Gå til innhold
Arkivverket

[#24160] Gerda Andersen


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Kan noen hjelpe meg å finne hennes mor og gjerne mer opplysninger om hennes far.Gerda Andersen født i Sandar 1888 fars stilling: Skomaker fars fornavn: Anders fars etternavn: Abrahamsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Funnet skomakerlapper Anders Abrahamsen, enkemann, f. 1829, bosatt i Sandefjord i 1900, han er fra Tjølling: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00706&variabel=0&postnr=236&fulle=true&spraak=n>LenkeEt flere søk har jeg ennå ikke funnet noen Gerda Andersen født 1888 i Sandar. Det nærmeste jeg vel har kommet er en Gerda Marie Andersen som i 1900 bor i Kristiania. Denne Gerda er født 1888, men i Asker, og faren er skomakersvend og heter Alfred Andersen og er født i Sverige. LenkeDen eneste Gerda jeg har funnet fra Sandar, er Gerda Henrikke Andersen, født 1898, datter av Anders Andersen, men han er ingen skomaker. Lenke Den samme Gerda Henrikke gifter seg i 1921 LenkeKanskje Gerda er en forkortelse/”klengenavn”? Hvor han du for øvrig hentet opplysningene om Gerda fra? Er det noen andre som er flinkere til å søke enn meg?Her for øvrig også en oversikt over viede menn som heter Anders Abrahamsen i Sandar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Jeg vet at Gerda reiste til USA ca rundt 1910-13 da jeg fant et postkort som var adressert til henne i Brooklyn i 1912. Gerda ble syk der borte og kom hjem igjen. Hun giftet seg med Nils Mathisen og de fikk 2 barn; Valborg som døde ung og Einar født 7 nov 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Nå har jeg ringt til en niese av Gerda. Hun kunne fortelle meg at Gerda var datter av skomaker Anders, men at moren døde veldig tidlig. Vet ikke navnet på henne. Gerda hadde flere søsken; Anna, Marie, Magnus og Edvard. Magnus dro til USA og kom ikke tilbake. Når moren døde ble de satt bort i andre familier. Anna var 7 år når moren døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Nils Mathisen kom fra Sandefjord eller Sandar som det het den gang. Han var enkemann etter Frederikke Jakobsen når han traff Gerda. Jeg vet nå hva faren til Gerda het men ikke moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Ifølge kirkeboken for Sandar var Gerda født 6. april 1888. Faren var skomaker Anders Abrahamsen (f. 1829) og moren var Anne Olea Thorsen (f. 1844). De bodde på Furrestad.De ble gift i Tjølling 20. juli 1873. Hun var fra Eide, og han opprinnelig fra Auby. Han har nok vært gift tidligere, se innlegg (2) ovenfor og vielsen i Sandar i 1855. Da finner du ham også i Sandar i folketellingen for 1865.Hvis du ser i Tjølling bygdebok bind III s. 762, har du et godt utgangspunkt for å nøste videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.