Gå til innhold
Arkivverket

[#24226] Børre Larsen


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg gjør et forsøk i å finne besteforeldrene til en dame. Hun forteller at hun tror bestefaren døde i 1923, men hun er overhode ikke sikker på dette.Jeg var inne en tur på arkivforumet og der fant jeg et tema som het Børre Larsen - døde 16.aug 1935 i Bergen, eller noe lignende. Her kommer ihvertfall linken : LenkeDenne Børre som jeg er på leting etter skal ha fått en datter som het Sigrid Børresen i 1913. Kan noen hjelpe meg å finne ut mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Iflg. tidligere debatt om Børre Larsen, var han 80 ¾ år da han døde i august 1935. Det betyr at han er født rundt 1854/55. Den eneste Børre Larsen jeg har klart å finne i folketellingene 1865 og 1875 født rundt dette årstallet, er en Børre Larsen og en Børe Larsen, begge fra Fåberg, Oppland1865, Fåberg, Hindkleiv [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60524.wc2&variabel=0&postnr=3733&fulle=true&spraak=n>Lenke1875, Fåberg, Hindkleiv Lenke1875, Kristiania, losjerende Børe Larsen, Fåberg, - Munkedamsveien: LenkeI 1900-tellingen finnes det, så vidt jeg kan se, én Børe Larsen, Landvig, Aust-Agder. Han er født 1855 i Bjelland og er enkemann med tre sønner: LenkeI likhet med Kristiania/Oslo, finnes det kommunale folketellinger for Bergen. Det skal vel være en telling bl.a. i 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå er det jo slått fast at den Børre Larsen i innlegget som Kai viser til *ikke* har noen datter ved navn Sigrid. Så da er det feil mann, og den riktige Børre kan like gjerne ha vært fra Kirkenes eller Halden som fra Bergen. Det blir litt nål i høystakk uten mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har også den nåla-i-høystakk-følelsen. Men det var vel slik at Børre L. døde på sykehus i Bergen i 1935. Da kan det kanskje foreligge en journal som inneholder personalia, men her er regler om innsyn som det må tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som sagt: Børre som døde i Bergen i 1935 er feil mann. Vi har jo oversikt over arvingene hans i temaet som Kai refererer til i innlegg nr. 1. La oss nå glemme ham. Fra innlegg 1 har vi imidlertid en antydning om at 1923 er dødsåret.Som foreslått i innlegg 4: Start heller med Sigrid. Når (dato) og hvor ble hun født? En dåpsinnførsel kan gi svar på mye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg er takknemlige for at dere hjelper meg, men forstår at det kan bli vanskelig med så lite informasjon! Men, jeg har kommer over litt mere rundt denne Sigrid Børresen, født i 1913.Sigrid Børresen skal være født 1913 i Romedal. Hun er da datter av Børre Larsen, død ca.1923, og Hanna, død ca.1924.Håoer dette kan lette søkingen litt, om dere fortsatt vil hjelpe meg...!På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Fant ut litt mer når jeg bladde i opplysningene jeg har fått!Sigrid Børresen har noen søsken: 1.Inger Børresen, 2.Lars Børresen, 3.Harald Torsholen, 4.Per Torsholen, 5.Sigurd Torsholen, 6.Bergliot Børresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ser at det i en av oversiktene på sidene til 'mormonerne' fremkommer at en Børe Larsen (sønn av Lars Børesen) ble gift i Vallset den 8. januar 1886 med Karen Jensdatter (datter av Jens Kristensen). Valsett er et sokn i Romedal prestegjeld. Kanskje noe å følge opp? Såvidt jeg husker er forresten gårdsbøkene for Romedal ganske utdypende, men jeg har dessverre ikke tilgang til dem :-(Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg fikk rede på når jeg snakket med ene sønnen av Børre Larsen og Hanna, at siste bosted for disse foreldrene var Vallset i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.