Gå til innhold
Arkivverket

[#24110] Erik Andersen f. 1759, Haneborg i Lørenskog i 1801


Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Vet noen av dere hvem Erik Andersen f. 1759 var gift med??, og hvor hun kom fra?? Iflg. digitalarkivet var han enkemann i 1801, har 3 barn bl.a.min tipp, tipp oldefar Anders Eriksen f. 1789.De bodde da på Haneborg i Lørenskog og minstegutten var da 12 år.Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Berit Finstad

Kan det være kandidater som er født f.eks. i Vinger,Aurskog/Høland,Fet, eller andre steder med det navnet og født på samme tidspunkt som kan ha utvandret? til Lørenskog i voksen alder.(Den gang under Skedsmo) Noen som vet noe om denne karen? Det virker som han ikke gifta seg i Skedsmo sogn i hvertfall. Tips kunne vært greit her, da jeg famler helt i blinde vedr. Erik Andersen f.1759, født hvor? bosatt seg i Lørenskog slutten av 1700 tallet, dør som fattiglem ca.1838 på Strutterud i flg.bygdeboka. Ble enkemann i 1.ekteskap og far til 3 barn bl.a Anders Eriksen f.1789. Mor er da død mellom 1789 og 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H. Mjønerud

Et forslag til kandidat for kona til Erik Andersen mener jeg vil være Anne Knutsdatter Nordre Tveiter født 1760 i Rælingen. I Rælingen bygdebok side 222 står det at hun blir gift med Erik Andersen Stensrud i Lørenskog. Annes foreldre ogggis samme sted til å være Knut Eriksen Longelstad og Marte Eriksdatter Nordby. Disse 2 var brukere av nordre Tveiter i Rælingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Erik Andersen var gift 3 ganger. Han fikk barna Rønnau, Marte, og Anders f.1789 i første ekteskap. Det er ei gåte hvem han da var gift med, og som er mor til barna. Anne Knutsdatter er fra 2.ekteskap, døde 1810. Kjersti Tosteinsdatter fra 3. ekteskap, døde 1839 som fattiglem. Hun skal være fra Rufsrud,i(Lørenskog?) Håper fortsatt på litt hjelp, dette står helt fast for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei igjen, Anne Berit !Vet du noe mer om denne Anne Knutsdatter som døde i 1810 ???Hvis du vet at Anne Knutsdatter inngikk ekteskap med Erik mellom 1801 og 1810, så tror jeg det vil la seg bekrefte i kirkebok for Lørenskog(Skedsmo)/Enebakk (evnt. avkrefte.)Det virker på meg som om denne etterlysningen innebærer et mysterium, og da blir løsningene også litt merkelige. Særlig m.t.p. at du har gjort alle ordinære undersøkelser.Se på den denne Anne Knutsdatter Lenke på Teje Søndre i Enebakk. (Er ikke dette langt nord i Enebakk ??)Er det umulig at hun kan være både 1. og 2. ektefelle til samme mann, - Erik Andersen ???Jeg er fullt klar over at Erik betegnes som enkemann i 1801, men tenk hvilken ”umulighet” det skulle være å definere mannens samlivsstatus 1801 dersom denne Anne Knutsdatter egentlig er Erichs ektefelle ??Dette er muligens et litt vel spektakulært forslag (for egentlig er jo Anne Knutsdatter i innlegg 5 og 6 sjekket ut).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.