Gå til innhold
Arkivverket

[#24080] Peder Ellevsen, f. 1743 - Trømborg


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

I FT 1801 bor Peder Ellevsen, f. ca. 1743 og Dorthe Pedersdatter, f. ca. 1761 på Trømborg, Vestre, Trømborg, Eidsberg.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10125.wc2&variabel=0&postnr=3622&fulle=true&spraak=n>LenkeNoen som vet hvor Peder og Dorthe komer i fra ?Noen som vet om det er denne Simen Pedersen, f. ca. 1795, som gifter seg, 1823, med Kirsti Evensdatter, og som er far til Peder Simensen, f. 1828, som jeg finner igjen på Trømborg gård, Thrømborg, Eidsberg i FT1865 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Stein!Dette er hva Isak Lundsrud skriver på side 70 i sitt mansukript 'Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg' angående gården 'Trømborg vestre':'Peder Ellefsen er født på Pytt og sønn av Ellef Helgesen Pytt, siden g.m. Ingri Olsdtr. Teig, og Marthe Syversdtr. Pytt, som døde i 1753. Hun var av den gamle Pyttætt fra begynnelsen av 1600-tallet, men Ellef var fra Rakkestad. Peder hadde først vært g.m. enken Lisbeth Bergersdtr. på Trømborg, som er av ukj. opprinnelse. Dorthe Pedersdtr. er av den gamle ætt på Østre Trømborg, som stammer fra Ravald Møller. (Se under østre). Deres sønn Petter Pedersen ble g.m. Sidsel Børresdtr. fra Neple. Deres sønn Torer Pettersen g.m. Anne Maria Andreasdtr. Glørudholtet. Deres sønn var den mangeårige ordfører i Eidsberg Hans Torersen Trømborg.'Lundsruds tekst er ganske kompakt, men jeg vil ikke dele den da dette i enkelte tilfeller kan komme til å gjøre om på meningsbetydningene. I tillegg til forbehold om avskriftsfeil, skal navnene 'Peder Ellefsen', 'Dorthe Pedersdtr.' og 'Anne Maria Andreasdtr. Glørudholtet' være understreket, men det klarte jeg ikke å få til her. Jeg må også få påpeke at dette er hentet fra et mansukript, ingen ferdig bearbeidet tekst, hvilket iblant kanskje kan bety at ikke alt er sjekket og dobbeltsjekket ned til minste detalj.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Marius.Tusen hjertlig takk for hjelpen.Dette fører meg mange skritt rundtomkring...Peder Ellefsen, f. 1748, til V. Trømborg, sønn av Ellef Helgesen, f. 1722, død 1782 på Teig.Ellef Helgesen, f. 1722, død 1782 på Teig, ( fra Rakkestad ).g.m. 1) enken Marte Syversdatter Pytt, f. 1715, død 1753 ( viet 1747 ) Barn: 1) Peder Ellefsen, f. 1748 til V. Trømborg 2) Barn, f. 1752, død 1752( * Marte Syversdatter Pytt, f. 1715, død 1753, g.m. 1) Lars Simensen Biltveten/Pytt, f. ca. 1700, død 1745 på Pytt, ( viet 1741 ). Barn: 1) Marte Larsdatter, f. 1743, død 1782, g.m. Ole Mikkelsen Sø-Moen, f. 1737, død 1794. 2) Simen Larsen, f. 1744, overtok gåren. G.m. 2) Ellef Helgesen, f. ca. 1722, død 1782 på Teig ( viet 1747 ). ( * Marte Syversdatter, f. 1715, datter av Syver Halvorsen Pytt, f. 1658, død 1726, og Kirsten Larsdatter Skikkulstad, f. ca. 1678, død 1741 ( viet 1714 ) ( * Syver Halvorsen, f. ca. 1658, sønn av Halvor Knutsen Pytt, f. ca. 1634, død 1704, og Marte Ingemundsdatter Berger, f. ca. 1628, død 1713 ). ( * Halvor Knutsen Pytt, f. ca. 1634, død 1704, sønn av Knut Pytt, bruker av gården fra 1636 ).g.m. 2) Kirsten Knudsdatter Torp, f. ca. 1723, død 1762 ( viet 1754 ) Barn: 1) Dødfødt barn, f. 1754 2) Marte Ellefsdatter, f. 1756 3) sønn, f. 1760, død 1760 4) datter, f. 1761, død 1762 5) sønn, f. 