Gå til innhold
Arkivverket

[#24191] Moskenes Kirke. Byggeår?


Gjest Gøran Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gøran Henriksen

Nån som kan hjelpe meg med Byggeår og eventuelte byggera av Moskenes Kirke i Lofoten?Gøran.E også interessert i navn på de som bygde Flakstad kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Opplysninger om Flakstad kirke Lenke.Ifølge opplysninger jeg har funnet på nettet, er Moskenes kirke tømret korskirke bygd i 1819, interiør fra 1564. Men det er alt jeg også har funnet om kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Litt tilleggsopplysninger: Sagnet sier at det har ligget et katolsk kloster og rettersted på Moskenes. Kirke kjent fra før 1500. Nuværende korskirke bygget 1819. Arkitekt Kristen Wieggel Knutssønn. Kirken restaurert i 1963.Blandt kirkesølvet finnes en brødeske fra 1660 og skål, kalk, dåpsfat og kanne i tinn fra 1764. Kirkeklokke fra 1571 er ikke i bruk.Kilde: A.H.Rasmussen 'Våre kirker. Norsk Kirkeleksikon' 1993.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Det ble bygget et lite korshus rett før 1100. Første tiden var det en munk bosatt her og andre munk overlappet den første før han døde. Tomten til munkeklostret ligger i dag hovedsakelig under parkeringsplassen. I en klipe rett ovenfor har det vært et vannoppkomme som ble brukt i alle tider. Min familie Arntzen / Eriksen som eide fiskeværet Moskenes bodde i nabohuset til kirken. Min informasjon om dette har jeg fra min gammeltante, som har det fra sin far, som har det fra sin far Anders Arntzen som kjøpte området i 1832. Fra han har jeg også informasjon om de 7 eldste boplassene i Moskenes / SørvågenSitat fra Nannestad; Nannestad bekrefter om Moskenes kapell i 1750.Moskenes Capell eller kirke er en liten trebygning, tildels med bordkledning, ti koret er uten kledning, men overalt uten tiere bredning eller anstrøgning (maling). Bord- tog; uden toarn, klokke, kalk og patel av sølv forgylt gammel arbeide. Alterfoten uten trålverk. Alene en stokk fra den ene veggen til den andre. Stolene, dels velskorne med sort grund, men alle ferdige at falle. Gulvet er meget skrøpelig. Veggene i coret, ja og andre steder kan man se igjennom, så og toget. Der er ingen font, men aleene som en klop ved den nederste stol ved mannssiden, hvor den dertil beskrivende slett messing bekken settes når dåpen skal betjenes. Den kristi herre ornamentene forsvar, er uten lås, likeså kirken selv. Kirkegårdene er liten, dåg ved innhegnet med sten og derpå torv uten pante. 1564 Bygd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Trond Kristensen

Hei KjellKan du tenke deg å dele litt informasjon om de 7 eldste boplassene i Moskenes/Sørvågen?Jeg har diverse gårder (fra ca.1650) i Flakstad/Moskenes som jeg ikke klarer å bestemme: Biørøen, Gietøen, Halderøe, Partmoes, Marchen, Quernland, Røes og Strømøy.Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei. 'Våre kirker' opplyser at: Moskenes kirke er en korskirke b. 1819 i tømmer i 'Friis-perioden'. Ark. Kiersten Wieggel Knutssøn. Restaurert 1963. 240 sitteplasser. 3 gallerier (Byggmester ikke oppgitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.