Gå til innhold
Arkivverket

[#24161] Harald Svendsen, f. 1913, Oslo/ Hole, Brandbu.


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

Harald Svendsen, f. 21. sept. 1913, sønn av Johan Sigvart Svendsen. Det jeg har hørt er at:Harald ble som barn bortadoptert, eller i hvertfall tatt seg av, av Ingeborg Hole, Hole, Brandbu (?). Etter sigende ble aldri Ingeborg gift, og ga bort gården til Frelsersarmeèn / ' Gatejentene ' i Oslo. Ingeborg skal ha blitt veldig gammel ( 99 år ? ), og døde for 30 / 40 / 50 år siden.Noen som vet noe om Ingeborg ?Harald, som jeg lurer på hvor kan ha blitt døpt, verserer det litt forskjellige historier om hans oppvekst.En nevner Thorvald Meyersgate på Grønland.....En annen sier Sagene / Torshov....Kan nedre del av gaten tilhøre Grønland, og øvre delen tilhøre Sagene ?Noen som er lokalkjent som kan mene hvilken kirker som er aktuelle ?Siden jeg ikke har anledning til å dra på arkivet på en stund lurte jeg også på om noen kunne gjøre et oppslag på vielsen:Harald Svendsen, f. 1913 skal ha giftet seg på Lunner, 01.01.1934, med Anna Borghild Svendsen, f. Andersen, f. 24.11.1913.Jeg ser at dette var mye ' snakk' og relativt lite fakta, men det er det jeg har......Så vidt jeg vet vokste også Haralds bror, Rolf, opp hos Ingeborg.Harald skal også ha hatt en søster, Borghild Svendsen, som utvandret til Canada, ble jormor, og giftet seg. Jeg har ikke noe fødslsdato på Borghild.Kan vel også kanskje nevne at Haralds far, Johan Sigvart Svendsen kjøpte Falkeveien 5, på Lørenskog, rundt 1945.. +/- 5 år.Alle opplysninger om familien mottas med takk.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kan dette være din Borghild tro:Surname: Svendsen Given name: Borghild Age: 30 Sex: F Nationality: Nor Date of arrival: 1926/05/28 (YYYY/MM/DD) Port of arrival: Quebec , Quebec Ship: MONTCALM , Canadian Pacific Reference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1-a Volume: 1926 volume 4 Page: 226 Microfilm reel: T-14722Link: Lenke -------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Laila.Ja, er ikke det samme dama som dette:LenkeJeg kikket på adressen i FT1900 i håp om å finne noen søsken eller foreldre, men fant ikke noe.Men, finner jeg dåpen hennes, finner jeg jo faren.. I den linken jeg sender står Kongsberggt. 4 som adresse, men det betyr vel ikke automatisk at hun er født i Oslo ?Jeg burde jo finne henne et eller annet sted i FT1900 sammen med foreldrene, hvis ikke også hun ble 'satt bort'.....Stein.Så jeg hadde skrevet ' Johan Sigvart Svendsen kjøpte Falkeveien 5, på Lørenskog, rundt 1945.. +/- 5 år. '..... Det er vel sikkert Harald som gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Magne.Det er nok mulig at dette er den Borghild som reiser til Canada, men da er det lite sannsynlig at denne Borghild er søstera til Harald.Da må faren vært 64 år og moren vært 80 år når Harald ble født.Jeg må nok konsentrere meg om å finne dåpen til Harald. Vet nå at Harald hadde søsknene Rolf, Sverre og Borghild, alle eldre enn Harald. Fikk også vite at alle barna ble satt bort pga. at foreldrene ble skilt.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Stein - hva med å prøve og finne konfirmasjonen til Harald i kirkeboka? Denne er filmet så det bør være mulig?Denne: KLOK 1 1914-1937 08 Brandbu sokn. F. K (til okt. 1936). V/D.vil vel gi deg det du leter etter. Denne kan du be om å få lånt inn til biblioteket ditt.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Hei Stein. Ingeborg Hole, f. 1888, død 1968, eide bruket Holstad i Tingelstad, nå Gran kommune. Eier fra 1865 er Andreas Ringen, f. 1924 og hustru, Ingrid Hansen, f. 1929. Andreas er pensjonert skolerektor fra Fredheim skole i Tingelstad, og kan treffes på telefon.Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei, og takk for tipsene.Ja, jeg skal se om jeg finner Harald's konfirmasjon på Brandbu.Takker nok en gang, Laila.Takker for informasjonen, Ole.Jeg skal ta en telefon og høre om de har noe informasjon jeg kan benytte.Igjen takk for engasjementet.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.