Gå til innhold
Arkivverket

[#24184] Munch mysterier.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Munch mysterier, en oppgave for de proffe ? En Sorenskriver Christopher Monch, f. ca. 1595 (e. ca. 1602) var ca. 1665 på Leines i daværende Stamnes, nuv. Leirfjord. (Han var nevnt i 1645 på gården Breimo i Alstahaug.) Kone ukj. Hans sønner var enl. mantallet i 1666: Oluf, f. ca. 1629, Erich, f. ca. 1636, Rasmus, f. ca. 1643 og Guttorm, f. ca. 1650. Ingen kvinner er nevnt. Sorenskriverens farsnavn burde vel finnes blandt sønnene.-- I 1701 var Jacob Dass blitt Sorenskriver. (Bror av Hr. Petter til Alstahaug.)-- Samtidig med ham, var Nils Jensen Zahl Lensm. på Leines. Han var g.2.g.gr. Navnet på 1. kone mangler. Eldste dr. fra 2. ektesk. blev døpt Karen.-- I etterslekten fra 1. ektesk. fikk flere piker navnet Karen Munch.-- Det kunne derfor være fristende å tro at der måtte ha vært en 'Munchsdr' som var g.m. Nils Jensen i hans 1. ektesk.-- Jeg er ikke kjent med at det ellers i omegn har vært noen Munch senere. Så, flyttet denne Sorenskriveren Munch m. famile til et annet sted ?-- En mulighet til å løse disse to gåtene; Altså hvem var Chr. Munch og kunne han ha hatt en dr. Karen som blev g.m. Nils,- var kanskje dersom noen hadde kommet over et skifte av noen Munch et annet sted, hvor det evt. kunne være opplysninger som gav hint.-- Tja, det er jo så mange flinke folk omkring, så hvem vet ?-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg nedstammer både fra Breimo og slekten Munk, selv om jeg ikke er proff så kan jeg nevne at den slekten Munk som jeg nedstammer fra kommer fra Lom. Jeg har også en Christopher Thorsen Munk, som var sønn til kapellanen Hr, Thor Lauritzen Munk (ca 1600-1651). Men jeg har ingen opplysninger om at det er samme person eller slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg sett litt på 'teorien' din, om at Nils Jensen Zahl's første kone kunne ha hett Karen Munch og det finner jeg at er mulig gjennom oppkalling. Jeg ser at den ene datteren i fra dette ekteskapet (Johanna f. ca 1690) får to døtre, hvorav den ene heter Karen Munch. Den andre datteren får etter de opplysninger jeg har, bare to sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! ja, jeg har som sagt ingen peilig på hvilken Munc-ætt dette kunne være. Jeg gikk igjennom en opp-stilling i NST over Munch i Gudbransdalen, men fant ingen Christopher som kunne passe. Men bare det at Christopher blev brukt i slekten, kunne jo være en ledetråd.-- Men det var jo flere Munch-slekter.-- Så til Johanna. Det blev altså flere Karen Munch etter henne, enn den ene datteren. Det skulle visst være en Karen Munch i hver generasjon (?)-- Dette var da vel også før man begyndte å gi navn i 'dåpsgave'.-- Så ??-- Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Alv  Edvardsen

Hei alle ! Nytter det å forske en gang til ? Jeg skulle gjerne ha hatt tak i denne Christopher Munch. Så er det noen som har ihvertfall en anelse om hvor det er verdt å lete, er jeg takknemlig for tips. Som jeg antydet innledningsvis, så har jeg ikke klart å finne noen av hans sønner her i området. I hvertfall ikke under Munch navn. 'De kom, så og gikk'.-- Vel, vel.-- Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Til Øystein Lillegaard(innlegg 2)Du nemner Christopher Thorsen Munk, sønn av kapellan seinare sogneprest i Fron Hr. Thor Lauritzen. Er intresert i opplysningar om Christopher, om han var gift, barn, bosted, yrke. Christopher møter på tinget på Fron i 1666, som fullmektig for søstera Bergete Thorsdtr.(presteenke) Mvh Torbjørn P. Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til siste innlegg fra Torbjørn. Jeg kan beklageligvis ikke hjelpe deg mye her, har ikke mange opplysninger om Christopher, bare at han hadde en søster Bergitte som du nevner og en bror som het Lauritz. Jeg har ikke gransket denne grenen, selv nedstammer jeg fra slekten på Storhove og Borud. Ellers har jeg ikke mer enn dette. Ser angående etterlysning om Munk slekt i Helgeland at både Karen og Maren kaller seg med etternavnet Munk i kirkeboka for Nesna.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Alv! Jeg husker rett og slett ikke om disse er oppført med farsnavn, jeg husker bare at jeg gjentatt ganger har sett dem i kirkeboka for Nesna som du finner i nedlastbare formater på websiden til historielaget i Nesna. Jeg mener å huske (men er ikke sikker) at den ene har etter en tid skiftet navn til Krabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

O.K. - Da vet jeg hva det er. Dette var en prestefam. De har ikke, etter hva jeg tidl. har vurdert, å ha noe med denne Sorenskr. Christopher Munch å gjøre. (I hvertfall ikke rent umiddel-bart). Hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.