Gå til innhold
Arkivverket

[#24091] Niels Jensson Schjelderup, toller Valderhaug i Borgund, død Molde 1751


Gjest Remi Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Skifte etter Anne Elschen Bonsach, Fiche i HamarøyFilm: HF1963, Protokoll: 7, Side 685. Skiftet åpnet: 2/8-1768. Internt skiftenr: 12386. Salten skiftesamling på cd.Ektefelle: Joen Schjelderup. Død 14. nov 1767.Boets innhold: Sølv: 1 langbladet Sølvskje mrk: P:N 1741 - 1 ditto: H:A:S og C:B - 1 rundbladet ditto: T:I:S 1635 - 1 ditto: H:J:S:T og S:P:L:D 1672. Jorgegods: 1 pd 3 mark fiskes leje udj Gaarden Halsen beliggende udj Hammerø og beboes af Arnt Edisen, hwilken Gaardpart Enkemanden paa Skiftet efter hans Sal. fader Anders Schjelderup, for Pretentionen er blewen udlagt som alt skifte brewet datert 6 oct 1757 nærmere udwiser, med paastaaende huuser samt bøxel herlighed for 8 rd. Arvinger:Joen Schjelderup, Fiche i Hamarøy (ektemann)Anders Schjelderup, Fiche i Hamarøy, 16 år (sønn)Mathias Bonsach Schjelderup, Fiche i Hamarøy, 7 år (sønn)Peder Krog Schjelderup, Fiche i Hamarøy, Fiche i Hamarøy, 5 år (sønn)Siselle Joensdatter Schjelderup, Fiche i Hamarøy, 18 år (datter)Man må vel finne ut her om Siselle Joensdatter Schjelderup ble konfirmert på Hamarøy, første da kan man få bekreftelse om hun er den samme som blir konfirmert og gift i Kristiansund.I 1801 bor 3 barn av Joen Andersen Schjelderup på Fikke Lenke Hilsen Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg glemte å ta med Ane Elchen Brems Joensdatter Schielderup, 14 år i forrige innlegg (26)Her er skifte etter Jon Schjelderup hentet oxo fra Salten skiftesamling på cd.Skifte etter Jon Schielderup, Fikke i HamarøyFilm: HF1969, Protokoll: 14, Side 268. Skiftet åpnet: 30/5-1796. Internt skiftenr: 3597.Enkemann. Døde 5/9-95. Forhen avdøde hustru avlet 3 sønner og 1 datter.Formue: 7-0-14. Gjeld: 153-5-4. Falittbo. Arvinger:Mathias Schielderup, Fikke i Hamarøy. Sønn av avdøde. Myndig. Ugift.Peder Krog Schielderup, Jørgenvig i Hamarøy. Sønn av avdøde.Ane Elchen Schielderup, Fikke i Hamarøy, 40 år. Datter av avdøde. Ugift.Datter Schielderup, Hammerfest i Finnmark. Datter av avdøde. Hun skal ha 2 sønner og 1 datter. Hilsen Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Berntsen

Til innlegg 25: Anne Elschen Bonsach (nevnt i innl. 24) hadde en søster Else Marie Bonsach som var mor til Lenvikpresten Mathias Bonsach Krog. Forøvrig hadde Anne og Else en bror Peder Krog Bonsach bosatt i Kristiansund som handelsmann. Foreldre til disse var Trondenespresten Mathias Bonsach og Anna Elschen Bremer. Hilsen Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein rindedal

Er for tiden langt borte fra pc og notater,men folger likevel med, med stor interesse idet Christian Friis Nilsen Schjelderup er en av mine forfedre. Det spesielle er at Christian F.Schjelderup doper en datter Isabella Henninga. Det kan vel bety forbindelse med Mentz-Darre-Dop-Jessen hvor det egenartede navnet forekommer. Paa en annen side er det vel ingenting som knytter Nils Jensen Schjelderup til denne mer kjente prestefamilien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'En annen' Isabella (Mentzdatter) Schjelderup (1697-1793) hadde biskop i Trondheim (1623-42) Peder Jenssen Schjelderup (1571-1646) som tippoldefar. I sitt annet ekteskap (g.1622) hadde Peder visstnok 5 barn med Gidsken Hermansdatter Lange (død 1640). Jeg kjenner bare døtrene Anna og Birgitta f. ca.1627 og ca.1628. Hvem var de øvrige tre ?Den 'ukjente' far til Nils Jensen Schjelderup (død i Molde 1751), den mulige Jens Schjelderup, kan vel være f. rundt 1630. Hvis denne Jens hadde vært s. i biskopens 2. ekteskap ville Isabella Mentzdatter S. og Isabella Henninga S. vært firmenninger. (Jeg _er_ klar over at det finnes en sønn Jens (1604-1665) i biskopens 1. ekteskap (g.1601) med