Gå til innhold
Arkivverket

[#24194] Anne Sørens. født 1808 i Christiansand


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Er det noen som kan hjelpe meg å finne henne. Jeg kan ikke finne henne. Når det står fødested Christiansand betyr det byen Kr.sand eller er det et amt? Slik som Christiania amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Anne var gift med Gjerts Sørensen som var skolelærer. Jeg finner henne i folketellingen for 1865 i Østre Moland med sønnene Peder og Gjerhard. Jeg trenger info om hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Kan det være henne tro? Dette er fra mormonarkive Anne Marie SORENSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 18 Jan 1808 Kristiansand, Vest-Agder, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Det var vist henne. Jeg la inn innlegget før jeg rakk å lese det jeg hadde fått. Kan dette være foreldre til Søren Johansen Løvdal. Kan Laudal være Løvdal? Det er vel stor mulighet for det.SOREN JOHANSEN Male Event(s): Birth: Christening: 03 MAR 1779 Laudal, Vest-Agder, Norway Parents: Father: JOHN SORENSEN Family Mother: MARTHE KNUDSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er ikke helt sikker på om hun het Sørensen til pikenavn. FamilySearch IGI viser at sønnen Gerhard Anthon ble født 22.02 og døpt 10.04.1854 i Fjære i Aust-Agder.Foreldrene var Gjert Sørensen og Anne Olsdatter. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

I FT1865 ser det ut til at familien bruker Sørensen som etternavn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60918&variabel=0&postnr=3540&fulle=true&spraak=n>Lenke Sørensen er neppe hennes farsnavn. Ho var nok ei Olsdatter.Anne er i sitt 57. år, og skulle da vere født ca 1809, etter den måten alderen blei rekna på da. Ein aktuell kandidat fra Familysearch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Nytt lenkeforsøk: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=28289520&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDette var kandidaten: Anne - Birth: 12 Oct 1809, Christening: 22 Oct 1809, Place: Kristiansand, Vest-Agder, - Father: Ole LARSEN Mother: Ingeborg GUNDERSDR ----- LDS VRI Batch Number: C424722Mulige brødre:Lars - Birth: 06 Oct 1811, Kristiansand, Father: Ole LEVSEN Mother: Ingeborg GUNDERSDRGregers - Birth: 17 Aug 1814, Kristiansand, Father: Ole LEVESEN Mother: Ingeborg GUNDERSDRKanskje faren var skredder fra Birkenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Gjert Sørensen (Annes mann?) var bl.a. omgangsskolelærer her i Grimstad noe før 1850. senere flyttet han til Arendalsområdet, og tidligere var han øst i Aust-Agder.Han utgav i 1890 sin selvbiografi, 'Hvad jeg har oplevet'. På side 38 skriver han at han stiftet familie og bosatte seg på Tønnevold i Fjære (nå Grimstad) 'hvor min Kone havde Hus og Hjem'.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Står det noe mer i boka om hvor han kom fra og hva kona het og hvor hun kom fra? De var foreldre til Randine Gjertsdatter som er min tipp tipp oldemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det kan godt være at Gjert skriver mer om kona. Jeg har kun skumlest litt fredag e.m. for å finne evt. linker. Jeg har kopi av boka, men den finnes i original i AA-arkivet, Arendal.I en annen sammenheng har jeg plundret med å finne slekta til en som het 'Bo-Sørensen' (Usikker på skrivemåten.) Denne Bo-Sørensen skrev en del vers/dikt, og jeg har ei håndskrevet bok med mange av disse. Bo-Sørensen skrev bl.a. et hyldningsdikt til sin far og gav ham mye ros for innsatsen ved Barbu kirkes bygging. Dette passer veldig godt på Gjert Sørensen.I Grimstad har vi en vei oppkalt etter Gjert S.(I parentes kan jeg nevne at jeg er rektor på den skolen som senere ble bygget i det distrikt der han var omgangsskolelærer, - så jeg er på mange vis interessert i stoff om ham.) - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

I følge mormonerarkivet er Gjert Sørensen far til Randine Gjertsdatter f.7.1.1841 i Nes Jerværk som gifter seg med Anders Olsen den 28.9.1866 i Langestrand i Larvik. Jeg kommer ikke inn på denne siden nå. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne den siden? Jeg har Gjert Sørensen født i 1814 i Egelands Jern værk og død i Songekilen, Austre Moland. Gjerts far igjen har jeg til å være Søren Pettersen. Hvordan kan jeg være 100 % sikker på at det er Gjert og Anne som er de rette foreldre til Randine? Gjertsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Charlotte Sofie Olsen her er min tipp oldemor. Kan Randine som jeg finner her være datter av Gjert Sørensen. Jeg tror de opplysningene jeg har er riktige men man kan jo ikke være helt sikker.Tellingsår: 1900 Kommune: Larvik Gatenavn: øvre Bøgeli Gade Antall personer registrert på bostedet: 8.Anders Olsen Tobakspinder født 1839 Larvik JL Randine Olsen Hustru født 1841 Næs Jernværk Ned Barn: Severin Emil Anthon Olsen Sliberiarbeider 1874 Larvik JL Bernhard Georg OlsenTobakspinder 1877 Larvik JL Carlotte Soffie Olsen Datter 1872 Larvik JL Beathe Mathilde Olsen Sliberiarbeiderske 1880 Larvik JL Ragnvald Alfred Christiansen Dattersøn 1893 Larvik JL Einar Valtter Ellefsen Dattersøn 1898 Larvik JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Jeg lurer på om dette kan være den samme Søren Pettersen. Det passer jo bra geografisk. Han ville vært bare 16 år når Gjert blei født i 1814, men ikke umulig. her så heter moren Rannie , ikke ulikt Randine, så det kan være riktig, men jeg er ikke sikker. Male Soren Pedersen Event(s): brth: 23 NOV 1798 Of Faervik, Tromoy, Aust-Agder, Norway Parents: Jens Pedersen and Rnnie Ellingsen Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Nå klarte jeg å komme å inn i mormonerarkviet. Her er kilden: ANDERS OLSEN Father: OLE OLSEN Marriages: Spouse: RANDINE GJERTSDR 28 SEP 1866 Langestrand, Larvik, Vestfold, Norway Husband Age at Marriage: 27 Wife Age at Marriage: 25 IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway RANDINE GJERTSDR Father: GJERT SORENSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.