Gå til innhold
Arkivverket

[#24204] Marthe Larsdatter Salhus - Fromreide


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Marthe Larsdatter Salhuus er 24 år (ft ca 1796) og 'pige' når hun gifter seg i Manger i 1820 med Nils Olsen, husmann på Fromreide (Askøy). Hvem var hun?Marthe og Nils er i 1825 (folketelling) husmenn på Gulbrandsøen i Manger. Da sies det at hun er 27 år (ft ca 1798).Salhus er ingen gård i Manger, men derimot i Hammer. I 1801 finns det ingen Marthe Larsdatter på Salhus i Hammer.Jeg finner ikke ut hvor paret ble av etter Gulbrandsøen og er også usikker på Nils' bakgrunn (det finns flere med samme navn på Fromreide). Er det noen gode hjelpere der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865-tellingen for Manger: Nils Olsen 70 år og Marte Larsdatter, 70 år, men hun er født i Haus... Da er dette kanskje et annet ektepar enn dem du er ute etter? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen. Jo, jeg tror det kan være ham. Problemet er at det kan like gjerne være Nils Olsen, 7 år, som står litt lenger nede under samme gård i samme telling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Grethe: Det der var et artig funn! Utrolig at jeg ikke har sett det selv. Det er nok de rette folkene: På samme gård (Abedissen) bor nemlig svigerdatteren deres, Anne Knudsdatter, som er enke etter Ole Nielsen (1821-1862). Lenke. Ole og Anne var på Abedissen i hvert fall fra 1850, og det var her begge døde. Anne forøvrig som fattiglem i 1892.Konklusjonen må være at Marthe Larsdatter enten ikke kom fra Salhus likevel (litt merkelig at det da er angitt ved vigselen), eller at 'Haus' er feilskrift av presten eller avskriveren for 'Hammer' eller 'Hamre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Info som muligens ytterligere bekrefter linken til Haus: Funnet en Marthe Larsdatter, 4 år, i 1801-tellingen for Haus, datter av Lars Jacobsen og Agathe Johannesdatter LenkeI ”Døypte i Manger 1816-1880” på Digitalarkivet har jeg funnet at 29.11.1826 har Nils Olsen og Marte Larsdatter Guldbrandsrøen datter Agaathe (Agate, Ågot) til dåpen. Kan det være en oppkalling etter mormor i Haus – Agathe Johannesdatter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er skifte etter Inger Nilsdtr. Fromreide (mor til den eldste av Nils Olsen i 1801-tellingen)Lenke Om du legger inn en forespørsel i Arkivforumet, kan du kanskje få svar på hvem av de to Nils Olsene som er ' din '.Forøvrig er der to Larsdøtre Salhus som gifter seg i Manger.Den ene står oppført med far Lars Jacobsen.I 1801 finnes en Lars Jacobsen på Østrem i Lindås.Han har en datter Marte 4år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

At Marthe står oppført med Salhus ved ekteskapet, behøver ikke bety at hun er født der.Hun kan ha bodd der, kanskje som tjenestejente.Eller Lars og Agathe kan ha bodd der en tid. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er utrolige. To par nye øyne, og kreativiteten mer en tredobles i løpet av noen få minutter! Jeg har f.eks. sjekket alle Marthe Larsdatter innen rimelig alder, og ingen hadde en mor ved navn Agathe e.l., som jeg lette etter av samme årsak som Grethe nevner. Så kommer dere inn, og vips ser det ut som om svaret er i Haus. Og selvsagt; Salhus var ikke nødvendigvis der jenten kom fra. At jeg ikke tenkte på det. Skiftet skal straks sjekkes. Nå har jeg mye å jobbe videre med. TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore; Jeg har også sett denne innførselen, og alderen er jo perfekt. Passer også bra med Haus. Men hvor er Viksnæs? Jeg har ikke funnet denne plassen i Haus. Du skriver 'Vikseid' - er det rette plassen? Det står Viksnæs i begravelsesinnførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøt

Her må jeg melde pass. Finner ingen steder som heter Viksnes i dette området i dag. Under døde i Haus 1691-1792 finns det noen få med dette gardsnamnet, så det må ha vært en lite sted med dette navnet.Haus prestegjeld omfattet på den tiden deler av Osterøy, deler av Vaksdal (trur eg) og Arna som i dag ligg inn under Bergen. Hvor grensene gikk er jeg ikke sikker på. Men det finnes sikkert andre som er mye mer lokalkjendt enn meg. Håper at de melder seg...TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Marte Larsdatter er datter til Lars Jacobsen og Agathe Larsdatter, ved vielsen i Haus i 1791 står Lars Jakobsen Trengereid og Agathe Larsdatter Lone. I 1801 tellingen befinner paret seg på Trengereid i Haus. Sannsynligvis er barna født på Trengereid, Jakob f.1794, Marte 1796 og Synneve 1800. Agathe dør i Herløsund 14.11.1830 og Lars gifter seg med Christie Olsdatter Tellevik 16.07.1832 i Manger, Christie er født 1801, døpt i Hamre 08.03.1801 død på Skansen under Herløsund 17.02.1871. Lars dør 08.11.1852, Herløsund. Lars har nok vært i Salhus noen år. Datteren Synneve som gifter seg i Manger i 1835 er ført med bosted Salhus i 1835 og med fødested Vignæs, Haus.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

I tingbok for Nordhordland nr. 53, folio 243, opptrer et vitne Lars Jacobsen Salhuus. Han forklarer seg å være 50 år og husmann i Salhus. Saken er fra 1820.Regner med at det er snakk om Lars Jacobsen fra Trengereid. Dermed er det og naturlig at datteren kaller seg for Salhus ved vielsen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Berland

Tore T. A vidvei Viksnes i Haus Hammer HamreDette kan vel kanskje være det som i dag heter Vikanes i Osterfjorden Dette hører vel til Lindås eller Modalen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Eg var inne på same tanken. Men då er vi på nordsida av Osterøy og det kom vel inn under det som på den tid heitte Hosanger prg.Eg har meir tru på at det var ein liten stad i nærleiken av Trengereid eller i Arna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Marthe blir døpt i Haus 05.12.1796 og bosted til foreldrene er Øjorden som ligger ved Trengereid. Navnet Viksnæs kan være et lokalt navn i området. Det er ikke å finne i Bergens Tidende sin kartbok for Vestlandet.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Takk til Johan Ludvig Kvamme for den antakelig beste forklaringen på Viksnæs. Da er Marthe Larsdatters familie på Trengereid fra foreldrenes ekteskap og til etter 1801, da de kommer til Salhus, senere til Herløsund, der begge foreldrene dør.Om Marthes ektemann Niels Olsen Fromreide: Svaret på forespørselen i arkivforum Lenke gir dessverre ikke svar på hvem av de to Niels Olsen på Fromreide (5 og 7 år) som er 'vår mann'. Jeg har bare funnet to barn av Marthe og Niels (Ole og Agathe), så oppkalling hjelper ikke som rettesnor.Takk til alle for gode innspill (spennende å komme hjem fra høstferie!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg er nok enig med deg, Tore. Men hvordan bli et lite hakk mer sikker? Vigselen hjelper neppe. Der oppgis farsnavn noralt, og dette er jo det samme for de to kandidatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.