Gå til innhold
Arkivverket

[#24180] Hans Gjøn i ulike versjoner - noen sammenheng?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Johan Daniel Larsen Galtung var gift med Marta Hansd. Gjøn f. 1716. Hun skal ha vært datter av Hans Ingjaldsen Gjøn, f. 1693.Omtrent på samme tid opptrer (i mine innbyrdes motstridende kilder) en Hans Torgilsen Gjøn f. 1693.Ifølge Odd Handegård (VFS) fantes det en lensmann med navnet Hans Engelsen Gjøn f. 1592 i Fusa.Er det en tilfeldighet at det er så mange versjoner av Hans Gjøn, eller er det en sammenheng - i tilfelle hvilken? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Vet ikke om du har sette dette, men her er vel Hans Engelsen Gjøn: LenkeKlikker du på Surnames, finner du mange treff på 'Gjøen' der, både Hans Ingjaldsson og Hans Torgildson... Kun 1 treff på 'Gjøn'.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den Hans Ingjaldsson Gjöen som var f. ca 1592 og död i 1658 var sönn av Ingjald Olavsson Haavik og Ingegerd Lauritzdtr.Ingjald var sönn av Olav Torbjörnsson Gjöen og han igjen var sönn av Torbjörn Gjöen.Jeg har denne Marta Hansdtr (far Hans Ingjaldsson f. 1693, sönn av Ingjald Ingjaldson Gjöen, sönn av Ingjald hansson Gjöen) satt opp som gift med Rasmus Hansson Linga.Har det vaert to personer som het Marta Hansdtr Gjöen omtrent samtidig?Hans og Ingjald gaar jo ellers igjen i denne familien.Ingjald Hansson Gjöen og Kristi Torgilsdtr Aga var blant mine 8. tipper, mens Ingjalds söster Anna Hansdtr gm Jan Torkelsson Mentz var blant mine 7. tipperJeg kan gjerne utveksle data.Mvh Kjellaug R.Pkelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Jeg har en Marta Hansdatter Gjøen som datter av Hans Torgilsen Gjøen. Hun er født ca 1721. Hun var søster av min 4. tippoldefar Rasmus Hansen Gjøen, f. 1719. Se også innlegg 5. Denne Martha finnes også igjen i databasen her: Lenke Jeg har oversikt over en god del av etterkommerne etter Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

I flg. 'Galtungslekten i fortid og nutid', s. 98 er Johan Daniel Galtung kone Marta Hansdatter Gjøen datter av Hans Torgilsen Gjøen: 'Johan Daniels hustru, Martha Hansdatter Gjøen, var født i april 1716 av foreldre Hans Torgilssøn Gjøen og Herborg Jonsdatter, velansette og velhavende folk.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for overveldende respons. Det blir vel feil å si at jeg havnet opp i et vepsebol, men med 2 x Marta Hansdatter Gjøen (tremenninger) som var blitt 'brukt' om hverandre, ga jeg opp å finne ut av det på egen hånd. Det blir lett besnærende når to kilder har samme feil. Men nå har jeg fått ryddet opp sånn noenlunde, ihvertfall til eget bruk. Håper jeg.Ett spørsmål til: Er Gjøen familienavnet og Gjøn stedsnavnet? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Stedet heter i dag Gjön, det ligger i Fusa som du sikkert vet - like ved Gjönavatnet.I eldre tider skrev de ihvertfall Gjöen, men det kan ha forandret seg i dag.Jeg har og Galtungs bok og ser naa at det er to forskjellige Marta det her er snakk om.I alle tilfeller er vi alle n-menninger-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, vi er nok det, fleire med. For det folket visste å halde pengane i slekta. Og denne Hans Engelson Lundarvik (store-lensmannen) må ha hatt rekord i å søkje kongen om løyve til gifte i forbodne ledd både for borna og barneborna. Eit tilsvarande inngifte må du til Jostedal og Jølster for å finne maken til - og kan hende Setesdal; dog ikkje så tett der; dei var nok meir gnitne.Problemet med Galtung-slekta via Strandebarm og Fusa ser ut til å vera at dei hadde gener som var mottakeleg for lepra. Har andre vore borte i slikt i den slekta? Eg har nemleg nokre sterke døme i lepra-veike område etter doble inngifte i den slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det var mye inngifte. Hans Ingjaldson Lundarvik (min 7. tipp) var i allefall baade firmenning og halvt tremenning med sin kone Magdela Andersdtr Haavik (min tipp)- den andre kona har jeg ikke sjekket. Jeg stammer fra to av deres barn : Hans Hansson Steinsland og Ingjald Hansson Eikeland (begge 6. tipper) - Ingjald og kona (Magdela Jansdtr Mentz) var mellom söskenbarn og tremenninger.Har ikke funnet felles slekt hos Hans og kona,Brita Olavsdtr Gjeravik.Det hadde vaert interessant aa höre om disse tilfellene av lepra, har ikke vaert borti det.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Slekta mi der innefrå kom både via Jan Koldal som flutte til Tveiterås i Fana - og direkte frå Strandebarm med ei jente som vart gift med ein nærskyld i Fana. (Eg har diverre ikkje namna her eg sit no). Den familien hamna på Søvik i Fana. Der dukka det midt på 1800-talet opp lepra hjå alle tre syskena frå Søvik; fyrst Johanne som var gift til Håvardstun, deretter Nils på Søvik, så Margrethe som var gift i Fana - og samstundes vart sonen til Nils leprøs. Den andre sonen til Nils døydde ung av noko anna. Men det pussige er at ingen av dei tre jentene til Nils vart leprøse, heller ikkje kona (ho drukna). Eldste dottera til Nils var oldemora mi - og ho vart over 90 år - og var frisk som ein fisk til det siste.Med bakgrunn i dette granska eg slekta bakover for å sjå nærare på inngifte og oppkomst av lepra. Og vi snakker her om lepra-svake område. Det er ikkje alle bygdebøker som nemner lepra, men i Strandebarm-boka gjer dei det. Då fann eg at der det dukka opp, hadde det vore ikkje berre inngifte i forkant, men òg 'dobbelt' inngifte - altså i to lekk på rad.Bakgrunnen for denne granskinga var å sjå om det likevel kunne vera noko i teorien om arv på eit eller anna vis i høve til lepra. Og eg trur no det, sjølv om sjukdomen skuldast smitte - og einskild-'ekspertar' meiner noko anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det må da finnes forskning på forholdet inngifte/sykdommer der lepra også kommer inn?Eller kommer forekomstene nevnt i innleggene over inn under 'cluster,' dvs. tilfeldig opphopning?Ellers mener jeg å ha hørt at en sykdom er ute av slekta når den ikke har vist seg på fire slektledd. Lurer på hvordan dette passer inn her...Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er i dag strid mellom dei lærde om arv kan ha noko med utbrudd av lepra å gjera. Det er visst 50/50 for/mot i verda.Lepra har mykje likskap med tub, dvs. at ein kan vera smitta utan at sjukdomen bryt ut (då vert ein i så fall hhv lepra- eller tub-'positiv'. Men kva er så årsaken til at nokre få vert sjuke? Kan det ha med at mangelen på immunitet er arveleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.