Gå til innhold
Arkivverket

[#24177] Ole Andreas Hansen Brevik/Bamle ca 1860-70 tallet


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Beklager at jeg gikk surr i alder i forrige innlegg. Det ser ut til å være en riktig nøtt. Finner ingen i 1865telling i Brevik som passe med en far, Hans Martin Olsen. 1875 tellingen dekker heller ikke dette området i Telemark. Men i 1865 finner jeg i Brunlanes en gutt med navn Hans M. Olsen, han er 13 år og kan godt ha fått en sønn i 1877. Det finnes flere Hans M. Olsen i Brunlanes i 1865, men de er ca 30 år, så jeg vet ikke om noen av dem passer? Her er forhåpentligvis en mulig kandidat? Lenke Vi gir oss ikke så lett. Det står vel ikke noe om hvor denne faren skulle være født? Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Nå begynner det å ligne på noe her. Har fått dette inn på mail idag: Når det gjelder opplysningene om Ole Andreas Hansen's far, så har vedkommende jeg fikk mail fra disse opplysningen fra kirkebøkene i Larvik. Hans far var blikkenslager Hans Martin Olsen, død i Herre i Bamle. Hvis man skal finne ut noe mer om Ole Andreas Hansen, må jeg se på microfilm for fødte i Eidanger for fødte i 1877. Da vil man finne begge foreldrene til Ole Andreas. Ole Andreas er konfirmert i Bamble 02.10.1892. Er det noen som har denne kirkeboken på microfilm eller diskett som kan hjelpe meg å finne moren til Ole Andreas Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Jeg finner ikke dåpen i Eidanger,men konf.i Bamble fant jeg.Dette står i kirkeboka:Konf.2.okt.1892: nr.38 Ole Andreas Hansen f.16/4-77,døpt 27/4-77,attest 14/9-92 fødested Herrod(står tydelig det,aner ikke hvor) bopel:Krabberødstrand foreldre:omreisende blikkenslager Hans Martin Olsen af Brunlanes og Gunhild Johansdatter. vacineret 2/12-91. konf.kristenomskunnskap:maadelig,meget forsømmet. (Bamble klok.9)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Ja, da har vi jo nesten løst puslespillet rundt Ole Andreas Hansen. Tusen takk alle sammen. Jeg har problemer med å gå inn på digitalarkivet for det henger seg opp hele tiden. F.ske hvis jeg søker på Gunhild får jeg opp Hans Martin som jeg søkte på tidligere i dag. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor moren hans kom fra? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Det er ikke rart vi har hatt problemer med han her. For det er jo et evig styr med de navnene og spesielt etternavnene. Først etterlyste jeg han som Olsen, men fikk høre at han het Hansen når han giftet seg. Men nå begynner det å løse seg. Kan Gunhild kommer fra Halden? Eller er jeg helt på jordet her? Dette er gøy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Har funnet en Hans Martin Olsen i Brunlanes født 1850 som fisker og blikkenslager. Det er han. Tellingsår: 1900 Kommune: Brunlanes Navn på bosted: Tveitdalen Antall personer registrert på bostedet: 6. Nils Laurits Johansen hf g Arbeider ved Stenbrud og Gaardbruger, Selveier 1869 Solum Sogn Brb Karen Marie Hansdatter hm g Hustru, sysselsat med Husstel 1878 Brunlanes JL Gunhilde Marie Nilsdatter d ug Datter 1898 Brunlanes JL !! Nilsdatter* d ug Datter 1900.10.04 Brunlanes JL Hans Martin Olsen hf g Blikkenslager og Fisker 1850 Brunlanes JL Gunhild Johnsdatter hm g Hustru, sysselsat ved Husstel 1848 Hviteseid Brb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Kanskje er dette Hans Martin?Digitalarkivet: 1865-telling for 0726 Brunlanes. [9280/28] Rettar til dataene: RHD Post 545 av 751/4131 totalt i databasen Distriknr Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Merknad (sogn) Gardsnavn 545 7 Manviks Bergs og Tanums Brunlanæs Tanum og fra Begyndelsen til Streg Mandvik* Pnr Nytt hushold Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Får Poteter 3065 1 1 Ole Kristoffersen hf Husm. uden Jord, Arbejdsm. g 49 m Brunlanæs 1 1 3066 2 Anne H. Andersdatter Hans Kone g 46 k Gjerpen 3067 3 Søren K. Olsen Deres Søn Sjømand ug 19 m Brunlanæs 3068 4 Hans M. Olsen Deres Søn ug 13 m Brunlanæs 3069 5 Anette K. Olsdatter Deres Datter ug 4 k Brunlanæs 3070 6 Hanna Olsdatter Deres Datter ug 1 k Brunlanæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

