Gå til innhold
Arkivverket

[#24230] CYPRIANUS hvor kommer dette navnet ifra ?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

På Sollerøed i Øymark ,Østfold har Helge Jenssøn og Barbro Nielsdtr.(1711 Helge Jenssøn,hustru og 4 barn) 2 sønner med spesielle navn.AUGUSTINUS Helgesen født ca 1713,oppkalt etter sognepresten i Høland,Augustinus Franzen Flor død 1604,som han var en agnatisk etling etter.CYPRIANUS Helgesen født 17?? gift 1745 med Johanne Joensdtr. Østbøe,Øymark og bosatte seg der.Er Cyprianus også oppkalt etter en prest? Jeg tenker på NUS endelsen i navnet.I 1801 tellingen skrives navnet:SEPRIANUS.I kirkeboken på 1700 tallet:CYPRIANUSRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

St. Cyprianus, fødd i år 200 i Kartago, martyrdød 14.sept 258, biskop i Kartago.(kjelde: Britannica). Namnet tyder vel 'frå Kypros'.-(n)us er ei grammatisk ending på latin. (nominativ, trur eg - men det kan sikkert andre betre enn meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar !Ivar S.: Biskop Cyprianus født 200 i Kartago....,man vet aldri, navnet kan stamme fra dette land.Egil : Barbro(Barbara) er hans datter født 1747 på ØstbøeIver : Takk for denne linken! Jeg ser at presten Augustinus har en sønn som heter Cyprianus,som igjen er oppkalt etter lensmann Cyprian Augustinussen Hemnes 1570-1630.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Helge Jensen er kanskje samme Helge Jensen som er innført som 10 år gammel i Prestenes Mantall 12.03.1666 for Høland, gården Tøyen. Foreldre i så fall formodentlig Jens Cypriansen '62 år' samme sted, og Marthe Helgesdatter fra Anundby.Kjennes til barn av nevnte CYPRIANUS Helgesen født 17?? gift 1745 med Johanne Joensdtr. Østbøe,Øymark? Har en Cyprian Andersen døpt fra Gabestad i Rakkestad 1804, med faddere bl.a. en Marthe Brøntesdatter som kanskje var fra Bøen i Aremark (Brønte ser ut til også å være et svært lite brukt navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Den nevnte artikkel om slekten Flor er denne:Ottesen, Odd, (1957–) og Jan Fredrik Anker Solem. 'Slekten Flor fra Firenze.' NST 38 (2001): 3-48.mvh Are S. GustavsenRedaktør Genealogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bra du fikk med deg den presisjonen, Are! Du eller andre, som har artikkelen for hånden, må ha den får gjerne korrigere meg dersom utdrag av flg. nummeriske anetavle ikke holder mål1.AUGUSTINUS OG CYPRIANUS Helgesen (Sollerød i Øymark) f.ca 1713. 2.Helge Jensen Tøyen i Høland/Sollerød i Øymark f.ca.1656 3.Barbro Nilsdr. 4.Jens Cypriansen Tøyen/N.Hemnes i Høland f. ca 1604 5.Marthe Helgesdr Aanundby i Øymark. 8.Lensmann Cyprian Augustinussen N.Hemnes i Høland f. ca. 1570. 16.Sogneprest Augustinius Frantzen FLOR, Løken i Høland f. ca 1540. 17. Ingeborg Bjørnsdatter. 32. Sogneprest i Nannestad Frantz Frantzen FLOR f.før 1515. http://hem.bredband.net/nygtor/ostfold/1465.htm 64. Frantz ”Italiener” (FLOR) Av Firenze (Florence) (ref. til lenken)Tore Nygaard mener Lensmannen (Nr.8) Cyprian var den første i Norge til å bruke navnet. Dette er interessant. Cyprian hadde 5 barn (deriblant Jens), og det er meget forståelig at den relativt rikelige bruken av varianter av Cyprian-navnet utover 17- og 1800-tallet i Høland-Rødnes-Rakkestad-Aremark/Øymark kan forklares bl. annet med at mange slekter i disse områdene kan føres tilbake til FLOR, men så vidt jeg har erfart er det ikke mange som ennå kan dokumentere det. Men nevnte artikkel er et meget godt utgangspunkt for å dra trådene lenger. Flor-slekten ble forøvrig ble en typisk embetsmannslekt med tilknytting til mange steder i landet. Varianter av Cyprian-navnet, brukes derimot i overveiende grad av bønder og husmenn i det sør-østlige innland i Norge.IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så må man vel huske at lensmenn, prester etc. kunne 'bli ofre' for