Gå til innhold
Arkivverket

[#24095] Aner til Arne Tu


Gjest T Sande
 Del

Recommended Posts

Søker etter forfedre til Arne Tu (Thu ?) Er født 26.11.1897 i Høyland. Foreldre Anna og Karl. Vet noen hvor de kommer fra og født, evt også etternavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg setter pris på responsen. Men er redd det er feil Arne. I mitt første innlegg nevnte jeg foreldrene var Karl og Anna. Opplysningene har jeg hentet fra Norges Bebyggelse søndre del side 992. Der står det også at han var født 26.november 1897 og gift med Magda Seland, Time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Om denne Arne var født utenfor ekteskap og moren Anna senere giftet seg med en Karl Thu, så ville vel opplysningene i Norges Bebyggelse være at foreldrene het Anna og Karl Thu, selv om sistnevnte ikke var biologisk far. Slikt skulle jo hemmeligholdes i de dager, både innad i familien og især utad! Hva vet du ellers om Arne Thu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åse Kristiansen, innlegg 8 ga meg tråden. Arne er født 6. nov. 1897. Far var en Aaadne og Mor Anne Pedersdtr. Arne var føddd utenfor ekteskap. Anna giftet seg med en Karl Tu (Thu ?) Arne har tatt det etternavnet senere.Anene til Arne på has fars side blir nå lett for meg å finne. Aaane Adnesson bestefar til Arne bodde på Furenes i Høyland og stammer fra Gjesdal Jeg takker for all god hjelp Håper noen kan hjelpe meg å finne hvor mor til Arne , Anne Pedersdtr kommer fra..Hun skal være født 1878. jfr linken i innlegg 2. Men hun er umulig å finne slik jeg leter. Håper på svar og sier mange takk for god hjelp hittil. T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei!Anna Pedersen er langt ute i slekt med meg, så dette var jo morsomt! Hun er født 6.august 1878 på Prestholmen i Orrevatnet og ble døpt i Klepp. Hun ble konfirmert i 1892 og oppholdt seg da på 'Fattiggaarden', og døde 10.mai 1948.Annas foreldre er Peder Emanuel Pedersen, f.8-3-1858 på Reve, dpt.28-3-1858 i Klepp, 8/1865, konf.1873 s.s. Gift 6-5-1878 med Karen Grete Jensdatter Rosland, f.9-6-1856, død 8-5-1919 i Høyland. Hun var datter av husmann Jens Berner Gabrielsen under Rosland, f.27-8-1829, død 19-2-1886, gift 1) 13-4-1852 med Marta Serina Eriksdatter Haugland i Time, f.13-9-1819, død 27-1-1874. Peder Emanuel var skomaker. Han er 28.november 1887 nevnt utmeldt av statskirken, og har da '5 Børn under 15 Aar, skal tilhøre Statskirken'. Også Karen Grethe meldte seg ut av statskirken. Det skjedde 31.januar 1888, og da er hun kalt Grethe Marie. De bodde først på Prestholmen, er 1889 og 1891 ved sønnen Andreas'og datteren Marta Serinas dåp nevnt på Friestad, bodde snaut 10 år på Skjæveland i Høyland (nevnt skomaker på Austrått 1894 og fabrikkarbeider på Hana 1898) og er kort før 1900 kommet til brnr.8 av Orstad i Klepp. Da er Peder nevnt teglverksarbeider. Etter at Karen Grete døde i 1919, fikk Peder P. Kleppe skjøte 20-6-1919 på Pighaughagen, brnr.18 av grdnr.17 Tu, fra sønnen Andreas P. Kleppe. Peder Emanuel Pedersen ble 2) gift 15-4-1922 med Gine Olava Olsen fra Høle, f.21-3-1873, dpt. i Høle. Foreldrene hennes var Ole Torgersen Ugland fra Lomeland i Gjesdal, f.1833, bonde på Store Ugland (Auglend, bruket Vårli) i Høle, gift 24-11-1860 i Høle med Gurina Knudsdatter Tengesdal, f.1865. Allerede 5.september samme år overtar sønnen Andreas skjøtet på Pighaughagen igjen. Det gamle huset på Pighaughagen ble forøvrig 1928 flyttet til brnr.6 av grdnr.8 Øvre Øksnevad (bilde side 757 i Norges Bebyggelse, eier Alf Øksnevad). Peder Emanuel Kleppe dør 12-6-1928 på kommunegården