Anna Nielsdatter Holch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei alle sammen. Takk for god respons.Skal prøve å komme med noen tanker på de forskjellige innlegg:Innlegg 25: Peter Jessen bor i Kristiansund N. med familie. Han får en sønn som han kaller Peder Krogh Bonsach Jessen. Peder Krogh Mathiasson Bonsach bodde også i Kristiansund N og var kjøpmann der til han døde i 1765. Han var gift med Anna Dorothea Johansdatter Mühlenphort. Jeg tipper på at Peter Jessen sin sønn er oppkallt etter denne Peder Krogh Bonsach. Han er også bror til Anne Elsken Bonsach som er gift med John Schjelderup. Derimot er der ingen ved navn Bonsach i listen over faddere i Peder K. B. Jessen sin dåp. Så jeg vet ingen sammenheng mellom Bonsach og Jessen ennå.Innlegg 26 og 27: Der er noe rart med skiftet etter Jon. Der er registrert 2 skifter etter han i Skifter for Salten. Internt skiftenr. 3597 og 5959. Hvorfor det? Og hvorfor er gjelden forskjellig i de to skiftene. I 5959 nevnes bare arvingene Anders, Mathias, Peder Krog og Ane Elschen, mens i 3597 står der at Jon 'døde 5/9-95. Forhen avdøde hustru avlet 3 sønner og 1 datter.' Men så nevnes barna Anders, Mathias, Peder Krog, Ane Elschen og ei datter Schielderup, Hammerfest i Finnmark, som skal ha 2 sønner og 1 datter. Hvilken av skiftene er riktig, en av dem er ihvertfall feil.......Innlegg 29: Den Christian Friis Schjelderup som fikk blant annet datteren Isabella Henninga er sønn av den Christian Friis Schjelderup som er sønn av Niels. Christian Friis Nielsson Schjelderup var gift 3 ganger: 1. Sara Johanna Fredriksdatter Dreyer, 2. Ane Carina Ingebrigtsdatter Øye og til slutt ei Jertru Kierstine (som jeg ikke vet etternavnet på). I 1. ekteskap fikk Christian barna Frideric Nicolai og Niels, i 2. ekteskap fikk han barna Christian Friis, Arent Martinus, Jens og Johan Peter, og i 3. ekteskap ingen barn. Christian Friis Christianson Schjelderup, født 18. april 1773 i Kristiansund N., døpt 26. april 1773. Han gifter seg den 3.juni 1795 i Kristiansund N. med Dorothea Lemichen Uri, født i januar 1767, dør i Bergen 16. februar 1826. De får 5 barn: Isabella Henninga, Ane Maria, Hansemina Christiana, Bernthage og Dorothea Petrina. Alle navn tatt fra deres dåpsinnførsel i kirkeboken for Kvernes, delen over Kristiansund N. kirke. Når det gjelder Mentz-Darre-Dop-Jessen så vet jeg ikke om noen forbindelse til Niels Jensen Schielderup, men Anna Petersdatter Jessen, datter til Peter Jessen og Antonette Vibe, gifter seg med Willum Dop i 1679 i Aker kirke, Willum dør på Løten i 1693, Anna gifter seg da i 1693 i Løten kirke med sogneprest til Løten Mentz Olufsen Darre Schielderup, sønn av Oluf Darre og Helle Mogensen. (Han antok sin farmors etternavn Schielderup, hun het Maren Pedersdatter og var gift med Mentz Christopherson Darre.) Anna og Mentz får totalt 11 barn, men bare 3 vokser opp. En av disse var Wilhelm Mentzson Schjelderup, født 1694, død 1745 og var klokker til Herøy på Sunnmøre. Det er trolig at det var kontakt mellom toller Niels Schjelderup og klokker Wilhelm Schjelderup. Wilhelm er bror av Isabella nevnt i innlegg 30.Innlegg 30: Jeg har også 5 barn etter Peder Schielderup og Gidske Lange: 1. Sønn, nevnt på side 1 i Genealogia Schieldupiana og Biskop Peder Jensen Schielderups Liv og Levnet, Universitetsbiblioteket i Bergen:MS-99, 2. Johannes, født og død i 1625, nevnt i samme kilde som over, 3. Anna, født 1626, nevnt isamme kilde som over (F. Holst i boken 'Michael Skjelderup', og Wilhelm Lassen har forvekslet henne med Susanna Jørgensdatter Eriksen som ble gift med Mag. Ole Coccius.)videre skjebne ukjent, 4. Anna, født ca. 1627, død 4. juni 1701, gift med Søfren Hansen og til slutt nr. 5: Birgitte, født ca. 1628, gift med 1. Jens Andersson Thingvold, 2. Hans Nielsson Tausan.Gleder meg til flere gode innlegg fra dere som bidrar til å nøste disse gåtene opp. Stå på.Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Berntsen

