Gå til innhold
Arkivverket

[#24128] Anne ( Margrethe) Fredriksdatter f. ca. 1796 på Kongsberg , hvem var foreldrene?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ved et ekteskap i Sannidal, Telemark 16.07.1820 giftet Anne Fredriksdatter seg med Elling Knutsen fra Flostad i Aust-Agder.Da ble brudens fødested oppgitt til Kongsberg.Hun var 24år ved vielsen.Ved et par av barnefødslene er hun oppført som Anne Margrethe.Kan noen hjelpe meg med å finne fødselen hennes , og derved foreldrene? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her har huset vært fullt av folk i kveld , så det tok litt tid før jeg registrerte innlegget ditt Gisle.Opplysningene jeg har om fødested stammer fra kirkeboka i forbindelse med ekteskapet. Den forteller også at hennes alder var 24år, derfor født rundt 1796.Men jeg har ikke klart å lokalisere henne rundt Kongsberg med de kildene jeg har tilgjengelig.Jeg har vel egentlig heller ikke funnet noen god kandidat i 1801 tellingen.Jeg håper derfopr at noen kanskje har vært borti denne dama tidligere, eller har tilgang til kirkeboka fra Kongsberg og fødte på den tiden. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Det var ikke mange aktuelle kandidater for denne Anne eller Anne Margrete. Familien kan jo ha flyttet fra Kongsberg i 1801. Ved søk på alle fornavn som begynner på An og etternavn som begynner på Fredr. finner jeg i 1801 bare ei jente med passende alder. Her er hun i så fall på Eidsvoll i 1801. Lenke Finner heller ingen med passende alder på F.S. Dette var en riktig 'nøtt'.Tenkte muligens hun kunne komme fra Sandsvær , ved Kongsberg. Der finnes en enkefru 55 år, med samme navn, men det måtte vel i så fall bli en bestemor? Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret ditt Gunn. Ja, dette kan fort vise seg å bli en skikelig nøtt.Det at Kongsberg sto oppført ved vielsen, behøver jo heller ikke bety at hun var født der.Når så i tillegg deler av 1801 tellingen mangler, bl.a. i Aust-Agder(Elling var født der), da kan det fort vise seg å bli svært så vanskelig å finne svaret.Jeg har funnet følgende barn av Elling og Anne M.:Carl Fredrik, Aase Dorthea, Knud, to ganger Ane Susanne og Lars.Men om det vil vise seg å være til hjelp, vet jeg ikke. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei RuneHva med denne jentunge på Eiker, selv om hun er 11 år LenkeHun har jo en mor som heter Aase, Anne er ikke blant de døpte på Eiker i perioden 1785-1800, heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Magne for forslaget ditt.Selv om alderen her ikke passer, så har det vist seg tidligere at den kan være feil.Jeg finner nemlig ikke Anne M. i 1865, ei heller hennes mann Elling Knudsen.Dermed har jeg kun opplysningene ved ekteskapet å støtte meg på.Alle barna deres er født i Kragerø/Sannidal i Telemark. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Det finnes en Anne Margrete Fredriksdatter døpt 27 august 1797 i Strømm Vestfold, med foreldr Fridrich Gulbrandsen og Dorthe Andreasdatter.Funnet på FS.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Marie. Takk for innlegget ditt.Dette er det tipset som så langt passer best med navn og alder.Spørsmålet blir da om den samme Fridrich og Dorthe kan ha vært en tur til Kongsberg.Navnet Dorthe passer også godt med det faktum at første datter av Anne og Elling ble døpt Aase Dorthea.Jeg får prøve å nøste videre på denne tråden. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje brenner tampen. Her er Fridrich og kona i 1801. Lenke Se post 1551/52.Jeg kan imidlertid ikke finne Anne der, men hun kan jo ha falt ut av tellingen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Det kan jo hende også at Anne Fredriksdatter var tjenestejente på Kongsberg, og har skrevet Kongsberg som stednavn. Nå vet ikke jeg om det er oppgitt som fødested i vielsen.Jeg har en lignende sak fra Hobøl der sted ble oppgitt til Vestby, men fødested var faktisk Rollag. Så det kan hende det er noe der.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch viser en Fredrik Gulfrandsen døpt på Kongsberg 24.06.1764.Far Gulbrand Johansen.Fredrik og Dorthe giftet seg i Hurum, Buskerud 04.05.1797. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge samme kilde giftet Gulbrand Johannessen seg på Kongsberg 15.07.1758 med Ingeborg Marie Henrichsdatter.Jeg tror nok vi er inne på rett spor her.I alle fall har vi vist at Anne M. Fredriksdtr. hadde røtter på Kongsberg gjennom sin far Fredrik Gulbrandsen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg lurer på om Elling Knudsen er her i Bø i Telemark med datter og familie? Lenke Det er en god del navnlikhet her i alle fall. De kan ha flyttet mye. ( Ikke så langt mellom Bø og Kongsberg hvis de har hatt tilknytning her.) Mvh Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Hva med fadderne til barna til Elling Knutsen og Anne (Margrete) Fredriksdatter, kan de fortelle noe om eventuelle søsken av Anne Fredriksdatter ?Om jeg ikke husker feil så fant jeg fem barn av dette paret døpt i Sannidal, kanskje noen Fredriksen der på fadderne?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke selv tilgang til kirkeboka, men kanskje jeg kan få noen til å gjøre et oppslag å sjekke fadderne.Når det gjelder Elling er er indikasjoner på at han var født i Aust-Agder og ikke Telemark ' Har nå sett mer på Corpulerede og funnet dette:MINI 4, 1918-1829, kort 5/7, side 205, nr. 16Ungkarl, Arbeidsmand Elling Knudsen, 24 år, født i Tr?(Tromøy?) under Arendahl og Pige Ane Frederiksdatter, 24 år, født på KongsbergSå til noen av barna:MINI 4, 1814-1829, kort 3/7, side 76, nr. 25Carl Frederich, f. 12/5-1821, døpt 1/7-1821Foreldre: Matros Elling Knudsen ? under Kalstad og Ane FrederiksdatterMINI 5, 1823-1830, kort 276. side 43, nr. 44Knud, f. 2/7-1826, hjemmedøpt, bekreftet i Kragerø Kirke 2377-1826Foreldre: Arbeidsmand Elling Knudsen, Smedstadbukten u/Kalstad og Ane FrederiksdatterKan ikke finne Ane Susana i Sannidal eller Kragerø kirkebok, men skal gå igjennom disse en gang til og samtidig se om jeg kan finne flere barn på disse for deg. ' Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Her er de barna jeg fant på FS.1. Maren Martea døpt 12 september 1818 Sannidal, foreldre Elling Knudsen og Ane Frideriksdr. Dette skulle vel være 2 år før de giftet seg.2. Carl Frederick døpt 12 mai 1821 Sannidal.3. Aase Dortea døpt 4 november 1823 Sannidal.4. Knud Ellingsen døpt 2 juli 1826 Sannidal.5. Ane Susane døpt 9 april 1829 Sannidal.6. Ane Susane døpt 13 oktober 1830 Sannidal.7. Lars døpt 25 mai 1834 Sannidal.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja det stemmer med de barna jeg har funnet.Maren er trolig oppkalt etter Ellings mor, Maren Olsdtr.Frederick er oppkalt etter Annes far, Aase Dorthea kan være oppkalt etter Annes mor , Dorthe Andreasdtr. og Knud etter Ellings far, Knud Jensen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.