Gå til innhold
Arkivverket

[#24143] Johan Mikkelson Poikilas familie


Gjest Bernt-Henrik Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt-Henrik Berg

Johan Mikkelson Poikila,f.1820 og hustru Greta Karolina Johansdotter med fam.flyttet til Hammerfest i slutten av 1865. I kirkeboka er flyttedatoen satt til 03.02.1866. Yngdte barnet, Hermann Poikila, er født 01.01.1966 og døpt 04.02.1866 i H-fest. Familien var finnlendere og eide egen bolig i Øvre Grønnevoldsgt., H-Fest hvor de er registret bosatt ved folketellingen i 1865. Kan ikke finne familien hverken i Norge eller som utvandret. Jeg vet at Hermann Poikila ble påtruffet i 'Amerika', men hvor, vet jeg ikke.Den siste gang Johan Mikkelson Poikila var registrert i Norge var ved dåpen av et barnebarn den 09.11.1879. Hvordan måtte en finnlender, bosatt i Norge, forholde seg når han ønsket å utvandre til 'Amerika'? Jeg tenker særlig på hvilke dokumenter som måtte til. Finnes det arkiv hvor det er mulig å søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bernt-Henrik Berg

En beriktigelse og en presisering med tilleggsopplysninger: Hustruen til Johan Mikkelson Poikila, født 04.11.1820 i Kemi het: Greta Carolina Pehrsdotter, pikenavn Letho, født 27.01,1826 Alatornio. De hadde følgende barn: 1) Nils Johanson Poikila, 17.12.1850, Alatornio. Han kom ikke til Norge. Skjebne ukjent. 2) Grethe Johanna Johansdotter Poikila, f. 1852. 3) Johan Johanson Poikila, født 1854. 4) Hilda Johansdotter Poikila, født 08.10.1857. 5) Herman Poikila, født 01.01.1866 i Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.