Gå til innhold
Arkivverket

[#24119] Klemmet Eirikson Larsgard, Hol i B, f ca 1550


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Klemmet Eirikson Larsgard fra Hol i Hallingdal. Jeg har fått fjernlånt bind 4 av 'Folk og fortid i Hol' hvor det antydes eventuell forbindelse til Eirik Ormson og muligens til grev Klemmet og grevinne Belju av Skottland på 1400-tallet. Bygdeboka er jo skrevet i 1973, og jeg lurer på om det er gjort noe mer forskning på disse.Ser at jeg har skrevet Eirik Jensen som mulig far, og det har jeg fra 'Hallingslekter' av Botolf Baklien. Det er jo også en del år siden den boken ble skrevet.Familen til Klemmet Han var gift med Anne Magnusdatter Nos, og der er det ingen problemer med anene. Barn av disse -Ragnhild Klemmetsdatter -Guro Klemmetsdatter født 1564(i såfall kan ikke faren være født 1550?) -Johannes Klemmetson født 1584, og gift med Rønnaug Olavsdatter. -Arne Klemmetson født ca 1589, og gift med Jørand Aslaksdatter Brattåker født ca 1605.Skulle gjerne visst om det har blitt gjort noe ny forskning angående forbindelser til grev Klemmet og grevinne Belju her, eller om det har kommet frem andre aner på Klemmet Eirikson. -Gunhild Klemmetsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig det jeg skrev om er teorier, men det kunne vært interessant å vite om det er noe i disse teoriene iallefall. Forøvrig skal jeg videre på Arne Klemmetson Larsgard og Jørand Aslaksdatter Brattåker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen, i håp om at noen som leser det vet noe mer om det jeg spør om. Det er da merkelig at ingen vet mer om dette, siden det ser ut til å være snakk om kongelige. Det pleier det da å være mange som vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Jens Petter Nielsen

Opplysningen om at Klemet Eirikssons far skulle være Eirik Jensson, er igjen en konstruksjon av Botolv Baklien. Også denne gang uten rot i virkeligheten! Foreløpig kjenner jeg ikke til noen sikre spor etter Klemet Eirikssons foreldre.Noen påviselig forbindelse til Eirik Ormsson eksiterer ikke!Du skriver, at det ser ut til å være snakk om kongelige. Hvor har du det fra? Eller mener du adelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Som jeg tidligere har skrevet her så har jeg opplysningene om grevinne Belju og grev Klemmet, og det var vel i den samme boka det sto om Eirik Ormson. Noen annen kilde har jeg ikke til akkurat dette. Kan ikke se i mitt opprinnelige spørsmål her at jeg har brukt ordene kongelig eller adelig. Det er også mulig at denne historien er gjengitt i 'Hallingslekter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.