Til innl. 30: Sammenhengen mellom Bonsach og Jessen kan jo være den at det er Siselle Joensdatter Schjelderup datter av Anna Elschen Bonsach (innl. 24) som i Kristiansund (kanskje bodde/arbeidet hun hos sin onkel Peder Krogh Bonsach) gifter seg med Peter Jessen. Når Sisille og Peter så flytter til Hammerfest er det Sisilles fetter Mathias Bonsach Krog som er kausjonist for Peter (innl. 25). Og til slutt når det gjelder skiftet etter Jon Schjelderup så kan Siselle være den ”Datter Schjelderup i Hammerfest med 2 sønner og 1 datter”. Hun hadde sønnene Lorentz Peter og Peder Krog Bonsach samt datteren Anna Dorothea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Hei Remi,Erik og de andre som har hatt innlegg om Jessen/Bonsach/Schjelderup Vi har i folketellingen for København i 1787 funnet Peter Jessen, 37 år,husbond,enkemann og pensjonist. Han har barna Lorns-10 år, Anna-9 år, og Peter-5 år. Huhjomfru er Christiane Klempt, 38 år, og to leieboere , Else Kortsen og Eva La Rose. Da Jessen blir utnevnt til tollkontrollør i 1788, er han gift med Christiane Frideriche Klempt og de har fått sønnen Christian Friderich. Det betyr at Cicilie Schjelderup Jessen må dø mellom 1782 og 1787. I folketellingen for København i 1801 er det registert følgende: Peter Jessen, tollkontrollør, 52 år, hans hustru Christiane Frideriche Klempt, 53 år, 3 barn, Ane Dorothea, 23 år, Peter Krogh, 19 år og Christian Friderich 14 år. Samme årstall er Lorens Peter Jessen registrert i Hammerfest som constituert kontrollør med hustru Birgitte Lund Grønbeck Tegelman. Hun er datter av tollkontrollør Andreas Tegelman fra Kristiansund. De har med hennes søster Mette som visstnok blir gift Killengren senere. Jessen blir så toller i Arendal i 1804 og dør der i 1814. Peter Krogh Bonsach Jessen blir arkitekt i København og tegner i 1812-1814 Kallevig familiens hus i Arendal som senere i 1844 blir Arendals første rådhus. Dersom Siselle og Cicilie er den samme personen, er hun antagelig oppvokst hos sin onkel Peder Krogh Bonsach i kristiansund. Hun er registrert på Hamarøy i 1768 ved morens skifte. Etter da reiser hun tilbake til Kr. sund og gifter seg med Peter Jessen i 1776. At det i skifte etter faren i 1796 står: datter i Hammerfest, 2 sønner og en datter stemmer jo med antall barn. Kanskje ikke skriveren var oppdatert på at Cicilie var død? og at Jessen bodde der med ny kone. Dette blir spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Til innlegg 31 og 33. Skiftene etter Jon Schieldrup. I det første skiftet er noen av arvingene utelatt og derfor måtte det foretas et nytt skifte. Utelatt arving er datteren Cicilie som allerede var død ved farens skifte, men hennes barn er fortsatt arvinger, og ved det nye skiftet oppholder de seg i Hammerfest. Om skriveren visste at Cicilie var død? Selvfølgelig, ellers ville ikke barna vært nevnt. Men det er jo ikke sikkert at de andre arvingene visste om barna ved det første skiftet.Forøvrig er dette en meget interessant debatt, med for meg mange nye avklaringer. Alle disse Peder Krog'ene er vel i utgangspunktet en oppkalling av biskop Peder Krog i Tr.hjem (f.1754) som var gift med en søster av fogden Fredrik Adrian Bremer. Bremers døtre hadde sønner med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Da kan vi vel med rimelig sikkerhet anta at Cicilia som er konfirmert i Kristiansund N. er identisk med Siselle født på Fikke i Hamarøy. Skiftet etter faren og moren slår vel dette fast med rimelig sikkerhet.Jeg har leitet etter Cicilia sin død i kirkeboken for Kvernes, delen for Kristiansund N. i årene 1781 til 1788 og ikke funnet henne død der. Siste oppføring jeg finner på Cicilia i kirkeboken er hennes