Gå til innhold
Arkivverket

[#24177] Ole Andreas Hansen Brevik/Bamle ca 1860-70 tallet


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Hei igjen alle sammen. Synes dette er så morsomt. Tenk å få inn så mange svar og så god hjelp!!! Jeg reiser ut en tur nå men kommer innom senere i dag. Gleder meg til å fortsette jakten. Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

I dag har jeg fått brev fra statsarkvivet på Kongsberg. De skriver at: ' I klokkerbok nr. 1-6 (1888-1917) for Larvik prestegjeld, oppslag 81, nr. 15 er innført at Ole Andreas Hansen og Olea Olsdatter giftet seg den 6.3.1904. Brudgommen ble oppgitt å være bosatt i Langesund, født i 1877 i Farsund, konfirmert i 1892 i Bamle og sønn av sjømann Hans Martin Olsen. Bruden ble oppgitt å være født i 1875 i Larvik, konfirmert i 1890 i Brunlanes og datter av tjener Ole Pedersen Aske. Forlovere var sjømann Oskar Olsen og sjømann Lars Mortensen' Dette gir oss jo masse å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! For å gjøre ting mere komplisert lurer jeg på om din Olea Olsdatter med far Ole Pedersen Ask, har tatt Pedersen som etternavn i folketelling for Larvik i 1900? Lenke Det ble vel ganske vanlig rundt 1900 med sen -navn. Finner ingen andre, Olea som har rett fødselsår i Larvikdistriket . Håper du får lånt filmer fra giftemål og barndåper. Finner heller ikke Ole Pedersen Ask. Trodde han muligens hadde tatt navn fra en gård i Brunlanes. vet det er flere Aske-gårder der. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var da hyggelig at Olea er oppsporet, nå med etternavn Pedersen. Da er det bare resten igjen da. Flott at du har fått så mange tips. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen .Jeg fant noe annet interessant ved søk på gårdsnavn som begynner på Kra. for Krabberødstrand, se innlegg nr. 28. Finner mange gårder med navnet i Bamle. Skulle ikke forundre meg om de ligger i 'Herre'. En bygdebok for Bamle ville sikkert hjlpe med å lokalisere stedet der familien har bodd. Mulig du kan finne noe av interesse på hjemmesidene til Porsgrunn bibliotek. Der står mye historiestoff. Lykke til! Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.