Gå til innhold
Arkivverket

[#24078] Helle Pauline Johansdtr. f. 1841 Våler eller Våle?


Gjest Tommy Spjøtvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei. Helle Pauline Johansdtr. gifter seg i Glemmen kirke, i østfold, 1. mai 1866 med Ove Elling Haavelsen(se vedlagte bilde). For meg ser det ut som det står at hun er født i Vaaler. Det samme finner jeg i ft. 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60103.wc2&variabel=0&postnr=3527&fulle=true&spraak=n>LenkeMen jeg finner en dåpinnførsel i FamilySearch som sier Våle i Vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I vedlagte bilde mener jeg at det står ”Vaaler” som fødested, og Våler ligger i Østfold. I 1865 har jeg funnet en Helle Pauline Johannesdatter, 24 år, ugift, som bor i bydel Forstaden i Fredriksen. Og ser du nøyere etter, heter mannen like foran henne på tellingen Ove Hovoldsen, han er sjømann, 24 år og ugift, født i Fredrikstad. Kan dette være dine folk? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI batch C423973 på familysearch, får Johan Olsen og Marte Helene Pedersdatter følgende barn i Våle (Vestfold) i perioden 1839-1855:Helle Pouline, 1841Edvard, 1843Bredine, 1844Karen Olea, 1846Lina Andrine, 1849Bredine og Karen Olea Johansdøtre er sannsynligvis å finne som inderst/tjenestepike i Råde i 1865, begge har Våle oppgitt som fødested. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60135&variabel=0&postnr=2032&fulle=true&spraak=n>Lenke og LenkeEn Lina Johansdatter på 18 år er tjenestepike i Våle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei, Grethe og Ketil. Som du ser i mitt første innlegg så ser du at jeg refererer til samme adresse i ft. 1865 som du henviser til i innlegg 2-4 og det er bra for da har jeg fått verifisert litt av min forskning. Vedr. innlegg 5 så står ikke navnet til faren hennes ved giftemålet.Flott med linkene du sendte, Ketil. Det vises at i alle fall en del av denne familien kom over til 'riktig' side av fjorden :-) og at det er enda mer sannsynlig at Helle Pauline er født i Vestfold.Dette var vel ikke den vanligste veien å dra. At det har blitt skrevet Vaaler fremfor Vaale faller vel på sin rimelighet da Våler ligger et par mil unna Glemmen/Fredrikstad mens Våle ligger på andre siden av Oslofjorden og heller fjernt fra området i 1865-66.Det som nå bør sjekkes er vel utflyttinger i Våle og evnt. innflyttere i Glemmen/Råde. Dette for å bli ennå mer sikker. Takknemlig hvis noen har tilgang til noe av dette og kan gjøre oppslag for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.