introdusering i kirken etter fødselen til Peder Krog Bonsach og den introduksjonen finner sted den 31. mai 1781 i Kristiansund N. kirke. Vi vet jo ikke når Cicilia og Peter reiste til København, bortsett fra at det er en gang i mellom 1781 og 1787. Mest trolig er hun død enten i København eller på reisen til København.Da skulle vel ikke du Oddmund ha så store problemene med å finne Cicilia sine aner. Faren heter John Andersen Schjelderup og moren heter Anne Elsken Mathiasdatter Bonsach. Gi meg et vink dersom du får problemer på Schjelderup-siden da jeg har alle Johns aner tilbake til den første Schjelderup i Norge.Ellers så skreiv jeg av fadderne til Anna Dorothea Jessen mens jeg var på Sunnmøre. I kirkeboken for Kvernes, delen over Kristiansund N, bind 4, side 266: 'Hr. G. Dreyer døbt Negotiant Peter Jessen og Fr. pigeb. Anna Dorothea, fød den 13. ejusd. fadder: mand: Frideric Redl.?? Ross og Daniel Bendix Neumann. Christian Christiansens kone Margreth Falch, Heming Fossis kone Inger Christina Marselius og Jomfrue Christina Morsing.' En annen interessant sak er at en av fadderne i Peder Krog Bonsach sin dåp er Inspecteur Friderich Schjelderup. Hans fulle navn er Friderich Vogt Schjelderup, født i juni 1724, død 2. mars 1794 i Kristiansund der han var tollinspektør. Han var gift 3 ganger: 1. Sofie Magdalene Johansdatter Mühlenphort, 2. Maren Hansdatter Fyhn og til slutt Anne Olava Brix. Jeg har heller ikke klart å finne hans foreldre ennå. Kan der være noen mulighet for at det er slekt mellom Cicilia og Friderich Vogt, eller er grunnen til at han er fadder for Cicilias barn at han er tollinspektør?Ellers så får jeg jakte videre på Niels Jensson Schjelderup sine aner. Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Niels Pedersen Schjelderup, sønn av Peder Jørgensen Schielderup og Clara Nielsdatter Tausan, ble født i 1668 i Støren. Niels giftet seg med Anna Stabel. Anna døde den 23 Jan 1738 i Horg.Peter Stephen Schjelderup ble født den 4 Okt 1698 og døde den 15 Okt 1781 på Kobberholmen. Peter giftet seg med Elisabeth Johanne Johnston den 5 Des 1731. Elisabeth døde den 19 Mai 1782Fredrik Vogt Schjelderup døde den 2 Mar 1794. giftet 1) med Sophie Magdalene Myhlenport. gift 2) med Maren Hansdatter Fyhn født i 1724 i Molde og døde den 14 Okt 1771 i Kristiansund giftet 3) med Anna Olava Brix den 27 Nov 1772 i Kr.sund. Anna ble født den 29 Nov 1729, ble døpt den 30 Nov 1729, og døde den 8 Sep 1809.Barn:i. Peter Stephen Schjelderup.ii. Marie Margrethe Schjelderup6 ble født i Jan 1754 og døde den 30 Aug 1765.iii. Jens Kofoed Schjelderup ble født i 1758 og døde den 10 Sep 1765.iv. Peter Andreas Richardsen Schjelderup.v. Hans Holterman Schjelderup ble født omkring 1761 og døde den 1 Aug 1831.vi. Fredrik Nicolai Schjelderupvii. Nils Christian Schjelderup ble født i 1761 og døde den 23 Mar 1784.viii. Barbra Cathrine Schjelderup ble født den 14 Aug 1763 i Christiansand og ble døpt den 23 Aug 1763 i Christiansand.ix. Ane Marie Schjelderup ble født den 23 Okt 1766 i Christiansand og ble døpt den 4 Nov 1766 i Christiansand. Niels Jensen Schjelderup kan være en ukjent sønn av Jens Pedersen Schjelderup som døde i utlandet og var sjømann. Han var sønn av Peder Jørgensen Schielderup og Clara Nielsdatter Tausan og bror av Niels P. S. som var farfar til Fredrik Vogt Schjelderup. Mor til Clara N. Tausan het jo Kirsten. Kan jo være at Kirsten er oppkalt etter henne eller så het Jens P. S. hustru Kirsten.I et 1701 manntall bør jo Niels Jensen Schjelderup være oppført. Han gifter seg i 1719 og er nok født før 1700. Er hans alder oppgitt når han blir gravlagt?mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Hei Remi: Tusen takk for hjelpen. Dette var bra. Hadde jeg bare fått bekreftet at Cicilie/Siselle ikke er konfirmert på Hamarøy, så hadde jo saken vært helt