i Høyland, og etterlater seg andre konen Olava.Peder Emanuels foreldre er Peder Emanuel Jansen Vardal, f.ca.1817 i Nedstrand, dpt.16-9-1858 i Klepp (41 år gammel), komf.1858 s.s. død 7-10-1886 på Prestholmen av 'Alderdomssvaghed' og gravlagt 2-11-1886 i Klepp. Han reiste med Anne Jakobsdatter -også av Vardals-familien, f.8-4-1829 i Høyland (ft1865: 1827 i Helleland), konf.1858 i Høyland (vel Klepp?). Begge er altså av reisende folk, og jeg har mye om disse familiene. Peder Emanuel og Anne Jakobsdatter ble gift i Klepp 23-11-1859. Hun er da nevnt 30 1/2 år, født i Høiland, og faren er oppgitt å være Jacob Hansen Kalveskoug (ved konfirmasjonen er mora sagt å være omstreifende pige Gunvor Pedersdatter fra Hjelmeland og faren ugift dreng Jacob Hansen Kalveskog fra Bjerkreim). Ved vigselen er det også nevnt at de har 'ifølge tilladelse i Kgl. Resolution af 22 juni 1859 aflagt den 22 october s.A. tilsagn paa ikke at være bundne for tiden ved ægteskab eller bindende ægteskabsløfte'. Peder bodde da på Hodne. Året før bodde han på Reve, og året etter er han nevnt inderst på Friestad. Mathias Skou forteller i sin bok 'Paa Fantestien' en fornøyelig historie om Peder Emanuel, som var hans fars søskenbarn: 'Han havde Familie og var desuden en gammel Mand og stammed svært, naar han talte. Knudsen holdt paa at fortælle dem om Jesu Lidelse; da afbryder Peder ham og spørger, om dette ikke foregik samtidig med, at 'Ro-o-land og Oli-i-i-ver sloges med Blaa-aa-aa-mændene paa Ru-u-unevalds Hede-'. Han skulle taget sin Kniv og Kammestav og slaaet dem sønder og sammen hele Pakket: 'Hei, ho- hop for Peder Emanuel Jansen, Ha-ha-Hallingdanser, Jenterne mine', og dermed gjorde han et Rundkast midt i Prestestuen. Enhver vil forstaa, hvorledes Lattermusklerne maatte sættes i Bevægelse hos disse Folk med deres vaagne Sans for alle komiske Situationer'. Peder gikk som nevnt til konfirmasjon på sine ”gamle” dager, og var nok et artig innslag i prestestuen. I 1862 bor de på Anda, men året etter er de kommet til Prestholm under Klepp Prestegård, der de også er nevnt ved folketellingen 1865. Da er Peder Emanuel Jansen f 1818 i Nedstrand nevnt ”Husmand med Jord, og dermed understøttelse af Hans familie af Fantefondet”. Her kunne de det året sette 168 kilo poteter og så 5 kilo havre. Men de hadde bare 3 sauer, så det ble lite gjødsel til åkeren. Avlingene ble derfor heller små -1000 kilo poteter og 40 kilo havre, 1/10 av det de trengte til den store familien. Peder laget vevskeier og blikktøy utenom, og de fikk 7,5 Spd. fra fantefondet i mnd. Eilert Sundt fører dem 1865 opp i Klepp med 6 barn (nr.299): 'Per Emanuel Jansen (Vardal) m. K. og B. 1 Aarsb. 83 og 188, 2 Aarsb. § 37. 2 B. udsatte', i klassen 'de, som ere optagne af Fantestien og forsørges ved Hjælp af Fantefondet'. Presten skriver 1869 at forholdet i familien er godt, og at det ikke er noe å utsette på vandelen deres. Men både Peder og kona var sjukelige og hadde vanskeligheter med å greie seg uten hjelp. (Klepp Bygdesoge II). Ved Peder Emanuels død i 1886, er han fortsatt nevnt Prestholm. Den 28.november 1887 meldte sønnen Peder Immanuel Pedersen seg ut av statskirken, og 12.juni 1888 fulgte mora, som da var enke etter. Anne Jakobsdatter er ved utmeldingen nevnt Friestad. Fattiglem Anna Jakobsdatter Prestholmen, f.1829, dør 11-3-1908 i Tumarken og blir gravlagt 18-3-1908 i Klepp. Jeg har registrert 14 barn etter Peder Emanuel, 11 av dem med Anne.Jeg er ellers svært interessert i å etablere slektslinken med T Sande, hvis denne finnes!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.