Gå til innhold
Arkivverket

[#24236] Peder Olsen f.1810 i Aker? - hvordan finne ham?


Gjest Cathrine Magne
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Magne

En liten nøtt: Min forfar Sander Pedersens far er Peder Olsen. I FT1865 står Peder riktignok oppført som Peder Marthins (Torvø gård, Røyken), men dette etternavnet er feil - det samme er alderen/fødselsåret. I samme telling står det også at han er født i Aker. Her vet jeg altså at to av 3 opplysninger i tellingen er feil... Finner ham i Hurum kirkebok når han gifter seg i 1840, og da er alder oppgitt til å være 30 år. Altså født ca.1810. Men, hvor? FT sier Aker, men kirkebok kan muligens tolkes til Bærum eller Sørum el.l. (Ved vielse oppgis hans fars navn: Ole Pedersen.) Ved vielse bor Peder Olsen på gården Torvø i Røyken. Finner ham som innflyttet det samme år han gifter seg, men ikke noe mer som kan hjelpe meg med fødested. Finnes det noe f.eks ifm at han flytter til denne gården som kan hjelpe meg med å verifisere alder/fødested etc.?Takknemlig for alle søketips/opplysninger!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg har ingen konkrete opplysninger å gi, bare noen tanker om hvordan du kan gå frem videre.Her er forresten en lenke til folketellingen 1865: LenkeHer er vielsen, hentet fra IGI: PEDER OLSEN Spouse: KRISTINE SYVERSDR Marriage: 15 OCT 1840 Hurum, Buskerud, NorwayKasnkje noen gode hjelpere her i DA hadde muligheten tli å gå inn på vielsen og se hva de tolket fødestedet som?Det første jeg lurer på er om du har funnet dåpsnotatene til alle barna som er nevnt i folketellingen 1865 og eventuelt senere barn? Kalles faren konsekvent Peder Olsen også her, eller forekommer Martinsen iblant?Vet du når Peder døde? Dersom han lever ved tellingene 1875, 1891 og eventuelt 1900 bør du forsøke å spore ham opp her også. På den måten får du flere aldersangivelser og flere fødestedsopplysninger å forholde det til.Du bør også forsøke finne begravelsesnotatet til Peder. Dersom dette er etter 1878 skal du også her kunne finne fødestedet angitt.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Jeg tror jeg har scannet inn siden fra kirkeboken, kan legge ut filen senere i dag. Jeg har funnet flere av barnas dåp, og far er oppgitt til Peder Olsen eller Peder Torvø. Telling for 1875 ligger ikke ute for Buskerud. Har ikke funnet Peder begravet, men får vel lete mer. Finnes det noen andre kilder enn kirkebøker som kan være nyttige? Når man kjøper/flytter til en gård, ble det da skrevet noen papirer som er tilgjengelige/nyttige?Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Marie!Kandidaten fra RHD kan jo være den rette, så jeg får lagre den i bakhodet. Men, det er jo flere å velge mellom... Hva mener du med FS? Sikkert dumt spørsmål...Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Her er etpar kandidater fra Aker:1. Petter Olsen, f. på Nedre Foss, dpt. 30.4.1809. Konf. i Aker 25.4.1824. Bosatt på N. Foss også i 1824. Foreldre: Ole Pedersen og Anne Pedersdtr. [Kilde: Aker # 70, folio 371a.]2. Peter Olsen, f. på øvre Foss-eie nov. 1810, dpt. 7.12.1810. Konf. i Aker 2.4.1826. Bosatt i Bjergfjerdingen 1826. Far: Ole Poulsen. (Mors navn ikke leselig i min kopi). [Kilde: Aker # 70, fol. 387a, nr. 18.]Jeg har brukt konfirmasjonslistene for Aker for perioden 1823-29 som utgangspunkt, så dette er altså langtfra dekkende! (Mine kopier av dåp omkring 1810 er av håpløs beskaffenhet, derfor denne metoden). [Egne notater: Hf 366, filene 184-206 + Hf 367, filene 24-32.]Tilleggsopplysning: gården 'Skillestad' som Stephensen (indirekte) refererer til, er Skjellestad ved Heggedal i Asker.Med beste hilsener RC ( rc@ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Tusen takk Robert!Du prøvde jo å hjelpe meg med dette for et års tid siden også, og som du ser står jeg fortsatt fast! Fortsatt er det flere kandidater, og jeg er like (lite) klok... Må jo innrømme at jeg har latt nøtten hvile en stund da. Satser på å løse problemet denne gang!