Gå til innhold
Arkivverket

[#24186] Kristiansen, Anders & Christine i Halden med omegn


Gjest Per Åsander
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Åsander

Søker informasjon om disse to - Anders f. i 1859/60 fra Halden og Christine, f Mathiasdotter 1850/51 fra Tjörn i Sverige, men de skal ha giftet seg i Göteborg (?) - flyttet derfra i 1883 ? Kan ikke finne de som innflyttet til Norge. Hadde to barn: Lydia Axeline, f. i 1883 og Selma Kaspara Marie f. i 1883. Begge barna er fødte og døpte i Fredrikshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Fant disse på FS.1. Lydia Isabella 25 juli døpt 6 september 1885 i Halden, foreldre Anders Christiansen og Christine Johannesen.2. Lydia Axeline født 4 februar 1888. Foreldre Andersen Christiansen og Christine.3. Debora Normandine født 25 februar døpt 12 mars 1891.Fant også Anders Christiansen født 4 februar 1859 GIFTER seg 19 november 1880 i Halden med Christine Johannesen født 14 april 1848.Foreldre : Christian Jensen og Johannes Johannesen.Her FT 1900 Lenke.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Fant også på FS.1. Selma Caspara Marie født 25 mars og døpt 14 mai 1883 Haldens. Foreldre Anders Christiansen og Christine Johannesen.2. Axel Valdemar født 27 januar døpt 17 april 1881. Foreldre Anders Christiansen og Christine Johannesen.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Åsander

Kanskje Christine var gift to ganger ? ? Hun er fødd Mathiasdotter - og skulle da være min mormorsmormorsssøster, men også min morfarsmormorssøster ! - da mine morforeldrer var sysslinger ......Grunnen til at jeg søker Christine er at jeg for noen år siden fant et prospektkort fra 1906 hos min bestefar f. 1900 i Göteborg (han ble forøvrig 103 år!). Kortet var til hans mor og underskrevet med 'kusin Lydia'. Min bestefar visste ikke noe om hvem det kunne være .... (-ja, etter så mange år, så ....). Dessuten står det 'hils moster Britta (= min morfarsmormor)og 'hils Gustaf' (= min morfar) 'og Olaf' (= hans bror). Et annet kort jeg fant var fra en Selma i Halden. De eneste personene med navnen Lydia og Selma er disse to (grunnet på folketellingen 1900 for Berg, resp Sarpsborg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Vielsen i Halden i 1880 burde kanskje gi svar på dette. I FS så sto det far Johannes Johannesen, men det kan faktisk være en skrivefeil i FS eller feil innføring i kirkeboka og at far heter isteden Mathias Johannesen. Eller som du sier at hun har vært gift før, og far faktisk ukjent.Søkte litt på alternativet på Christine Mathiasdatter med far Mathias Johannesen, og fant : Kjerstine Mattesdotter født og døpt 11 juni 1848 i Østmark. Foreldre Mattes Jansen og Kjerstin Samuelsdatter. Nå vet ikke jeg om det var vanlig og fødes og døpes på samme dag. Men dette er bare et forslag.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Åsander

Christinas far er Mattias Andersson f. i 1804 på Tjörn gift med Johanna Jonasdotter f. i 1810 på Tjörn. De hadde følgende barn: Anna Christina, f 1833; Inger f. 1836; Anders f. 1838 (falt fra en båt utenfor Moss i 1894 og druknet !); Petronella f. 1840 (min mormorsmormor); Johan f. 1843; Maria f. 1845; Anna-Brita f. 1848 (min morfarsmormor); CHRISTINA, f 23. okt 1851 (iflg de svenske opplysningene); Paulina f. 1855. Men med tanke på kortene (se tidligere innsendt fra meg) så burde dette ikke være langt fra sannheten ? ! Jeg har funnet upplysninger om alle unntatt Christina, dvs jeg har ikke helt sikkert kunne bekrefte mine funderinger om 'evt slektskap' med Fredrikshald der jeg bor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har du sjekket alle barnedåpene og vielsen i kirkeboka, for jeg lurer på hvorfor Christine skulle bruke Johannesen til etternavn ??Fadderne ved barnedåpene kan kanskje gi noe mer svar også ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Åsander

Jeg har sjekket dåpene og der står det faderns navn Anders Christiansen og Christine Christiansen (ikke hennes pikenavn!) Fadderne står riktignok også der, men har heller ikke gitt noe. Fødselsårene har også variert - 1859 og 1851 for far og mor ved Lydias dåp og 1860 / 1850 for far og mor ved Selmas dåp. Har søkt i vigselboka, men har ikke funnet noe! - hverken i Berg, Fredrikshald eller Idd. Giftet de seg i Göteborg ? Men de burde jo også finnes i innflytting til noe av disse, ikke sant ? Men njet. Det jeg har litt vagt er fra Göteborg og Domkyrkoförsamlingen: Utflyttningslängd för Gustavi domkyrkoförsamling 1883 - 9 maj 1883 med hustru C 196. Har også vært i kontakt med et barnbarn til Selma i Oslo 'og det ble alltid sagt at Christina kom fra Göteborgsområdet - Selma søkte visstnok på eldre dar å vite sin opprinnelse, men uten hell'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Åsander

