Gå til innhold
Arkivverket

[#24152] Aker- Marthe Joensdatter- gift Tonsen


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Kjenner noen til opphavet til Marthe Joensdatter som giftet seg med Knud Olsen Tonsen?Marthe og Knud fikk to døtre, Gurie og Kari. Kari er trolig født ca 1720. Knud Olsen Tonsen (hennes ektemann) var født ca 1694. Jeg har prøvd å finne deres ekteskap, men har store vansker med å tyde kirkeboken for Aker for denne tidsperioden. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei ØysteinKanskje har du svaret, kanskje ser du dette innlegget ved tid og stunder.Jeg har noen opplysninger om familien fra Tonsen i Aker.Knud Olsen Tonsen g 1740 Marthe Jonsdatter fra Refstad i Aker Knut Olsen var 34 år 1727 ved skiftet etter moren Eli Pedersdatter g med faren Olle Knutsen som var 14 år 1666 på Tonsen.Olle Knutsens far het Knut Michelsen ble det holdt skifte etter 22.10 1659 og moren het Ronnow Olsdatter. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for svaret Kjersti!Jeg lurer litt på om Knud Olsen må ha vært gift to ganger?Dersom han ikke har vært det,så må mine opplysninger om barna Kari og Gurie sine fødselsår være feil. Kjenner du til om Knud har vært gift tidligere?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har prøvd å finne ekteskapet mellom Knud Olsen Tonsen og Marthe Joensdatter i 1740 ( innlegg 2). Jeg kan ikke finne denne hendelsen, kan noen henvise til dato for hendelsen eller kildehenvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei. Vet ikke om det hjelper noe,men det er en Marthe Jonsdatter boende på Refstad som trolover seg i 1740, men det er kan hende en annen, for brudgommen heter Knud Joensen. Forlover er Knud Olsen Tonstad Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Forlovererklæringer nr. 2 (1734-1773), Forlovererklæringer 1740, side 67. Permanent sidelenke: Lenke nederst til høyre.Kan det være en sammenblanding av navn her? eller at Knud Olsen Tonstad og Marte Jonsdatter giftet seg senere?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Så langt jeg kan se så er det trolig ingen ammenheng til Knut Olsen på Tonsen.Jeg mener at Knut Olsen og Marthe Joensdatter får sine barn rundt 1720 (Gurie og Kari). Knut Olsen dør på Tonsen i 1755. Enken etter Knut lever enda på dette tidspunkt.Men kanskje er det andre, som har andre eller bedre opplysninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Jeg er lei meg, jeg ser i ettertid at jeg var for rask, da jeg skrev innlegget om giftermålet 1740. Er flau over denne brøleren.Knut Olsen Tonsen var oppgitt til 34 år 1727, kan ha vært gift, selv om det ikke står her med hvem i oversikten.Marthe Joensdatter på Refstad 1740 var akkurat blitt enke, dette året og giftet seg på nytt. Knut Joensen kjøpte Alna og var der i perioden 1767-69hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.