Gå til innhold
Arkivverket

[#24209] Bygdebøker for Nes i Hallingdal?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener å ha lest at Terje Østro skal ha gitt ut noen nye bygdebøker for Nes i Hallingdal. Har han kommet så langt at disse gårdene Svenkerud, Garnås og Børtnes er med? I såfall hvilket eller hvilke bind må jeg da fjernlåne? Jeg er veldig lagnt tilbake i tid i utgangspunktet, og regner med at jeg ikke kommer til å få bruk for så mange bind. Jeg har også bruk for opplysninger om alle barna mine aner hadde.Jeg holder på med aner til Liv Halvorsdatter Svenkerud som var født ca 1685 og gift med Herbrand Tomasson Sire i 1712 på Nes. De bodde i Sire i Ål. Livs foreldre var jo Halvor Knutson Garnås som levde fra ca 1625 til 1687, og Anne Arnesdatter Villand. Jeg har ingen problemer med anene her, men mangler informasjon om dem fra Garnås og Svenkerud særlig. Har også en ane som heter Gaute Olson Gunhildsgard Børtnes, og det kan jo stå noe mer om han under Børtnes enn det jeg har. Dette er jo en person som en finner i flere bøker og kilder, og jeg har ganske mye på han. Jeg syns historikken er like viktig å få med om anene, som det er å skrive datoer for født, gift og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Terje Østro ga ut første bind av gards- og slektshistorie for Nes i Hallingdal (Bergs- og Lifjerdingen) i 2002. De nevnte gårdene er ikke med der. Neste bind skulle ha kommet i år, men er forsinket, oppgir lokale kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Siden jeg er litt genert så har jeg istedet notert adressen som kom frem, og satser på å sende han et brev.Anne Lise Hovdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg.

Etter at Terje Østro var ferdig med første bind av gards- og ættehistorien fra Nes i Hallingdal i 2002, har han gitt ut 2 bøker fra Flå. Den fortsatte utgivelsen av bygdebøkene er ikke forsinket som det heter i et innlegg her, men den opprinnelige utgivningsplanen er omarbeidet, slik at Østro nå arbeider med to bind som skal gis ut samtidig, begge fra Nes. Og dette tar omtrent dobbelt så lang tid som om bare ett bind skulle trykkes i første omgang. Det er ikke mange bygdbokforfattere som arbeider så raskt og effektivt som Terje Østro. At bøkene også er av ypperste faglig kvalitet, sier alt om forfatteren. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jorunn Olsen

HeiHenger meg på her. Lurer på om det er kommet flere bygdebøker for Nes i Hallingdal nå. Børtnes er gården som er aktuelt for meg. MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Det er i skrivende stund utgitt 3 bygdebøker fra Nes i Hallingdal. (Børtnes er ikke med i de bindene som til nå er utgitt). LenkeMvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.