i boks. Hvordan skal jeg få gjort dette? Jeg har også funnet ut hvordan Bremer/Bonsach/Krogh er er i slekt. Anne Elchen Bremer blir gift med Mathias Bonsach, og viet av sin onkel biskop Peder Krogh i Trondheim. De får 6 barn,hvorav 3 er Else Marie Bonsach, Peder Krogh Bonsach og Anna Elchen Bonsach. Else Marie blir gift med Truls Krogh og får bl. a sønnen Mathias Bonsach Krogh, Peder Krogh Bonsach flytter til Kr. sund og Anna Elchen Bonsach gifter seg med Joen Schelderup. Truls Krogh er sønn av Jens Krogh, men om han igjen er i slekt med Peder Krogh vet jeg ikke. Nå begynner jobben med å finne ut hvor Peter Jessen stammer fra i Danmark. Jeg har en gang fått et tips at han er i slekt med Carl Wilhelm Jessen, men det er jeg ikke sikker på. Hilsen Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Michael, jeg må nok skuffe deg med å si at deler av oppsettet du har lagt ut er feil, hvilket også betyr at Simon Ellefsen har feil, dessverre.Det er helt riktig at kaptein Niels Pederson Schjelderup, født 1668 i Støren er gift med Anna Stabel, enke etter Christen Andersson Hobro, og at de får 5 barn hvor Peter Stephen Schjelderup er den eldste.Peter Stephen Schjelderup ble ikke født den 4. oktober 1698, det er nemlig dåpsdatoen hans, han ble født den 27. september 1698. Han døde som du sier den 15. oktober 1781 på gården Kobberholmen i Veøy i nåværende Molde kommune og ble gravlagt den 31. oktober i Veøy kirke. Han giftet seg korrekt den 5. desember 1731 i Molde med Elsebe Johanne Johansdatter Johnston, trolig født i november 1712 og døde den 17. mai 1782 og ikke den 19. mai 1782 og ble gravlagt den 31. mai 1782 i Veøy. Kirkeboken sier hun døde av forkjølelse den 17. mai, 69 år 5 måneder 25 dager gammel. Skifte etter henne holdt den 1. juni 1782 på Kobberholmen og skifte etter Peter Stephen holdt den 10. november 1781 også på Kobberholmen.Så kommer feilen: Peter Stephen og Elsebe hadde 10 barn, hvorav 9 ble voksne og Frederik Vogt Schjelderup er nr. 2 i rekken. Han er født i 1734, er konfirmert 24. oktober 1756 i Veøy og oppholder seg ved folketellingen 1. februar 1801 på gården Fuglset i Molde, han er da 66 år gammel, navnet skrives Friderich Fogt Skielderup, enkemann etter 1. ekteskap, afskediget sergeant og pensionist. Så det kan umulig være samme Frederik Vogt Schjelderup som er i Kristiansund N. Han er gift 3 ganger og dør 2. mars 1794. De barna du nevner er barn av Frederik Vogt Schjelderup i Kristiansund N. sammen med Maren (Hansdatter) Fyhn, og han var i tillegg gift 1. gang med Sofie Magdalene Johansdatter Mühlenphort og 3. gang med Anne Olava Christiansdatter Brix, men han er ikke sønn av Peter Stephen Schjelderup og Elsebe Johnston. Hvem han er sønn av har jeg ennå ikke klart å finne ut.Der har opp gjennom tidene vært mye rot mellom disse to Frederik Vogt Schjelderup og de har blitt mikset opp i mange sammenhenger. F. V. Schjelderup i Kristiansund N. er kryds- og tollinspektør i samme by, mens F. V. Schjelderup i Molde og sønn av Peter Stephen er militær underoffiser, men han fikk brokk på hjemmarsjen fra Holstein til Norge og måtte dimmiteres og han levde fremdeles 30. april 1802 da han for minst 6. gang søker om pensjon.Så der forsvant trolig den linken mellom Frederik Vogt Schjelderup og Niels Jensen Schjelderup opp til Peder Jørgenson Schjelderup og Clara Nielsdatter Tausan.Ellers så er nok Niels Jensen Schjelderup i 1701-manntallet et eller annet sted og Manntallet for Borgund skal visstnok eksistere, men jeg har ikke hatt anledning til å se i det og det er jo ikke sikkert at han er i Borgund i 1701.Og stedet denne Frederik Vogt Schjelderup død i 1794 har som tilholdssted er Kristiansund N. og ikke Kristiansand S.Og til Oddmund: Du kan sende en forespørsel opp til DIS-Salten eller legge inn et spørsmål under deres etterlysningssider på nettet for å høre om noen kan finne Cicilia/Siselle sin konfirmasjon i Hamarøy. Mitt råtips er at de ikke finner det. Håper du vil gi meg svaret du dersom du gjør dette. Ellers så kan jeg gjøre det. Si ifra dersom du vil jeg skal gjøre det. Håper også du gir meg et vink dersom du finner foreldrene til Peder Jessen.Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk for oppklaringen. Det mulig at denne Fredrik i Molde har en forbindelse med Fredrik Christian Vogt som gift med Elen Andersdatter Bernhoft. De bodde på Oppdal. Elen er datterdatter av Christopher White. Er det noen Skielderup forbindelse her.Vites hvem denne Fredrik Fogt Skielderup var gift med og hadde han barn? Mulig et skifte etter han vil si hvem han er. Kanskje er han nevnt i Ovenstad oxo.En annen Schielderup, Peder Erichsøn i Kristiansand døper en datter Helvig Maria i1734. Lenke Hvem er han sønn til? På family search er han ikke nevnt med slektsnavne Schielderup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Mulig forbindelse mellom Elen Andersdatter Bernhoft og Frederik Vogt Peterson Schjelderup som jeg kan tenke meg, er at Elen sin bror Christopher Andersson Bernhoft blir sogneprest i Støren 1731 og det er bare Bendix Absalonsen Friis som er sogneprest mellom Christopher og Jørgen Pederson Schjelderup. Jørgen er Niels Pederson Schjelderup sin bror som igjen er far til Peter Stephen Schjelderup. I tillegg var Christopher Bernhoft gift med Susanne Evensdatter Meldal. Hun igjen var datter av Even Steenson Meldal og Gidsken Michaelsdatter Schjelderup. Niels Pederson Schjelderup og Gidsken Michaelsdatter Schjelderup er søskenbarn.Jeg vet ennå ikke hvem Frederik Vogt Schjelderup i Molde var gift med og jeg vet heller ikke om de fikk barn. Jeg har bare opplysningene fra 1801-tellingen om at han hadde vært gift.Når det gjelder Peder Erichsøn i Kristiansand så er han ny for meg og jeg har dermed ingen ekstra opplysninger å komme med. Dessverre.Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Til 39: Nils Jenssen Schielderup er ikkje nemnt i manntallet for Sunnmøre 1701, heller ikkje i manntall for Borgund 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Oddmund (innlegg 38): Biskop Peder Krog var g. med brudens faster Anna Dorothea Bremer (1659-1746) og altså hennes 'filleonkel'. Jeg kjenner ikke til ev. slektskap mellom ham og brudgommen Truls Krog (tror ikke de er i slekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan sersjant Frederik Vogt Petersen Schjelderup (1734 Veøy? - etter Apr 1802 Molde?) sin navnebror, tollinspektør i Kr.sund, Frederik Vogt Schjelderup (død 1794) være s. av førstnevntes farbror, sersjant (i 1723) Jorris Nielsen Schjelderup ?Et par spm. om tollinnsp. FVS's koner:1) Er det 'sikkert' at 1. kone Sofie Malene Mühlenport var 'Johansdatter' ? (Hvilken Johan ?). Jeg har sett hennes navn som 'Christophersdtr. Mühlenport', d. av hand.m. på Dryna, Sunnmøre, senere hand.m./gj.giv. på Bud, Christopher Johansen Mühlenport (1700-1732), som visstnok var g. 2 ganger, og sønn av Johan Diderichsen M. Er dette feil ?2) Er det 'sikkert' at 2. kone Maren Fyhn var 'Hansdatter' ? (Hvilken Hans ?). Jeg har sett hennes navn som 'Pedersdtr. Fyhn', d. av tollkontrollør i Romsdal, Peder Andersen Fyhn (1696-ca.1755) og Barbara Catharina Arentzberg/Arensberg/Arentzberger. Er dette feil ?3) Er hans 3. kone Ane Olava Brix d. av kjøpmann i Kr.sund, Johan Thommesen Brix og Elisabeth Anna Thue ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Per (innlegg 43). Kanskje litt på siden, men Christopher Giessing opplyser at far til biskop Peder krog hadde et søskenbarn som het Truls Nielsen Krog. 