Gå til innhold
Arkivverket

[#24214] Erfaring med søk etter slekt i UK?


Gjest Terje Soløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Soløy

Har noen noe erfaring med søk etter slekt på de britiske øyer. Finner noen fora, men det er ikke helt enkelt. Kanskje er det bare jeg som ikke oppegående??mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Denne kan være til hjelp: http://www.rootsweb.com/~engwgw/ Forøvrig; å lete etter nålevende er 'både og'...Det er de færreste som har navnet sitt i telefonkatalogen; men det lar seg gjøre å få tak i manntallslister.Disse er desverre heller ikke 100% ettersom det er en frivillig sak å la seg registrere.Flere aviser har etterlysningsider som du kan få hjelp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Takk for tips. Skal prøve meg fram. I første omgang er det nok personer i slekten som er gått bort jeg søker etter. Men det blir nok ikke så lett. Gamle norske fornavn og for den del også etternavn, ble i mange tilfeller forenklet etter flytting, både til USA og UK. Defor kan det være vanskelig å få treff. Føler at man må være riktig så kreativ med stavemåte.Takk i alle fall.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Ja jeg får prøve det. Oline Ellevine Haagensen fd. 2. mai 1878 i Bergen. Datter av Johannes Haagensen og Severinne Judithe Lydia Larsdatter. Oline hadde kallenavnet 'Lina'.Ved FT 1900 oppholdt Oline seg i Nord-Scils (usikker på om det er skrevet riktig) i UK. I slutten av april 1918 var hun hjemme i forbindelse med sin mors død og begravelse. Da het hun Burke til etternavn, og jeg formoder at hun da er gift. Jeg finner ut at Burke er et vanlig etternavn både i USA og UK. Jeg ønsker å komme videre med henne, hvem var hun gift med, hvor bodde hun og om hun hadde etterkommere. Om noen kan hjelpe meg, så setter jeg umåtelig stor pris på det.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Jeg har en følelse av at 'Nord-Scils' kan være North Shields i Northumberland. Det finnes et område i North Shields som heter Chirton. I Cencus 1901 fins det en person som kan passe: Lina Hackousln; age 24; born in Norway, Norwegian Sub; Administrative county is Northumberland; Civil parish is Chirton. Chirton ligger vel i North Shields ( eller nesten ), men var i 1901 eget Civil parish slik North Shields var det. Desverre har jeg ikke tilgang til detaljer i 1901 Cencus. Det må man betale for, men linken er som beskrevet i (2) av Jan Wiborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Oline Burke forlot Bergen havn den 30 april 1918 med sine 3 barn;Lillian Burke f. i 1906Agnes Burke f. 1908Mary Burke f. 1911-----Oline og de 2 eldste barna oppgis å være US citizens. Bosted er 'State of New York', destinasjon er 'Brooklyn N York'. Jeg kan ikke se noen mann, men hun oppgis å være gift og er 'veiers hustru'. Er det kanskje riktig å tolke det slik at mannen jobber på skipet?-----Jeg tror du får litt å gjøre her og mye å sjekke med Ellis Island. Jeg henviser frremdeles til emigrantlistene for Bergen havn:11.november 1907 forlater Lillian Burke Bergen sammen med....moren [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=62721&fulle=true&spraak=n>Lenke ?? Ser ut til at det mangler et navn her. Lillian er født i New York. Dette blir enkelt!!Deen 18.august 1915 er Lina Burke atter på havna i Bergen Lenke . Barna Lillien, Lolly (!!) og Mary er med på lasset. Mannen oppgis å være tømmermaler. Han er like fraværende denne gangen også.Alle barna er født i New York og familien er bosatt i Brooklyn.-----28.oktober 1920 Bergen havn igjen Lenke , Agnes, MAry og moren vil jeg tro på besøk i Bergen. Eldstedatteren er kanskje gift??-----27.sept.1921 Lenke forlater Josefine L.Burke Bergen. Hun er 15 år og skolepike på besøk i Bergen.Den 2.oktober 1925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

JIPPI!!Manifestet Ellis Island i may 1918 Lenke viser at Oline er gift med William Burke som var født i New York City den 25 may 1876.Deres adresse er i 1918; 595 Central Ave, Brooklyn NY.-----Barna er født:Mary 21.aug.1911 New YorkLillian Josefine 26. mars 1906 New YorkAgnes 13.mars 1908 New York-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I oktober 1920 [url="http://ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3DI%3A%5C%5CT715%2D2870%5C%5CT715%2D28700335%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=100297030392&name=Olina%26nbsp%3BBurke&doa=November++08%2C+1920&port=Kristiania&line=0003>Lenke ser de ut til å lyve litt på alderen. Familien oppgis da i manifestet å være bosatt på '343-43rd Street Brooklyn'-----Lina, Lillian, Lolly og Mary på Ellis Island i 1915, her er manifestet Lenke .De bor nå på en adresse som jeg tolker som '205 Eller Street, Brooklyn'. Mannen er ikke med, men her oppgis han å være født i 1877. Ikke lett dette med presisjon.-----Joesphine L. alene på Ellis island i 1921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Du store allverden. Jeg er overveldet over all hjelp. Tusen hjertelig takk.Jeg hadde nok i tankene at det kanskje også kunne være USA, men ville prøve UK først, siden hun var der iflg FT 1900.Tusen hejrtelig takk atter en gang.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Klarer du å lete opp gjenlevende slekt nå da? Teoretisk sett kan vel ennå hennes barn være i live. Du får lete videre på Ellis Island så kanskje du finner ut når hun emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Det er ikke godt å si. Nå er jeg så heldig at jeg har slekt på en annen gren, som riktig nok bor på vestkysten. Disse har jeg kontakt med i dag, og det går jo an å sette dem på saken.Når jeg tenker etter så hadde Oline en søster, Laura, som bodde i New York. Henne har jeg funnet litt på, så der var det lettere.Som sagt så konsentrerte jeg meg om UK siden FT 1900 sa at hun var der.Tusen takk.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Vi kan jo prøve litt videre, dette er ikke umulig selv om jentene vel skiftet etternavn når de giftet seg. Vi får se om census'ene kan vise om familien fikk noen gutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Ser at du har rikelig tilgang på materiale å søke i. I tilfelle du finner noe, så kan du jo bruke min E-post adr.: t.soloy@sensewave.com Bare sånn at vi tar hensyn til regler vi må følge osv.mvhTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Materialet jeg har brukt så langt er gratis og tilgjengelig for alle, men akkurat nå er jeg inne på Ancestry.com som er en betaltjeneste. Får se om jeg finner noe....'lete lete'....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Har søkt på noe som heter 'FreeBMD' i UK. Dette er avskrift av offentlig registrering av fødsler (B), giftemål (M) og død (D)etter 1837. Desverre er ikke avskriftene fullført ennå, men blant det som er gjort, finner jeg ikke giftemål til noen Oline Haagensen/Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Takk for det, og for tips. Oline ble nok etter mine antagelser gift en gang mellom 1900 og 1906. Dette fordi hun iflg FT 1900 da var forlovet, og at hennes første barn er født i 1906. Har fått tips om flere lenker som jeg skal søke i nå. En stor takk til alle som har ytt hjelp, spesielt til Nina.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.