Her er mer informasjon:Smaalenenes Amtstidende mandag 25. oktober 1926:Min kjaere hustru, vor gode mor, svigermor og min bedstemor KRISTINE KRISTIANSEN gik ind til hvilen lördag 77 1/2 aar Tistedalen 25-10-26 Anders Kristiansen Selma og Ole Haug Lydia og Johan Olsen Arne Haug ________________________________________________Dödsfald i Tistedalen. En meget agtet aeldre kvinde fru Kristine Kristiansen, Kokkehaugen er död 77 aar gl. Denne kvinde har vaeret en 'korsdrager' i mange aar, plaget av gigt, saa hun i lang tid har siddet i en stol og maattet faa hjaelp paa alle vis. men efterhaanden tok smerterne slik til, at man saa sig nödsaget til at la hende indlaegge paa det katolske sykehus, hvor hun har hat den bedste pleie som taenkes kan, rent overmenneskelige, saa döden kom som en befriende ven. Fru Kristiansen er en av de kvinder, som Haldens Bomuldspinderi og Vaeveri skrev til Göteborg efter for at faa hende hit som vaeverske, idet Göteborg var langt fremme paa tekstilindustriens område. Det er snart 50 aar siden. Om en kortere tid giftet hun sig og slo sig ned her for godt. Avdöde har vaeret med efter evne og anledning at fremme sociale formaal og har deltat som en foregangskvinde i forskjellige kvindeoforeninger. Avholdssaken f eks har ligget hendes hjerte naer og er hun en av de aeldste totalister i Tistedalen. Hendes arbeidsdag har vaeret lang og tung, men hun var blit haerdet som faa i livets skole. Det bedste er dog, at hendes blik altid har vaeret solvendt mot det evige, herlige hjem hist oppe, dette har git kraft i pröverne og kampene og nu staar hun befriet hist oppe, hvor der ikke mere er smerte eller sorg. Avdöde har altid hat mange og gode venner og bekjendte som har respektert og holdt av hende for hendes retskafne og haederlige vandel; for dem vil der bli et tomrum efter hende og familien- hendes syke mand og hendes 2 dötre vil földe dette tap tungt, men glaeden over at hun nu er befriet fra jordlivets besvaerligheter og over at hun fik en saa herlig bortgang gir haap og tröst. Saa farvel du gode kvinde og hvil i fred. Dine gode handlinger vil fölge dig. Og det bröd du har kastet paa vandet skal komme igjen. Fred med dit minde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Sjekket klokkerboka Frhald for ekteskap 19.nov 1880 mellom Anders Christiansen født på Idd 4.februar 1859, og Christine Johannesen født 14.april 1848 i Sverige. Begge oppholder seg i byen. Foreldre: Christian Jensen og Johannes Johannesen. Det er bare skrevet inn en forlover, Nikolai Fredriksen. Om bruden hadde vært gift tidligere er det vanlig at dette står i kirkebøkene.Kan Johannes Johannesen ha vært en stefar, og presten brukt hans etternavn til bruden? Alt er mulig når det gjelder prestenes innføring i kirkebøkene.Hvor har du funnet Mattias Andersson som hennes far? I 1880 hadde han vært ifølge dine noteringer (10) 76 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Begge omtalte Christina er døpt i Stenkyrka Gøteborg og Bohus. Mulig Christina M ble gift i Gøteborg med en ukjent person. Men den som er mor til de ettersøkte barn ble gift i Halden og hun ble født i 48.Så jeg tror nok du bør undersøke om igjen den kilden som sier at faren hennes het Matthias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Kanskje litt nærmere :Det døpes i Stenkyrka i Gøteborg och Bohus, Christina Johanson født 14 april 1848 ( datoen som blir oppgitt ved vielsen 19 november 1880 i Halden ) døpt 15 april 1848.Foreldre : Johan Jonasson og Anna Christina Petterson.Da vil jeg tro at det er denne Christina som er den riktige !Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Åsander

Joda, jeg vet fra kirkebøkene for Stenkyra at Mattias Andersson hadde følgende barn sammen med Johanna Jonasdotter: Anna Christina, f 1833; Inger f. 1836; Anders f. 1838; Petronella f. 1840 (min mormorsmormor); Johan f. 1843; Maria f. 1845; Anna-Brita f. 1848 (min morfarsmormor); CHRISTINA, f 23. okt 1851 ; Paulina f. 1855.Jeg har opplysninger om alle søskene unntatt nettopp Christina. Grunnen til at jeg har fastnet for hun er det prospektkort (se tidligere innlegg fra meg) fra 1906 og de hilsner som er oppført der. Og med den slektskap som jeg har til to av søskene (Petronella og Anna-Brita) så mener jeg at vi er inne på rett spor med at dette er 'min' Christina ....., men jeg klarer alltså ikke at bekrefte at det er hun som ble bosatt her i Halden.Andre opplysninger fra Landsarkivet i Gbg:Bodde på Nordvik 1862. 23 oktober föddes och den 26 döptes Christina faddrar: Andreas Jonasson, Anders Jonasson, Christina Jonasdotter, Inger Jonasdotter i Nordvik Flyttar från Öckerö 1869? - bor i Domkyrkoförsamlingen, Gbg 1876. Utflyttad till Lundby, Hisingen 14 april/november ? 1878.Förhörslängden Lundby 470 år 1879. Hvarthän utflyttad: Domkyrkoförsamlingen 2 maj 1879.Utflyttningslängd för Gustavi domkyrkoförsamling 1883: Anders Kristiansen 9 maj 1883 med hustru C 196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.