Gå til innhold
Arkivverket

[#24198] Adressebøker for Bergen 1896 - finnes det?


Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Jeg sitter med noen brev fra Bergen datert 1896 og som utflyttet Bergenser skulle jeg likt å vite hvor i Bergen min slektning bodde. Finnes det adressebøker for dette året?Navn: Sivert Andreas Schjevik (fra Molde)Yrke: Han har søkt jobb som tjener på cafè for, som han skriver: 'Faar og være Handelsbekjent er det daarligste som kan thenkes'.Før FT 1900 dro han til sjøs og slo seg senere ned i USA.På forhånd takk ewa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har adressebok for 1895, og for 1900. Johanne Martens: Litteratur om Bergen nevner 1884, 1888, 1891, 1895, 1901.Det finnes i tillegg fortegnelser over stemmeberettigede 1894 og 1897.Men for selve året 1896 finnes det så vidt jeg kan se ikke noen.Jeg kan dessverre ikke finne Sivert Andreas Schjevik i 1895-utgaven av adresseboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Mange takk for raskt svar og for at du prøvde! Jeg har ikke kommet så langt i brevbunken ennå (ca 100 brev) at jeg vet når han reiste fra Bergen.Hilsen Eva Wathne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.