1762, død 1762g.m. 3) Ingrid Olsdatter, død 1809, ( viet 1766 ) til Teig.Lenke( I 1801 bodde Ellen Larsdatter, f. 1794 ( nr. 1996 ), sammen med Ingrid Olsdatter og familien. Ellen var en utenomekteskaplig datter av Helena Ellefsdatter og Lars Pedersen Gutu, og altså datterdatter til Ingrid og Ellef. Ingrid Olsdatter hadde også en lottebruker, Christian Andersen, på bruket i 1801. Fra Teig, senere gnr. 106 bnr. 3, 5 og 6 ).Barn: 1) Mari Ellefsdatter, f. 1766, g.m. 1) Børre Rolfsen Melleby ( viet 1788 ), g.m. 2) Svend Andersen Stykkjum 2) Helle Ellefsdatter, f. 1768 3) Helena Ellefsdatter, f. 1769, til Teig, g.m. Arne Andersen Tilleskjør/Steinbråten, død 1827 ( viet 1798 ). 4) Ragnhild Ellefsdatter, f. 1771, til Teig, g.m. Rik Andersen Biltveten, f. ca. 1775 ( viet 1798 ) Barn: 1) Anders Eriksen, f. 1798 på Teig 2) Maria Eriksdatter, f. 1801, død 1801 på Biltveten 3) Maria Eriksdatter, f. 1802 på Biltveten 4) Erik Eriksen, f. 1807 5) Ole Ellefsen, f. 1776Nå har jeg litt og jobbe med.Jeg slenger meg på samme spørsmålet som kommer fra Sten Høyendahl.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

128 25.07. 1849 Simen Peders. Trømborg Afdøde Gaardbruger Kirstie Evensd. Stervboenken Østre Trømborg Trømborg Annex RegistreringsforretningfraSkifteregister Rakkestad 1847 - 1850Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

62 17.09. 1852 Kirsti Evensd. Afdøde Gaardbrugerenke Simen Peders. Trømborg Afdøde Gaardbruger Østre Trømborg Trømborgs Annex RegistreringsforretningfraSkifteregister Rakkestad 1850 - 1860Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Marius.Siden bidraget hjalp meg så mye er jeg frekk nok til å spørre om det står noe i dette Mansukript 'Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg', ved Gulbrand Giertsen, f. ca. 1747, og Kristine Helgesdatter, f. ca. 1749 på Kolshuus gård i Trømborg i 1801 ?MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Bare hyggelig å kunne være til hjelp.Manuskriptet befinner seg i kopi på flere steder så vidt jeg vet, blant annet er det et eksemplar tilgjengelig på fylkesbiblioteket i Fredrikstad og vel også et på Folkenborg museum, men jeg kjenner ikke til hvem som sitter med originalen.Har latt meg fortelle at det en gang var planer om å få laget en publikasjon, men at dette viste seg gå i mot Lundsruds egne ønsker: dels var det visstnok på grunn av slektslinjer og -forhold som han mente ikke var sjekket opp godt nok, dels var det på grunn av diverse - slik han selv så det - vel frittalende personkarakteristikker.Jeg befinner meg i Trøgstad for tiden, men skal gjøre et oppslag når jeg kommer hjem til Son. Kommer tilbak i løpet av helgen!Med hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen:Lundsrud opplyser i tidligere nevnte kilde, side 63f under gården 'Kolshus' (han skriver det med én u her, men 'Kolshuus' på nabogården to oppføringer tidligere):'Gulbrand Giertsen er av gammel Kolshusætt som stammer fra Gjert Gudmundsen Belgen som ant. var fra Askim og døde 1711. Han var g.m. Kirsti Svendsdtr. Belgen. Deres sønn Gulbrand Gjertsen var g.m. Kari Pedersdtr. av den kjente Bredægætt. Sønnen Gjert Gulbrandsen var g.m. Mari Amundsdtr. Lødengen hvis avstamning ikke er bragt på det rene. En rekke barn - ialt 8 - se sk. [Her følger en maskinskrevet linje som er totalt uleselig. Tror den begynner med ordet 'sønn' eller 