Gå til innhold
Arkivverket

[#24096] Orkdalspresten Jon Johnsen etterslekt?


Gjest Gjertrud Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Berg

Dette emnet ligger også på Trønderslekt.Lurer på om noen har tilgang på etterslekten til Herr Jon Johnsen,( Orkdalspresten ca. 1580 til 1658). Sitter her med min svigerfars slekt som bl.a. omfatter Asbøll, Monset, Lia(Rektorli) og Lefstad.Ifølge Orkdalsboka er det mye aktivitet rundt kjøp og salg av disse gårdene rundt 1760/1770. En Lars Johnsen eier flere Asbøll-garder (en plass nevnt som Lars Johnsen Dahl, Kolfuten på Svorkmo) og en Johannes Johnsen har i dette tidsrommet både Asbøl, Herme og Lia. Det er også snakk om en Lensmann Fredrik Jonsen Asbøl, senere lensmann i Meldal.Er det noen som vet om disse er i slekt? Og finnes det en forbindelse her mot Herr Jon Johnsen?På FS klarer jeg ikke å finne noe som avklarer dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Fredrik Jonsen Moe (Asbøl) var sønn av Jon Mortensen Moe, som var sønn av Idde Jonsdtr, som igjen var datter av 'storpresten' Jon Jonsen. Lars Kåre Hunnes på Orkanger hadde en kjempeutstilling om denne slekta på Orkangerdagene i 2000. Det materialet finnes sikkert.Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til Ola Klefsås: Hadde Fredrik Moe en datter ved navn Anne Fredriksdtr. født 1732 - eller en sønn Erik Fredrikson født 1728. Det må i tilfelle være en av dem - for disse to var gift og hadde en sønn Ole Erikson Solligård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Den før nevnte Lars Johnsen menes i Skrøndalboka å være bror til Fredrik Johnsen, men jeg kan ikke finne noen bror ved navn Lars på den lenken du oppgav. Fantastisk artig nettsted, for en jobb som er nedlagt!!Finner heller ikke Johannes Johnsen, han solgte i sin tid Rektorli tl sin søstersønn Johannes Sivertsen Lefstad i 1836. Det er merkelig at jeg ikke kan finne denne mannen noen plass, han hadde jo i sin tid hele fire gårder på hånda. Han er nevt 'med formue' i ft 1801, da har han kår på gården Lefstad, der datteren er gift med Sivert Christensen Lefstad.Vi får se, det blir vel flere kvelder, kanskje han dukker opp til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Anders J. Moen og de andre! Jeg er redd jeg ikke kan svare på spørsmålet om Anne og Erik. Jeg har prøvd å finne dem i kirkeboka, men uten hell, bl.a. kanskje fordi mikrofiche-kopien ikke er særlig godt lesbar. Men lokalavisa Sør-Trøndelag brakte en artikkel 16.09: Lenke Det vil være mange som kan svare på disse spørsmålene i DIS' lokallag i Orkdal.Lykke til! Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.