Gå til innhold
Arkivverket

[#24144] Navneoppkalling, muligens Hedmark.........Forslag ønskes


Gjest Eva McKenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

Jeg har med interesse lest tema 24094: Det 3.barnet - hvem er det oppkalt etterJeg håper nå at dere herrer som diskuterer navneoppkallingen, gidder å fremme noen teorier om hva navnene på opphavet til min 2xtipp muligens kan ha vært, ut fra navnene på barnebarna deres!2xtippen het noe så enkelt som LARS PEDERSEN, og var født ca 1776, hvor anes ikke.Lars var organist i Vang kirke på Hedmark fra 1807 til ca 1850.Ut fra en meget sirlig navneduk som hans datter broderte i 1830, var initialene til Lars’ foreldre PP og KP.Lars giftet seg med Oliana Andersdatter Westgaard i Vang i 1813.Ut fra navneduken hadde Olianas foreldre initialene AW og AW. (Andreas Olsen Westgaard og Anne Olsdatter Sætre)Oliana hadde to brødre, Ole Andreas og Andreas Christian.Lars og Oliana’s første barn ble døpt CAROLINE AMINE (1814).Det andre barnet LOVISE OLRICHE (1821).Det tredje barnet POUL ARNT (1825).Alle tre barna fikk PEDERSEN som etternavn. IKKE patronymet Lars/sen/datter.Det er tydelig at broderersken Lovise Olriche ”så” morens foreldre som Andreas Westgaard og Anne Westgaard. Og da er det vel store sjangser for at Lars’ mor’s initialer er hennes ”gifte” initialer.Ut fra de forskjellige typer ”kroner” over hvert sett med initialer, synes det som om hans er PP og hennes KP.Uten å hoppe uti med noen som helst konklusjon........satser jeg på Peder Pedersen eller Paul Pedersen, og Karoline etellerannet?Jeg er lutter øre!Mvh Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det kan se ut som om Lars oppkalte sin mor med Caroline/Karoline, men ikke sin far, Peder? - dersom dette er alle barna di fikk. Men er du 100 % sikker på at det ikke var barn innimellom som ikke levde opp - det er veldig stor aldersforskjell på barna. All sansynlighet taler for at det mellom 1815 og 1825 ble født en sønn som fikk navnet Peder.Men hvis Lars ikke oppkalte sin far kan det f. eks. komme av at han var født utenfor ekteskap, eller at han 'brukte opp' sin eneste sønn på å oppkalle en annen. Det kan være forrige gårdeier, sin kones evt første mann, og mange andre muligheter.Jeg er derimot ganske sikker på at barna ikke fikk etternavnet Pedersen av sine foreldre, bare sine fornavn. Men at de/familien fulgte moten og brukte sin fars/mannens patronymicon som slektsnavn senere. Hva er de konfirmert som, f. eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Opplysningene til Eva McKenna stemmer. Og som konfirmert står barna oppført med Pedersen. Det var ingen første mann til kona osv.. Og det er ikke funnet andre barn, heller ikke de steder som var naturlig å lete utenfor Vang.Hvem Lars Pedersen var, har vært et hodebry noen år. Ingen av de Lars Pedersen som er født i Vang, ser ut til å stemme, om jeg ikke husker feil har hver eneste kandidat blitt fulgt. Nærmest ligger den Lars Pedersen som ble konfirmert i Vang i 1792 og som ikke ser ut til å være født der. Denne Lars Pedersen bodde under prestegården og er muligens identisk med den optiske glass-støperen hos Abraham Pihl ved FT 01.02.1801.En liten korreksjon om Lars Pedersen, så sent som i 1809 var ennå Abraham Pihls sønn Andreas organist i Vang ( den nye kirken ble åpnet i 1810 ). Andreas fikk stillingen 22.01.1800 og så sent som 1809, stevnet han to gårdbrukere som hadde ignorert klokkertolden.Hvorvidt Abraham Pihl fant også andre talenter hos Lars Pedersen enn som produsent av linser til sine stjernekikkerter, skal være usagt, men ville ikke overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei til både Tom og Geir!Takk for interessen! Ja, Lars er og blir en nøtt å knekke.Grunnen til at jeg nå vet at Lars var organist i Vang fra 1807, er at jeg i mai i år fant følgende på Statsarkivet,''Solaritanten Lars Pedersen [beskikket] constituert Organist for dette Sogns hovedkirke har i 3de aar forrett organist tienesten saaledes at han med god grund kan ansees verdig til at opnaae det ansøgte - thi han spille [orgelet] Coralet saa godt at der efter min formening vel gives faa organiste paa landet som i denne henseende overgaaes ham. Og da han tillige er et meget ordentlig og skikkeligt mnske saa vover jeg underdanig at foreene min bøn med hans at han maate blive beskikket til virkelig Organist for dette Sogns hovedkirke.20.Marts 1810 A.Pihl ''Kilde:1. Statsarkivet, Hamar: Prost Abraham Pihl’s Kopibok. Eske 13. Legg C.På mitt siste besøk i arkivet på Hamar for 5 år siden, før vi flyttet til Norge, gikk jeg også igjennom kassene i Vangs Sogneprestembede, Geistlig arkiv, uten å finne det ovenstående.Kanskje dukker det opp flere gjemte og glemte filer etterhvert. Kopiboken det dreier seg om ovenfor, i A4 format, har imidlertid blitt vandalisert på en helt utrolig måte, ved at det har blitt skåret ut et digert firkantet hull midt i boken, gjennom 20-30 sider! Heldigvis klarte Lars seg uten å bli berørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tror jeg nok var litt uklar. Jeg mente ikke å si at Lars Pedersen ikke var organist før han ble beskikket til stillingen som organist for Vangs hovedkirke, men at dette skjedde etter 1809. Og Pihls brev skulle vel bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Best svar får man når man gir fullstendig informasjon når man spør. Takk til Geir for utfyllende opplysninger.På grunnlag av disse vil jeg anta at Lars' far het Poul/Paul/Pål Pedersen - og at det er han som sønnen er oppkalt etter.Klokkeryrket gikk jo også gjerne 'i arv' og klokkeren tilhørte jo også til en viss grad 'de høyere samfunnslag. At sådanne var blandt de tidligste til å innføre arvelige slektsnavn, vet vi jo - det uvanlige er at det var et sen-navn. Dette kan vel også antyde at han kom fra mer sentrale strøk.God leting videre - det kan bli litt av en nøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.