Gå til innhold
Arkivverket

[#24231] Rødal gård i Vestby, Akershus


Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

  • 102 år senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

HeiMin oldefars søster Julie(a) Antonette f. Kristiansen 17/2-1876 i Vestby, ble gift med Johannes Rødahl (Røddal) f. 5/7-1871 i Vestby.Jeg har funnet fram til hans 1/2 søsken og far på Rødal Gård i Vesby under gnr. 80 brnr 2. i Vestby gårdshistoriebok bind 1. Johannes er ikke nevnt i barnerekka som det her står skrevet om.Det er meg fortalt at hans far fikk sønnen utefor ekteskap med en husholderske/tjenestejente, men hvor vet jeg ikke.Hans far var Peder Julius Engebretsen f 19/12-1840 i Vestby. Han døde 29/11-1909.Peder Julius ble gift 1 gang 26/10-1867 m pike Mathea Samuelsdatter f 1837 døde 12/1-1869, de fikk datteren Janna som døde ung. Siden Mathea dør i 1869 og dette er riktig, er hun utelukket som mor til Johannes.Gift 2 gang 5/4-1871 m pike Karen Kristensdatter, Mørk f 8/3-1839 død 9/10-1930 de fikk 5 barn iflg. gårdshistorieboka. Jeg har navnene og datoer for disse.Det første barnet er født i 1872, men døde ung og har samme navn som min Johannes.Det sies at Julie og Johannes arvet et lite gårdsbruk i Garder, Vestby i 1904, men jeg har ikke funnet ut hvor dette er. De flyttet senere til Moss, tror det var i 1905.Resten kjenner jeg til. Før de kom til Garder, bodde de i Smaalensgade1, Christiania, hvor deres datter Dagmar Alvilde blir født i 1896. Og de får en sønn Johan i 1905, da er de flyttet til Garder.Er det noen som kan hjelpe meg å finnes Johannes mor? Og kanskje vet hvor gårdsbruket i Garder var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise  Mette Johansen

Hei. Regner vel nesten med at du har snakka med Tutta Rødahl på Rødahl gård i Vestby? Er den noen som veit noe om dette så kan det kanskje være Tutta.. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Lise Mette.For et par år siden snakket jeg med Tutta, og hun visste ingenting. En av sønnene til Peder Julius fikk en sønn, som Tutta var gift med. Jeg fikk et navn på en bror av ham i Oslo, men han visste ingenting.Hvis du er samme person som jeg sendte en mail i går, er jo Julie Rødahl din tippoldemor, og søster til min oldefar!Send meg gjerne en mail på gitmarti@online.no Det er en historie bak denne Johannes som jeg ikke har lyst til å legge ut på nettet. Så ta gjerne kontakt.Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Sønn Johan, f 1905, er ikke døpt i Garder kirke. Sjekket dette da ev dåpsinnførsel kunne ha fortalt hvor familien bodde i Garder.Om det ikke står noe i gårdshistorien, vil du finne familien som ev eiere i grunnboka fra sorenskriveren. Jeg oppfatter at forfatteren av gårdshistorien ikke har hatt tilgang til den kilden fra denne perioden.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Jarleif.Jeg har selv sjekket kirkeboka for Garder og jeg fant ham heller ikke. Trodde kanskje jeg hadde oversett ham, men da er det nærliggende å tro at han er døpt i Vestby kirke. Jeg kan jo ikke utelukke Moss. Da familien hadde slekt der også, men slik jeg har blitt fortalt skal det noe til, da de flyttet til Moss da Johan var ca. et halvt år.Jeg er ikke så dreven i dette gamet, så hvor finner jeg grunnboka, er dette også arkivert på Riksarkivet?Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Jeg har liggende et notat som sier at Johannes er døpt 13.8.1871. Foreldre er Peder Engebretsen Rødal og Marie Olsdatter Sundbyplass. Faddere kom fra Svingen og Sønsteby. Dette må sjekkes mot kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Kan bekrefte opplysningene fra kirkeboka vedr dåp 13.8.1871 for barn Johannes f 15.6. (muligens 7.), født uten for ekteskap, med far Peder Julius Engebretsen Rødal og mor xxx Marie Olsdtr Sundbypl. (xxx kan være 'tittel' eller navn - ser ikke dette klart.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Takk til begge to!Da tolker jeg at dette gjelder kirkeboka for Vestby? Da Svingen og Sundbyplass hører under Vestby og ikke Garder og Såner.Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.