det har jeg altså gjordt - definisjonen jeg har gitt er altså min, etter din oppfordring. Andre har sikkert andre definisjoner. Jeg er ganske sikker på at mange innvandrere som bruker uttrykket 'etnisk norsk' ikke er helt klar over at landet f eks har et urfolk og 5 nasjonale minoriteter, og jeg tar det også for gitt at mange som anvender uttrykket, ser bort ifra pedantiske utlegninger om hvor eksakt grensen skal gå mellom dem som faller innenfor eller utenfor uttrykket.Det dreier seg om *gruppebetegnelser* og ikke om uttrykk som kan klistres til *enkeltindivider*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk Tore, du har ryddet betraktelig.I tillegg til de 5 minoriteter så har jo også store deler av den 'norske' befolkningenen broget avstamning.Hva tror du vår tidligere statsminister Bondevik kan la lagt i begrepet ? Han må jo ha vært klar over hvor sammensatt vår befolkning er ?; o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bondevik vet selvsagt at landet har et urfolk og 5 nasjonale minoriterer (samer; kvener, skogfinner, rom, romani og jøder). Men om han inkluderer dem i 'etnisk norske' eller ikke, vet jeg sannelig ikke. Ikke har det noen betydning heller, formsom gruppebetegnelse står 'etnisk norsk' først og fremt i motsetning til 'Innvandrerbefolkningen' (både etter SSB's definisjon og etter den folkelige oppfatningen av innvandrerbefolkningen, i den grad det avviker fra SSBs def.)Det viktigste i mitt definisjonsforsøk ovenfor, er at norsk språk er daglig omgangsspråk. Det finnes forøvrig, ikke minst i Oslo, flere tusen barn, som etter SSBs definisjon ikke tilhører innvandrerbefolkningen (fordi de er såkalte 3. generasjons) samtidig som de ikke har norsk som dagligspråk, og derved faller disse både utenfor definisjonen av 'etnisk norsk' og av 'Innvandrerbefolkningen'. Denne gruppen av tusenvis av barn er dokumentert gjennom de årlige morsmålsundersøkelsene i skolene (GSI-tellingene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.