Gå til innhold
Arkivverket

[#24211] Bergen: Cafe Boulevard - Bergslien-malerier


Gjest Thor Warberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Warberg

Er det nokon som veit kvar Cafe Boulevard i Bergen er / var? Eg har ei referanse frå 1916 vedrørande nokre Nils Bergslien-malerier i denne kafeeen. Vil gjerne vite kvar maleriene er. Helsing Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Boulevard Café låg i fyrste høgdi i Olav Kyrres gate 49, men starta fyrst i 1924. Vart etter krigen omdøypt til Ugla. I andre høgdi dreiv dei Stjernesalen frå 1940-71. Dei som skipa desse utestadene, kjøpte huset i 1917.Eg trur det var Odd Fellow som overtok lokala etter Stjernesalen. Men i 1991 vart heile bygget kjøpt saman med eit anna for ombygging til Studenthuset. Det ligg på hjørnet Olav Kyrres gate x Håkonsgata.Før dette, frå kring 1907, var der nokre år ein kino som hette Boulevard. Men eg har ikkje funne ut kor den låg. Og eg trur ikkje den dreiv så lenge som til 1916. (Kjelde: B. Byleksikon og B. byhistorie IV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Hotel & Cafe Boulevard lå i Olav Kyrresgate. Det var opprinnelig en del av Hotel Norge, men ble i årene 1902?-1916 drevet som et selvstendig hotel. Etter Bergensbrannen i 1916 ser det ut som det ble slått sammen med Hotel Norge igjen. Jeg antar huset ble revet i 1961 sammen med resten av 'gamle' Hotel Norge, men jeg vet det ikke sikkert.Følgende sitat er hentet fra O.W. Fasting(red), Bergens Nærings- og forretningsliv i Tekst og Billeder: '.. Kjernepunktet ved hotellet er en pragtfuld, hyggelig og meget besøgt rummelig restaurant, som optar omtrent hele 1ste etage. Restauranten er udsmykket af den bekjendte maler Bergslien, som med et overdaadigt humør og saftfuld pensel har malet en rekke høist originale billeder, som tiltrækker sig alle tilreisendes udelte opmærksomhed, og som ogsaa vel er værd at se...'I boken 'Dei tre Bergsli-kunstnarane' av Magnus Dagestad finner jeg følgende: 'I 1899-1900 måla Bergslien ei mengd bilete i hotell Norge og på cafe Boulevard i Bergen. Serleg Boulevard vart rikt pryda med morosame, poetiske og verdfulle kunstverk. Arbeidet her var gjort på tre månader.' Bergen Byleksikon (1994-utgaven) nevner at Hotel Norge av eldre kunst hadde 'to saftige folkelivsbilder av Nils Bergslien'. Jeg har selv et reklame-brevkort fra Boulevard med et Bergslien maleri avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du fann det, Vidar, men du var ikkje korrekt i sitatet frå byleksikonet. Der står det nemleg: 'Til eldre kunst som er bevart hører to saftige folkelivsbilder av Nils Bergslien'.Med andre ord har dei bileta framleis på Hotel Norge! Så spør der, Thor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Takk for korreksjonen Bjørn. Det jeg prøvde å få fram var at Hotel Norge iallefall hadde to av Bergslien-bildene i 1994 da min utgave av byleksikonet kom ut. I dagens verden med hyppige eier- og 'konseptskifter' kan 10 år være lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

I boka: Et lite stykke Norges historie / Carl O. Gram Gjesdal (Bergen : , 1985. - ISBN 82-7129-054-1) kan en se to av bildene gjengitt i svart/hvitt. 'To eksempler på dekorasjonsmaleri av Nils Bergslien hentet blant de stykker som fortsatt er i Hotel Norges eie: 'Vin og song i klosterkjellaren' og 'Lorden og rjomekolla'...(Foto: Odd E. Nerbø, B.T.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mange fine malerier av Bergslien paa Tyssedal Hotel, Tyssedal i Hardanger, men det vet du kanskje allerede. Han malte dem som betaling for opphold der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Ytterligere informasjon som nødvendigvis ikke går på kjernen i disse spørsmålene:Ugla ble for noen år siden omdøpt til nye Nye Ugla (Ugle pga Universitetets logo/merke) og hadde inntil frislippet i våres én av tilsammen 17 nattklubbbevillinger her i byen.Navnet Stjernesalen ble overtatt av studenthuset (og utestedet) Det Akademiske Kvarter ved dets oppstart i mars 1995.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Warberg

Tusen takk for god hjelp! Har vore i kontakt med Hotel Norge og Tyssedal hotel. Også Vøringfoss Hotel i Eidfjord har ei flott samling av Bergslien-bilete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.