I folketellingen for 1865 er den Gunhild 5 år gammel som Gunn foreslår, men det kan vel ikke stemmer hvis hun er født i 1848? Men det kan kanskje være noe slekt av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Ja, dette passet bedre. Nei, nå kan vi ikke gi opp. Dette er jo kjempe spennende. Har stått fast ang Ole Andreas Hansen lenge og det er gøy at det ser ut til å løse seg. Tusen hjertlig takk for hjelp nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg er ikke så godt kjent i Telemark, men jeg er nokså sikker på at Kviteseid og Hvitseid er samme sted, bare skrevet forskjellig gjennom tidene. Det kan du sjekke hvis du går inn på Dåverande område, øverst på sida her. Det er en drøy bit mellom Eidanger og Kviteseid. Sitter med kart foran meg nå, og du finner det mellom Vrådal og Seljord på et Norgeskart. Problemet er at jeg finner ingen 16-17 års jenter med navnet Gunhild Jonsdatter( alle varianter) som bor i i Hvitseid i 1865. 1875-tellingen dekker ikke området. Du trenger nok hjelp av noen lokalkjente med tilgang til kirkebøker. Ha en fortsatt god letekveld. Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen! Her er jeg igjen klar for spennende jakt. Har søkt RHD-tellingen for 1865. Der finner jeg flere Gunhild Johnsdøtre. To er født i Kviteseid som du ser. Begge er litt for unge hvis alder i 1900 er riktig? Det betviles, for folketellingene har mye feil med alder. Begge er tjenestejenter. det finnes en passende dame i Eidanger også. Her stemmer ikke fødested, men alder er bedre. her kan du se lenken håper jeg. Lenke Med Hans Martin har jeg større problem. Finner ingen i passende alder på RHD i 1865. Får prøve andre steder.Ha en god dag. Hilsen Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Fredriksværn i 1865, finner jeg noen få Hans Martin-er. En på 17 år matros , som vel passer best i alder. Han kan jo ha blitt blikkenslager senere. De andre to her er 14 år. Du får se på dem selv. Her er lenke til matrosen. Lenke Skal lete litt i resten av Brunlanes også. Synd at folketellingen bare dekker Sandar/ Sandefjord på den tiden. Mvh.Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Har fulgt debatten en stund for moro skyld. Jeg kan dessverre ikke hjelpe konkret, men det er én opplysning jeg synes har 'kokt litt bort i kålen', og som jeg kanskje tror er veldig viktig.Da Kari fant Ole Andreas Hansen konfirmert i Bamble 1892 står det at han var sønn av OMREISENDE blikkenslager Hans Martin Olsen af Brunlanes og Gunhild Johnsdatter. Gutten hadde heller ikke blitt vaksinert før i godt voksen alder, og fødestedet som oppgis ser ikke umiddelbart til å stemme med det faktiske.Det finnes mange eksperter på reisende slekter her i DA, men disse ser sannsynligvis ikke denne debatten om de ikke tilfeldigvis har slekt i Brevik eller Bamble. Jeg ville derfor ha lagt inn et nytt spørsmål (med lenke til denne debatten i teksten) hvor jeg etterlyste opplysninger om 'Omreisende blikkenslager Hans Martin Olsen af Brunlanes og Gunhild Johnsdatter' allerede i overskriften.Lykke til!Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har nok sikkert rett i at en omreisende blikkenslagers fødested ikke nødvendigvis er rett. Lenke Her fant jeg en ny kandidat som bor i Tjølling. Her passer alder bedre.Han er født i Brunlaugnes. Dette blir rene trilleren før noen kan hjelpe med kirkebok-oppslag. ( Kan hende i Berg/ Tanum/ Stavern kirke.)Oppbevares sikkert i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.