Gå til innhold
Arkivverket

[#24113] Anders Pederson Moe (f.1867 ) frå Hafslo i Sogn til Hønefoss, Ringerike -lagnad?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Anders Pederson Moe, fødd i Hafslo i Sogn 30.5.1867, flytte i ung alder til Norderhov der han kring 1893(?) gifte seg med ei Maria Nilsdotter, fødd i Norderhov kring 1864.I 1900 finn me att denne huslyden på Solheim under Hønen (Hønefoss) i Norderhov der Anders livnærte seg som brøtningsarbeidar og køyrekar. Seinare lagnad er ukjend.Me kjenner til fire born:* Agnes Sofie Andersdotter Moe, fødd i Norderhov kring 1894, nemnd 1900* Peder Johannes Andersson Moe, fødd i Norderhov kring 1896, nemnd 1900* Anne Andersdotter Moe, fødd i Norderhov kring 1898, nemnd 1900* Sigurd Andersson Moe, fødd i Norderhov 5.12.1899, nemnd 1900No vonar eg at Tormod Thoresen og/eller andre lokalkjende kan hjelpa meg med fleire opplysningar om denne huslyden, både om Anders og kona Maria og alle borni deira?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !I følge FS gifter det seg i Haug under Norderhov 2 april 1893, Anders Pedersen med far Peder Jensen og Marie Nielsdatter med far Nils Kristiansen.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Finner disse barna :1. Arnt Andersen født 21 september 1893 døpt 19 november 1893.2. Peder Johannes Andersen født 24 juli døpt 25 oktober 1896.3. Anne Andersdatter født 20 januar og døpt 1 mai 1898.Alle er døpt i Norderhov !Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Marie og Egil for innlegg under dette tema. Eg har venta på Tormod Toresen, men kanskje han kjem ogso?Det ser ut til at Agnes Sofie manglar i fødselsregisteret, medan den eldste sonen Arnt må vera avliden kort etter fødsli?Nok ein gong hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg beklager , men har oversett denne saken.Du fått mesteparten av de informasjonene jeg selv har. Giftedatoen er riktig. Forloverne var: Søren Hansen , Paulshagen i Haug og svogeren Theodor Hagen. Det står også i kirkeboken at Anders Pedersen Moe ble konfirmert i Hafslo i 1884.Når det gjelder barna deres så har ikke jeg lett så veldig nøye, og ikke etter 1900. Jeg har nok oversett Arnt, mens Agnes Sofie var født 3.11., døpt 26.12.1994. De bodde da ved Follumbruget.Ved neste dåp ; Peder Johannes , bodde de på Lageshaugen , Anders skrev seg da som vognmann.Der bodde de også ved Sigurds dåp. Han ble født 5.12.1899 og døpt 13.5.1900.Kona til Anders var Marie. Hun var tvilling og født 11.4., døpt 9.8.1863 og familien bodde på den tiden også på Lageshaugen.Tvillingsøsteren Karen Oline må nok være død i ung alder , da jeg ikke finner henne konfirmert i noen av kirkene i området. Om hun hadde bodd i området så ville hun nok ha vært et førstevalg som fadder til Marie's barn.Marie var datter til Nils Knudsen født 4.5., døpt 29.6.1828 i Norderhov kirke og Anne Johannesdatter. Nils var en bror til en av mine tippoldemødre.Denne Nils giftet seg 27.12.1851 med enken Anne Johannesdatter. Hun står oppført som 26 1/2 år. Faren står kun som Johannes. Jeg har registrert at Nils dør 17.4.1870 , 42 år gammel. Han var da Inderst , arbeidsmann og bodde i Houg i Norderhov.Jeg har videre registrert at Marie hadde 6 søsken inkludert hennes tvillingsøster.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Nå skal jeg sikkert på biblioteket en eller to kvelder til uken, så jeg kan sjekke om de fikk noen flere barn, i hvertfall frem til 1905-07.Jeg skal også sjekke ut Arnt. Om det er begges barn er det greit å få registrert det.