Gå til innhold
Arkivverket

[#24154] Morten Hansen Reiner (Rener/Reener), d. 1776, Kjeøy, Tjeldsund, g. Schjelderup?


Gjest Remi Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

I Skifter i Salten finner jeg Morten Reiner, Kieøen i Tjeldsund sitt skifte 1. juli 1776 med arving Anders Reiner.Morten Hansen Reener er også nevnt i broren, Joen Hansen Reener sitt skifte samme sted 14. nov. 1759.Og til slutt er han nevnt i skiftet til sin ektefelle Berith Kristine Schjeldrup den 11. april 1772., og det er kun ektemannen Morten som er arving.Hvem er denne Berith Kristine Schjeldrup datter av? Den eneste Berith (eller variasjoner av navnet)jeg har registrert som kan være mulig er Berithe Christine Nielsdatter Schjelderup, født i januar 1720, døpt 11. januar 1720 i Borgund.Jeg har litt flere kandidater dersom jeg bare bruker varianter av navnet Kristine, men de ser lite sannsynlige ut........Kan noen hjelpe meg med å finne ut av hvilken Schjelderup denne Morten Hansen Reiner var gift med?Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Apropos Reiner – funnet i FamilySearch:ANDERS REENER gifter seg i Vor Frues kirke, Trondheim, 1794 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100196589126&lds=1®ion=12®ionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke I 1801 er Anders Renner bosatt på gården Kidøe i Løddingen sogn med kona Ane Cathrina Saxe, tre sønner og konens søster, Anna Tonetta LenkeEr dette arvingen Anders Reiner?JENS ROSS REENER LenkeI 1801 er Jens Ross Reinert bosatt i Fjordgaten i Trondheim LenkeKan dette være en bror av Anders Reiner/Renner?Har også funnet en JOCHUMINE KIRSTINE RENNER som gifter seg i Vor Frue Kirke i 1794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Joda, Morten hadde minst to brødre og minst ei søster:Joen, skiftet etter ham på Kidøen i Hegstad den 14. november 1759. Arvinger: Broren Morten Hansen Reener, Kiøen i Hegstad og svoger Hans Erichsen, Dybfest i Tjeldsund. (Hens Erichsen er da gift med ei navnløs søster av Morten og hun heter Else sier Simon Ellefsen som har mye om Rener/Reiner på sine sider www.nose.dk blant andre ennå flere søsken av Morten, men han mangler hvem Morten var gift med.)Anders, gift med Anne Catherina 'Reners'. Skifte etter dem begge 31. august 1810 på Kidøen i Hægstad. Anders gift 2 ganger og Anne Catherina er forlengst død. Arvinger: Sønn Hans Rener, Kidøen i Hægstad, myndig, fra Anders 1. ekteskap. Sønn Lars Rener, gjestgiver, Finnæset i Hægstad, fra Anders 1. ekteskap. Sønn Johan Andreas Rener, gjestgiver, Kiøbsvigen i Tysfjord, fra Anders 1. ekteskap. Datter Anne Malena Rener, Hæstnes i Hægstad, gift, ektefelle: Hans Zahl, fra Anders 1. ekteskap. Svigersønn Hans Zahl, Hæstnes i Hægstad, gift med Anne Malena Rener. Datter Elsebe Rener, Kidøen i Hægstad, verge: Lars Rener, fra Anders 1. ekteskap. Datter Maren Maria Rener, Lødingen, verge: Jacob Schytte, Lødingen, fra Anders 2. ekteskap.Så Jens Ross Reener er ikke arving etter Anders.Men, spørsmålet mitt gjelder fremdeles Morten Hansen Rener, Anders og Joen sin bror og hvilken Berith Kristine Schjelderup han giftet seg med, og hvem som var deres foreldre.Rener'ne interesserer meg ikke så mye, da det er Schjelderup'ene jeg arbeider med.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.