oppkalling i familier de ikke var beslektet med. Alle Cyprian'er behøver derfor ikke være Flor-ætlinger.Et typisk eksempel ville også være dersom en Cyprian døde tidlig, og enken giftet seg på nytt og kalte opp sin tidligere ektemann. Da ville man få en Cyprian som ikke var ætling av den Cyprian han var oppkalt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og henvisninger!!Petter F.VennemoeAng.Helge Jensen,så har jeg mottat samme opplysninger som du nevner her,så håper jeg er på rett spor. -Ang, Cyprianus sine barn har jeg: *1747 Barbara *1748 Ragnhild *1750 Helgie *1753 Kirsti *1755 Iver *1758 Nils *1759 Nils *1761 Johanne *1766 Augustinus *1766 BarbaraIngen Anders her,men 1754 blir det født en Anders :Cyprianus Bergerøds barn Anders. 1762 Cyprianus Bærekasa barn Barbara. Viet 1754 Syprianus Andersen Yttersrud med Ragnill Haagensdatter. Jeg har ikke funnet ut hvem disse er.I 1801 bor Syprianus på Yttersrud som er en plass under Aarnes (1801 Aarnæs)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et skiftebrev etter afgangne Barbara(Barbro)Nielsdatter 1740-41 Hendes børn Niels,Cuprianus,Augustinus og Jacob Helgesønner.Anne og Marthe Helgesdøttre på gaarden Sollerød....Arv i gårdene Førrisdal,Lysebraate og Mellebye i Rachestad.I boken 'Skyldfolk gjennom tre århundrer' av Anna Sønstegaard finner jeg følgene.LYSEBRAATE: Helge Sollerød i Marker eier denne gård i 1714.Likeledes i 1723MELLEBYE Erik Syversen 1700-77 gift med Sidsel Iversdtr. Filtvedt.Hans sønn:FØRRISDAL:Dragon Syver Eriksen ca1724-1809 gift med Anne Augustinusdatter Krosby f.22/11 1736-1802 Barn: Augustinus,Erik. Anne og Sidsel.Helge og Barbara Sollerød`s datter Anne, har en sønn som heter Gundraa(Gunnraa)Dette navnet kommer vel i fra Rakkestad,har sett dette navnet på Erte.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei RitaDette skiftebrevet er interessant. Det kan ikke ha vært fra Barbros egen arvelodd ?? Ektefellen Helge hadde et opphav som antakelig var rik på gods og det kan vel tenkes at den kom fra Flor-etterkommer Jens Cypriansen. Tror du det har eksistert et mulig Flor-gods i Høland/Rakkestad/Øymark ???På den annen side kan det også tenkes at arven kan ha kommet via Jens sin ektefelle (Nr.5 på anetavla over) MARTHE HELGESDR. AANONBYE. ….Hun var vel datter av Helge Thordsen Aanonbye og Gjertrud Olsdatter Solerød ? (Her har jeg ikke sjekket opp, men navn/sted passer så bra!!- og så tror jeg de har en meget rikelig mengde etterkommere). Hva tror du ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Det står så vidt jeg husker en artikkel som omhandler navnet Cyprian/Syprian i Romerike ættehistorielags årbøker. Om jeg ikke husker feil så ble det der angitt at navnet Cyprian kom til Norge med en italiensk prest som konverterte rett etter reformasjonen. Hvor godt hold det er i de utlegninger som der fremkom kan jeg ikke gå god for. Denne foreningen gikk inn rundt 1950 - tror jeg. Noen nær Skedsmo/Lillestrøm burde kunne grave fram disse årbøkene, om det har interesse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Rita, takk for tilbakemeldingen. Jeg burde ha nevnt at far til nevnte Cyprian døpt 1804 i Rakkestad var en Anders Gudmundsen innført som 38 år i FT 1801, da han bodde på Walle i Onsø, han giftet seg 1790 og igjen i 1803, begge ganger i Trøgstad, hvor han bodde en del år, men Cyprian navnet ser ikke ut til å komme fra noen av ektefellenes slekt. Denne Anders Gudmundsen ser ikke ut til å være døpt eller konfirmert hverken i Høland eller Trøgstad, og kommer kanskje fra områdene lenger mot syd eller øst. Angående barna du nevner av Cyprianus, har det vært på NORWAY List flere etterlysninger fra etterkommere i USA av Cyprianer i Øymark og Rødenes traktene, formoder de kan ha tilknytning til de du nevner. Hilsen Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.