'Trulseslekten' kan gjerne ha vært av samme rot, selv om det foreløpig ikke kan dokumenteres. Giessing skrev forøvrig dette på 1700-tallet, uten kildeanvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Per.Det jeg vet om Jørris Nielsson Schjelderup, Peter Stephen sin bror, er at han ble 2. mai 1734 Løytnant reforma i 2. Throndhjemske regiment, Fenrik 3. oktober 1738 ved samme regiment. Virkelig Løytnant 14. oktober 1740, og 12. februar 1742 Kaptein. Dette sier Lassen i sine sider om slekten Schjelderup. Lassen sier også at Jørris kom bort på sjøen inne i 'Bøygdene' med sønn og datter. Hvor Bøygdene er vet jeg ikke og jeg vet heller ikke hvem ektefellen og barna var. Familysearch IGI sier han er født i 1702 i Støren.1) Jeg har stort sett brukt boken av Svend Aage Mørkvig: Mechlenburg - Patricierslægt gennem 500 år (1986) når det gjelder Mechlenburg og Mühlenphort og deres gifter seg imellom. Der mener jeg det står at Johan Christopher Mühlenphort er sønn av Johan Didrikson von Mühlenphort og hans hustru Dorothea Jacobsdatter Mechlenborg. Du kan også se på Simon Ellefsen sine sider, der kalles han bare Christopher og har nr. 12.4 hos slekten Mühlenphort. Egentlig tror jeg vi snakker om samme person bortsett fra at jeg har navnet Johan Christopher på han og du har bare navnet Christopher. I hvertfall så er min Johan Christopher først gift med Mille Maria Johansdatter Mechelborg, og det tror jeg din Christopher er også. Men om det er sikkert vil jeg ikke si, jeg har ikke fått sjekket primærkilder på dette ennå.2) Når det gjelder Maren Fyhn, kan du nok ha rett i at hun ikke er en Hansdatter. Jeg fikk opplyst for 10-15 år siden at foreldrene var Hans Rasmussen Fyhn og Johanna Maria Frantzen og har ikke sjekket noe mer enn det, min feil. Så der er jeg definitivt ikke sikker på hvem som er foreldrene i det hele tatt. Ser du har Peder Andersen Fyhn og Barbara Catharina Arentzberg. I følge Familysearch IGI så gifter de seg i Molde den 18. oktober 1726 og Maren Fyhn er trolig den Maren Fyhn som blir døpt i Veøy den 02. mars 1724, men Familysearch IGI oppgir dessverre ikke hvem forelderene er annet enn etternavnet Fyhn. Så da er det et spørsmål om hvem som er foreldrene til Maren Fyhn siden Peder og Barbara ikke gifter seg før 2 1/2 år etter den sansynlige dåpen til Maren. Men, igjen, jeg har ikke fått sjekket primærkilder på noen av disse opplysningene.3) Foreldrene til Ane Olava Brix er med stor sansynlighet Christian Lauritsson Brix, født ca. 1687 i Trondheim, kapellan til Meldal og hustru Ellen Olsdatter Tønder. På Familysearch Vital Records Index under Meldal kirke har disse to døpt deres datter Ane Olava Christiansdatter Brix den 30. november 1729 og det er en dag etter den fødselsdatoen jeg hadde oppgitt fra før. Opplysningen om fødselsdatoen 29. november 1729 kommer i fra håndskriftet på 23 sider som befinner seg i Fredriksberg Bibliotek Genealogisk samling og heter ' Biskop i Bergen Jens Pedersen Schjelderup efterslægt.'Håper dette hjelper litt og at det samtidig kan hjelpe meg med å få de riktige opplysningene på plass.Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Vet du hvem Berthe Marie Schjelderup som gifter seg 1777 i Gloppen med lensmann Rasmus Gundersen var datter av. De fikk datteren Inger Margrethe Rasmusdatter i 1779. Hun blir oppgitt å være fra Herøy på Sunnmøre.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Arnstein (innlegg 45): Hvis 'Trulseslekten' skulle være av samme rot som biskop Peder Krog, kunne det 'passe' om munken (på Hamar) Christen Krog (lektor theol. i Oslo etter reformasjonen) hadde vært bror av Lauritz Nielssøn Krog (sogneprest i Holmedal) (forfar til Truls Krog, g. Else Marie Bonsach). Munken CG var muligens farfar til den Truls Krog du nevner som skulle være søskenbarn av Niels Nielsen Krog (1615-1685), far til biskop Peder Krog. Hvis disse søskenbarnenes fedre var brødre må munken Christen Krog ev. hatt TO sønner med navnet Niels (f. rundt 1560). Under disse (høyst usikre) forutsetninger er Truls Krog (1715-1803) sin oldemor Edel Thomædatter Ruus (ca.1610-1666 firmenning av biskop Peder Krog (1654-1731).