'sønnen'.] datter av Helge Andersen Sviu som døde på Filtvedt i 1788 og Jøran Nilsdtr. som var en datter av Nils Svendsen Holt og Eli Stenersdtr. siden på Svenneby. Hun var fra Sukken i Trøgstad. (Se sk. der 1697). Helge var sønn av Anders Helgesen (sk. Bøltorp 1719) og Goro Christophersdtr. som var dtr. av Christopher Olsen, igjen sønn av Ole Rasmussen Sviu. Christopher var g.m. Marthe Jacobsdtr. som var Goros mor. (Se sk. Filtvedt 1696.) Christine døde 1831 da hun var 80 år. Av barna bodde Christian, Johannes og Gunild alle på Østre Kolshus som ble sterkt oppdelt etter århundreskiftet. Johannes Gulbrandsen var medlem av herredstyret fra 1842-45 og 1850-53. Om deres etterkommere vites lite, men Christian Gulbrandsen har bl.annet hatt etterkommere på Hotvedt og Smedby ved Karlstrup, som igjen har etterkommere i Oslo.'I denne teksten er det bare 'Gulbrand Giertsen' som har strek under navnet sitt.Med samme forbehold som før om avskriftsfeil fra min side ønsker jeg deg en god kveld!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Marius.Tusen hjertlig takk for hjelpen....igjen.Dette fører meg igjen mange skritt rundtomkring...Giert Gudmundsen Belgen, ( f. omkring 1660, ant. fra Askim ), døde 1711, g.m. Kirsti ( Kristin ) Svendsdatter Belgen, ( f. omkring 1660 ), ( gift omkring 1684 ).Barn: 1) Ane Giertsdatter, f. 1684, Eidsberg ( Ane Giertsdatter Kolshus, f. ca. 1681, død 1733, g.m. Knud Mikkelsen Tveiten ). 2) Ingeborg Giertsdatter, f. 1687, Eidsberg 3) Birte Giertsdatter, f. 1690, Eidsberg 4) Gulbrand Giertsen, f. 1693, EidsbergGulbrand Giertsen, f. 1693, g. 6. jan. 1722, med Kari Pedersdatter ( Bredægætten ). ( d. av Peder Trulsen & Marte Torchelsdatter ? ).Barn: 1) Giert Gulbrandsen, f. 1722, Eidsberg, g.m. Mari ( Maren ) Amundsdatter. 2) Kirsti Gulbrandsdatter, f. 1725, Eidsberg 3) Gulbrand Gulbrandsen, f. 1727, Eidsberg 4) Gunnil Gulbrandsdatter, f. 1730, Eidsberg 5) Peder Gulbrandsen, f. 1732, EidsbergGiert Gulbrandsen, f. 1722, g. 27. juni 1743, med Mari ( Maren ) Amundsdatter Lødengen, f. ca 1718 (?).Barn: 1) Karen Giertsdatter, f. 1744, Eidsberg 2) Anne Giertsdatter, f. 1746, Eidsberg 3) Gulbrand Giertsen, f. 1747, Eidsberg 4) Gulbrand Giertsen, f. 1749, Eidsberg 5) Kirsti Giertsdatter, f. 1752 6) Amund Giertsen, f. 1754, Eidsberg 7) Marthe Giertsdatter, f. 1757, Eidsberg 8) Ingeborg Giertsdatter, f. 1759, Eidsberg 9) Peder Giertsen, f. 1763 10) Gunnil Giertsdatter, f. 1765, EidsbergGulbrand Giertsen ( Colshuus ), f. 1749, g.m. Kristine Helgesdatter, f. 1749 ( Kristine Helgesdatter, f. 1749, d. av Helge Andersen Sviu som døde på Filtvedt i 1788, og Jøran Nilsdatter, som var datter av Nils Svendsen Holt og Eli Stenersdatter siden på Svenneby. Hun var fra Stukken i Trøgstad. Helge var sønn av Anders Helgesen ( sk. Bøltorp 1719 ) og Goro Christophersdatter, som var datter av Christopher Olsen, igjen sønn av Ole Rasmussen Sviu. Christopher var g.m. Marte Jacobsdatter som var Goro’s mor ( se sk. Filtvedt 1696 ). Christine døde 1831, da hun var 80 år. Av barna bodde Christian, Johannes og Gunild alle på Østre Kolshus som ble sterkt oppdelt etter århundreskiftet. Johannes Gulbrandsen var medlem av herredstyret fra 1842 – 45 og 1850 – 53. Om deres etterkommere vites lite, men Christian Gulbrandsen har bl.a. hatt etterkommere på Hotvedt og Smedby ved Karlstrup, som igjen har etterkommere