Gå til innhold
Arkivverket

[#24216] Ole Torstensen (Renskou eie?), gift i Lier 1819. Hvem var han?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Iflg. IGI giftet Ole Torstensen seg med Anne Larsdatter 6.4.1819 i Frogner kirke i Lier. Alderen deres er oppgitt til hhv. 34 og 29 år. Jeg har funnet 5 barn (f.1820-1833), alle født mens foreldrene bodde på Renskou (Nordre?).Så finnes det en Ole Torstensen på Renskou i FT1801, gift med Taran Johnsdatter. Ole ble enkemann i 1806. Alderen hans i 1801 kan være feil - Ole er nemlig nevnt under Renskou i Liers Historie og fødselsåret er der oppgitt til 1770.Det hele koker egentlig ned til spørsmålet om Ole Torstensen på Renskou i 1801 er identisk med han som gifter seg i 1819?Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det denne lenken du tenker på??LenkeHer mener jeg det står at Ole Torstensen er 52 år, mens kona Taran Jonsdatter er 67. Altså må Ole være født ca. 1749 og ikke i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvorvidt FT1810 for Lier er riktig mhp. fødselsår for Ole Torstensen Renskou eie (=Sognebruhagen) har jeg ingen formening om, men opplysningen i Lier Historie kan umulig være tatt ut av lufta, den heller. Det er imidlertid ingen tvil om at Ole på Nordre Renskou eie var sprek nok til å bli far til tre stk barn utenfor ekteskap (1806-1811) etterat kona Taran døde i 1806 (ref. Døpte i Lier 1794-1813.Bortsett fra fødselsåret som kan ha medført en sammenblanding med Ole Torstensen fra Renskou, velger jeg foreløpig å se bort ifra han fra Brastad. En årsak er at Ole Torstensen Brastad var selveier og ikke husmann. Den Ole Torstensen jeg forsøker å identifisere var neppe selveier.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har nå sett på fødte i Lier og ser at moren til de tre uekte barna til Ole Torstensen er enken Ingeborg Olsdattter som også bor på Renskau i 1801. Hun er enke også da, med tre-fire barn etter første ekteskap (patronymikon Hansen/-dtr) og en uekte sønn Hans Henriksen på 1 år. Er den Ole Torstensen som får tre barn med enka Ingeborg identisk med den Ole T. som i 1801 er gift med Taran Jonsdatter, eller hva mener du? Taran er jo 67 år iflg. f.t. 1801, og at Ole T. er enkemann i 1806, er vel derfor ikke så rart. Men kan 'egtemand' i 1804, da sønnen Ole blir født, være en feilregistrering for enkemann? Dette løser ikke problemet med Ole Torstensen som gifter seg i 1819, men iflg. FS er denne Ole 34 år ved giftermålet, altså født ca. 1785. Vi sitter vel da igjen med tre ulike fødselsår for Ole Torstensen: 1749 (52 år i 1801), 1770 (bygdeboka) og 1785 (giftermålet). Dette er bare tankespinn, og du synes kanskje jeg virker lite proff og noe på viddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! At ektemannen til Taran Johnsdatter er faren til de tre barna som Ingeborg Olsdatter får 1804-1811 er det vel ingen tvil om (Riktig: det var 1804, ikke 1806). Hvis du finleser FT 1801 ser du at Ingeborg Olsdatter nærmnest bor i samme husstand på Renskou eie som Ole Torstensen og kona Taran Johnsdatter. 'Fødte i Lier' viser at sønnen Ole var 'uægte'. Der derfor riktig at Ole Torstensen på det tidspunkt var 'ektemann', ikke enkemann hvis vi holder fast ved at Taran Johnsdatter døde i 1806. (Ganske frodige forhold på Renskou eie på den tida, men det er vel ikke sikkert at presten var så imponert!)Nuvel... Selv om Ole, med 1749 som fødselsår, kunne være en 'kruttgube' fram til 1811, ser jeg liksom ikke for meg at han kunne ha giftet seg på nytt i 1819 og fungere like godt helt til 1833.Konklusjonen må derfor bli at den Ole Tostensen Renskou som giftet seg i 1819 ikke kan være den samme som den produktive enkemannen fra samme sted. Problemet består: Hvem var han fra 1819?Og et lite problem til: Hvilken Ole Torstensen (Renskou?) var det som døde i 1847 (ref. Sognebruhagan under Renskou i Liers Historie)?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.