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Remi (46): Hvis det stemmer at Kryds- og Tollinspektør Fredrik Vogt Schjelderup (død 1794 i Kristiansund) og Maren Fyhn døper en sønn Peter Stephen (i 1756 ?) må jo dette være et tegn på at denne FVS er i nær slekt med Jørris' bror Peter Stephen Schjelderup (1698-1781), far til sersjant Fredrik Vogt Schjelderup (1734-etter 1802). Men hvordan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Michael: Nei, dessverre så vet jeg ikke hvem som er foreldrene til Berte Marie Schjelderup. At hun kanskje kommer fra Herøy var nytt for meg. Har sjekket alle Schjelderupene jeg har som bor eller kommer fra Herøy og ikke funnet noen som kan passe. Men jeg vet litt om henne:Hun dør i Bergen den 21. februar 1810 og blir gravlagt i Nykirken den 28. februar 1810. Hun er da gift i sitt 3. ekteskap og er 48 år gammel. Navnet skrives Bergite Marie Schielderup. Hun og Rasmus får som jeg vet om, et barn til i tillegg til hun (Inger Margrethe) som du har nevnt, Anna Maria Heiberg, født 26. februar 1788 i Bergen, døpt i Nykirken 4. mars 1788. Rasmus er jekteskipper og dør i Bergen i 1791, gravlagt i Nykirken 9. desember 1791. Bergite gifter seg deretter med Gesell Morten Brynildsen Steen i Nykirken i Bergen den 28. april 1793. Ingen barn som jeg vet om. Morten dør i 1794 i Bergen, gravlagt 4. juli 1794. Til slutt gifter Bergite seg med Skipper Sivert Andreas Jacobsen i Nykirken den 6. februar 1806. Ingen barn som jeg vet om. Bergite Marie dør 21. februar 1810 i Bergen og blir gravlagt i Nykirken 28. februar 1810. Alle opplysninger fra Digitalarkivet. Hvordan vet du at hun kanskje kommer fra Herøy på Sunnmøre? Per: Hvordan vet jeg ikke, men Frederik Vogt Sch. og Maren Fyhn fikk etter det jeg vet 9 barn. Jeg har puttet Peter Stephen som nr. 3 i rekkefølgen av barn. Nr. 1 er Marie Margrethe, hun dør 30. august 1765, 11 år og 8 mnd. gammel m.a. født ca. januar 1754, som nr. 2 har jeg puttet Peder Andreas som blir konfirmert i Kristiansund N. i 1770 og da trolig født i 1755, ikke nevnt i farens skifte og dermed trolig død før 1794, som nr. 3 Peter Stephen født 1756, både navnet og alderen hans står i farens skifte i 1794. Han har da vært til sjøs i 12-13 år og ikke hørt fra siden. Hvilket betyr at han reiste til sjøs ca. 1781. Nr. 5 er Jens Koefoed, født ca. august 1758 siden han er 7 år og 1 mnd. gammel da han dør 10. september 1765. Nr. 6 er Fredrik Nicolai, født ca. 1759, konfirmert i Kristiansund N. i 1774. Han er ikke nevnt i farens skifte og derfor trolig død før 1794. Nr. 7 er Hans Holtermann født 16. september 1760, gifter seg med Gerdtine Georgsdatter Jørgensen, født i Bergen 4. mars 1777. Hans blir overtollbetjent og dør i Sokndal, Rogaland den 1. august 1831. De befinner seg på Sokndal prestegård i 1801. De får 6 barn. Nr. 8 er Nils Christian født i 1761, dør 23 år gammel den 23. mars 1784 i Kristiansund N. Til slutt nr. 9 som er Barbara Cathrina født 14. august 1763, døpt 23. august 1763 begge deler i Kristiansund N., konfirmert 2. juli 1780 i Kristiansund N., hun er fadder for et barn i Kristiansund N. den 9. august 1791, gifter seg med Johan Harder Holst og bor sammen med han i Kristiansund N. i 1801. I 1794 ved farens skifte, er hun ugift, 30 år gammel og bor hjemme. Jeg vet ennå ikke om de fikk barn. Det er bare opplysningene om Barbara Cathrina jeg har selv sett i kirkeboken, resten av opplysningene er annen- og tredjehånds.Jeg er enig i at navnebrukeen er lik og at det kan antyde nær slekt mellom disse to Frederik'er. Håper dette kan hjelpe å finne hvem som er foreldrene til han i Kristiansund N..Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.