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til deg, Tormod, for interessante opplysningar. Og eg er takksam for at du vil undersøka litt meir på biblioteket.So vidt eg kan sjå, budde Anders og Marie Moe på ein parsell av garden Hønen, og eg reknar med at ogso Lageshaugen var ein plass under Hønen. Eller er Lageshaugen og Solberg same plassen?Elles undrar eg ogso på kvar Nils Knutson og Anna Johannesdotter hadde opphavi deira?Nok ein gong hjarteleg takk for all god hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Jeg hadde ikke så rare tiden til rådighet. Jeg fant ikke noen barn døpt i Houg kirke frem til midten av 190. Heller ikke noen barn frem til 1903 i Hønefoss kirke..Arnt fant jeg født og døpt lik den informasjonen du tidligere hadde. Han er nok død før 1900.Men jeg fant bare 2 av barna for konfirmert:Agnes Sofie Moe konfirmert 18,4,1909 i Norderhov. Hun hadde adresse i Blyberg Haugen. Faren var da sliperiarbeider.Sigurd ble konfirmert 6.12.1914 i Hønefoss kirke. hans adresse da var Hagen, - Rabbene. Faren var her Brøtningsmann.Det stod at han var født på Lageshaugen. Jeg er ikke kjent i området. Jeg har ringt til Ellef idag som skal ringe meg i kvled. Kanskje får jeg greie på hvor de stedene er .Foreldrene til Nils er : Mari Andersdatter født ca. 1795 - 1797 og Knut Nilsen født ca. 1794 - 1797. Jeg har mistanker på hvem de er , men har ikke noe klare bevis. De giftet seg nr. 8 i 1821 i Norderhov kirke. De fikk 5 barn , hvorav Nils er nr. 3.Når det gjelder kona til Nils , har jeg ike brukt så lang tid , da det er utenfor min familie, samt at det står motstridene informasjon på hennes alder ved giftemålet og i 1865 tellingen. Hun skal være født i Norderhov. mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg var så vidt innom kirkebøkene i dag igjen og fant at Peder Johannes ble konfirmert 1.10.1911 i Hønefoss. Han gifte seg 21.12.1921 med Amanda Marie Grøterud? . Hans søster Anna var en av forloverne. Kona var født 18.3.1898., og han var stasjonsbetjent,- sikkert på jernbanen.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Litt senere får jeg vite at Peder og Amanda fikk en sønn. Amanda døde veldig tidlig , men Peder giftet seg senere igjen, uten at det ble barn av det.Jeg har også fått vite at alle de andre 3 barna giftet seg og fikk etterkommere.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg kom akkurat over en 'fyr' fra Hafslo, Peder Olsson , Øvrebø født 1850. Jeg antar du har han , men om ikke så er han nevnt i Terje Østro's bok 1.ste bind om Flå på side 353.Han giftet seg i Amerika (1879) med ei jente fra Flå. Hun het Kari Tollefsdatter , var født i Flå i 1858 og de farmet i Camp Lake township i Swift County i MN.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Tormod for fleire fine innlegg med mange interessante detaljopplysningar! Sjølv har eg gjennom Thorleif Solberg fått greie på at Agnes Sofie gifte seg i Norderhov 24.1.1919 med lokomotivfyrbøtar Nils Simensen, fødd 1.12.1887.Eg vil tru det berre er spørsmål om tid før me finn nolevande etterkomarar etter denne Moe-ætti, og då vil det vera eitt tilleggsspørsmål som har stor interesse:Anders Pederson Moe hadde mellom anna to søstrer:* Martha Pedersdotter Moe, fødd i Hafslo 16.5.1871* Britha Pedersdotter Moe, fødd i Hafslo 31.3.1876Båe søstrene flytte visstnok austafjells, og Britha er truleg identisk med ei som i 1900 var tenstejente hjå overrettssakførar Claus Winther-Hjelm på Lovisenlund i Aker! Men kvar vart det av desse søstrene??Nok ein gong, hjarteleg takk for all god hjelp!Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg var forleden dag telefonisk kontakt med etterkommere. Mailadressen din har jeg fått en gang før, men den er borte, så om jeg kunne få den igjen, kan jeg maile navn og telefonnummer over til deg. Jeg snakket med ett par av dem og de var veldig hyggelige personer. Den ene kjente godt til at en av anene kom fra Hafslo , og kunne nok være interessert i å vite mer fra den kanten.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.