Gå til innhold
Arkivverket

[#24177] Ole Andreas Hansen Brevik/Bamle ca 1860-70 tallet


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Jeg har fått informasjon om han gjennom statsarkivet på Kongsberg, men jeg får blanende informasjon her på debattforum. Alt jeg har fått fra Kongsberg er at han bodde på Sætre i Brevik og het matros Ole Andreas Hansen når min oldemor Josefine Andrea Hansen ble født i 1907. Han bodde i Helgeroa når han giftet seg tror jeg. Ole Andreas Hansen, matros f: 16.04.1877 i Herre, Bamble, Telemark. g: 14.03.1904 i Larvik med Olea Pedersen/Olsdatter født 1875. Jeg er ikke sikker på om datoene stemmer på han. Jeg trodde han opprinnelig kom fra Brevik, men jeg kan jo ta feil. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg finner få kandidater som passer på de opplysningene du har, ved søk på forskjellige navnvarianter. Her har du en som bor i Telemark, og arbeider på båt. Lenke Fødselsår passer også nesten, og faren heter Hans.Har ikke funnet noen i Larvik, Brunlanes, Fredriksværn, eller Brevik som passer, dessverre. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være en bestefar av Ole Andreas Hansen. Han har samme navnet og det er ikke langt fra Langesund til Brevik. Aldersforskjellen kunne tyde på det i så fall? Lenke Kan hende din Ole A. Hansen var ute på sjøen i tellingsåret, og ikke ble registrert ved folketellingen? Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Hvor er din oldemor Josefine født og har du sjekket hva som står i kirkeboken i forbindelse med dåpen? Hvilke kilde brukte Kongberg når de ga deg opplysning om at Ole Andreas bodde i Brevik? Jeg har sjekket folketelling 1885 for Brevik, Stathelle og Langesund uten å finne ham. Sjekket kirkebøker for Bamble (Herre) og fant ingen Ole Andreas født rundt 1877.Hilsen Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

I brevet jeg fikk fra Kongsberg stod ang Josefine Andrea Hansen dåp i 1907 at matros Ole Andreas Hansen og Olea Perdersen/Olsdatter var foreldre. I brevet står det også at Josefine ble konfirmert i Langestrand kirke i Larvik og ved konfirmasjonen står det at hun er født i Brevik, men de på Kongsberg kunne ikke finne henne verken i Larvik eller Brevik over fødte og døpte.Det står også matros Ole Andrea Hansen fra Sætre i Brevik. Jeg vet ikke hvor Sætre er, men jeg vet at Olea bodde en stund i Langesund og at Ole Andreas er begravet i distriktet der for min mormor har fortalt at hun har vært på en kirkegård der sammen med Olea. Min mormor hadde ikke noe kontakt med Ole Andreas så det er lite å hente der. Olea ble begravet i Larvik. Har også hørt at Ole Andreas var sønn av en blikkenslager men det vet jeg ikke om stemmer. Takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Dette er vel et blinkskudd, men min bestefar hadde en halvsøster Marie som fikk en 'Uekte' sønn Ole Andreas 3 mai 1893. Hun bodde på Valåsplassen u/ Seivall, og barnefaren het Hans Andreas Jacobsen og var fra Sandøya i Eidanger.Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I tilknytning til innlegg 7 ovenfor: I folketellingen for Langesund for 1885 finner vi Ole Andreas Hansen, f. 1824. Han har flere barn boende i hjemmet, bl.a. en Hans Jacob Olsen, f. 1856. Han kan jo tenkes senere å være blitt far til en (oppkalt) Ole Andreas Hansen. (Dette kunne også forklare at han her først ble presentert som Olsen!)Sætre er vel nærmest en del av Brevik, så vidt jeg vet. Og kort fra Langesund og Herre i Bamble og kun en liten svipptur over sjøen fra Helgeroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Hei igjenHar sjekket kirkeboken fra Eidanger, men fant ikke Josefine døpt der heller. Det hendte at folk på Sætret i Brevik brukte Eidanger kirke.Har også sjekket fødte i Brevik i perioden 1872-1881 uten å finne Ole Andreas født der. Der er kanskje ikke sikkert at han er født i 1877?Så også gjennom avskriftene fra kirkegårdene i distriktet uten å finne graven, men den kan jo være slettet.Vigdis, det er vel lite trolig at Ole Andreas, født i 1893, ble far i 1907.mvh. Kersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Nå påsto ikke jeg at noen var far da Kjersti,jeg bare fortalte hva jeg hadde,og uten å sette meg videre inn i det så kunne det jo tenkes at det var en forbindelse her-tenkte jeg--mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Takk for god hjelp alle sammen. Han her er litt av et mysterium. Det kan kanskje hende at han var på sjøen når det var folketelling. Jeg vet ingenting om moren hans. Men kan han være fra Bamle kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I skipslistene 1900 finnes 1 matros Ole Andreas Aslaksen f. 1878 Brevik, bosted Brevik. Han var på Harald Hårfagre som så vidt jeg kan forstå lå i Horten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er det en Ole Andreas Hansen som hjelper moren med gårdsdriften. De bor i Brunlanes, ikke langt fra Helgeroa. Alder stemmer ikke helt, men er ofte ikke så nøyaktig i folketellinger. Lenke mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Dette var ikke lett. Jeg var i Kongsberg i forrige uke for å lete etter han, men det var min først tur dit og jeg forstod ikke mye av det som var på micro kortet. I sommer var jeg i Åbenrå i Danmark i statsarkivet der og der var det lettere å lese hva det stod. Der kunne jeg kikke direkte i alle kirkebøkene.Takk for all hjelp. Ikke gi han opp. Finner dere noe så si ifra. Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Jeg har fått info om at Ole Andreas Hansen er sønn av Hans Martin Olsen fra Herre i Bamle, men jeg vet ikke om det kan stemme. Kanskje vi da finner hvem som var faren til Hans Martin Olsen og kanskje det stemmer med Ole Andreas Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Se på denne mannen. Mulig vi har vært innom han før. Han kunne teoretisk vært bestefar til din Ole. Hvis dette paret får en sønn Hans Martin Olsen i 1877, går vel kabalen opp? Lenke Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Kabalen går vel ikke opp.Det er Ole Andreas som er født i 1877. Siden dette siste paret ikke hadde barn i 1865 er det nok ikke bestefaren.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.