i Oslo ).Barn: 1) Gunild Gulbrandsdatter, f. 1772 2) Christian Gulbrandsen, f. 1776 3) Gulbrand Gulbrandsen, f. 1788 4) Gierd Gulbrandsdatter, f. 1791 5) Johannes Gulbrandsen, f. 1795, g.m. Johanne Pedrsdatter, f. 1800Johannes Gulbrandsen, f. 1795, g. 14. juni 1821, med Johanne Pedersdatter, f. 1800Barn: 1) Gulbrand Johannesen, f. 1821 2) Gulbrand Johannesen, 1823 3) Johan Johannesen, f. 1826 4) Anne Kristine Johannesdatter, f. 1830 5) Peder Johannesen, f. 1831 6) Anne Kristine Johannesdatter, f. 1834 7) Johan Petter Johannesen, f. 1838 8) Anne Kristine Johannesdatter, f. 1841Johan Petter Johannesen, f. 1838, g.m. Anne Marie Olsdatter Holmedal, Töcksmark, Sverige, f. 1851Barn: 1) Ole Johannes Johansen Kolshus, f. 1877, g.m. Maren JohnsrusOle Johannes Johansen Kolshus gifter seg med Maren Sofie Johansdatter Johnsrud, f. 1881Ole Kolshus og Maren Johnsrud er min farmors foreldre.Som du ser over er 8) Anne Kristine Johannesdatter, f. 1841, g.m. Johan Kr. Pedersen Braa, sønn av Peder Simensen Tømborg, igjen sønn av Simen Pedersen, som igjen er sønn av Peder Ellevsen Trømborg....Igjen tusen takk.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Marius.Nå er også jeg eier av ' Komentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg ' av Isak Lundsrud.Under ' Trønborg Annex ' fant jeg veldig mye om Gjertsen-slkten som jeg ikke hadde fra før av. Jeg ser ut i fra komentarene at en del av opplysningene ikke er grundig sjekket, men for oss med aner i Trømborg er boken gull verdt.Håper Rønnaug Wergeland Krog snart kommer med gårdshistorien for Trømborg... :-)Ikke bare fant jeg masse informasjon om slektene i Trømborg, men jeg fant også mye nytt om slektene fra Smerkerud, Dintorp, Skiukulstad og Jonsrud...Takk for infomasjonen om denne flotte boka.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hvis det er interesse for Gjert Gudmundsen Kolshus/Belgen, var han sønn av Gudmund Halvorsen Oraug i Askim som det ble skiftet etter i mars 1678 (jf Heggen og Frøland skifteprotokoll 2, fol. 379). Se ellers gårdshistorien for Askim: Oraug og Sør-Skjolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Isak Lundsruds 'Kommentarer til Folketellingen 1801 Eidsberg' høres ut som en gullgruve. Iflg innlegg (11) fikk du fatt i et eksemplar, Stein. Hvordan klarte du det? Selv har jeg lett forgjeves etter opplysninger om personer i Trømborg anneks, bl.a. fra Skollerud, Torp, Berg og Søndre Rud(Michel Hansen og hustru Ingeborg Johannesdatter) De er begge på Skollerud i 1801. Dere som har manuset, kan dere være brydd med fort¨å se etter om det er noe nevnt noe om disse personene som gjør at jeg må legge meg i selen for å innsyn i materialet?Vennlig hilsenCarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Sten.Ja, det er av stor interesse alt om Gjert Gudmundsen Kolshus/Belgen.Tusen takk for opplysningen.Det må være noe med disse Skjolden-gårdene og Eidsberg....jeg havner vist der igjen....Med vennlig hilsenStein Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Carl.Boken er kanskje ikke en gullgruve for alle...Jeg kan ikke finne noe om Michel Hansen eller Ingebor Johannesdatter under Skollerud eller de andre gårdene.Har du andre navn, eller ønsker andre opplysninger kan du sende meg en mail på stein.eriksen@jbv.no, så skal jeg sjekke for deg.MvhStein Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.