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Marie!Kjempefint med 'online-info' på barna, jeg har bare tatt kopi av kirkebok-sidene. Og nå skjønte jeg hva du mente med FS! :-) Selvfølgelig!Peder Olsen bodde altså på Torvø, Røyken ved vielse i 1840. Så flytter han og Kristine til Svendsrud. Barna blir født. I 1865 bor Peder og Kristine på Torvø igjen. Ved FT1900 bor sønnen Johan Pedersen Torvø på Torvø gård i drengestubygningen. Bare som oppsummering...Finnes det noen gode bygde-/gårdsbøker for Røyken/Hurum-området?Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har prøvd å få med meg det som er av akkumulert historikk her, men det kan være at jeg har oversett noe. Jeg lurer på: Hvor sikkert er det at FT1865 ikke har enda en feil - og at Peder er født i Asker i stedet for Aker? Hvor mange indisier motbeviser dette?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Rune.Det er ingen beviser på at FT1865 er korrekt på fødested heller - jeg har jo funnet feil på både etternavn og alder i denne tellingen. Så for alt jeg vet kan fødested være hvor som helst i landet! Så Asker er sikkert også et alternativ.Mitt eneste 'fødestedsbevis' er det som er skrevet i kirkeboken ved hans vielse, og dette (scannet side) tenkte jeg å legge ut i kveld. Kanskje noen klarer å tyde det med sikkerhet da?!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Om det skulle være Asker så kan det være så enkelt som at S er glemt og da blir til Aker, men det blir ren spekulasjon.Men her er et forslag til ny kanditat om det skulle være Bærum, http://www.rhd.uit.no/rhdbin/dliste.asp?RR=1364.Som sagt bare et forslag ! Foredrene til denne Peder ser ut til å forflytte seg til Hamang i Bærum og får to barn der Hans i 1812 og Karen Johanne i 1816.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Far til Christine Syvertsdatter heter han Syver Jacobsen ?Asker blir ofte brukt som fødested istedenfor Bærum i FT 1865. Har selv mye slekt fra Bærum og de aller fleste skriver Asker i FT 1865.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Marie.Jeg vet ikke om du har sett at jeg har lagt inn et innlegg med kirkeboksiden der Peder og Christine gifter seg? Tyder du det til Bærum?Far til Christine f. 19/5 1817 Hurum (Korsegaarden) er Syver Jacobsen f.1764, mor er Aase Christensdatter f.ca.1772. Gift i Hurum 25/7 1795.Dersom kirkeboken tolkes til Bærum, og Asker ofte står i FT1865 som fødested istedenfor Bærum, og Peder er oppført i FT1865 med Aker (som skal være Asker).... ja, da må jeg lete i Bærum/Asker etter Peders dåp da.... Litt for mange antagelser til at det føles komfertabelt men... Uansett nyttig å vite det du skriver om Bærum/Asker. Tusen takk for info!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Jo jeg så innlegget ditt og jeg tyder det også til Bærum og en annen her også, men jeg tør ikke påstå det, og derfor ikke svarte, da det kan bli lett å henge seg opp i Bærum.La inn i innlegg (13) en ny kandidat født i slutten av 1809 i Bærum. Har sjekket litt på denne familien i Husmannsplasser i Lommedalen (Bærum) men har ikke funnet noe. Prøvde å sjekke døde i Asker 1800-1878 som ligger på DA og RH men fant ingen der heller, med tanke på å finne ut mer om familien. Men her kan jeg ha oversett noe, eller kanskje familien har flyttet fra Bærum ?Men dette forslaget kan være helt på jordet, men noe å starte med fra Bærum i såfall.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei igjen Marie!Det var derfor jeg la opp et nytt innlegg uten å antyde tolkning - nettopp for at man ikke automatisk skulle lese det til Bærum. Men, det kan jo se ut til at det er det som tolkes uansett. Jeg får vel i første omgang konsentrere meg om å finne Peders begravelsesnotis, og herav kanskje mer om hans fødested og fødselsdato. Men, skulle det vise seg at Bærum er korrekt, har jeg jo fått en masse tips om hvem familien er. Tusen takk for all hjelp!Mvh, CathrinePS: Er du også i slekt med Syver Jacobsen siden du nevnte ham i (14)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Nei jeg er ikke i familie med Syver Jacobsen, men far til Christine var ikke nevnt, så jeg lette meg frem til han. For da å være sikker så spurte jeg. Det var i tanke på søsken og faddere. Siden jeg har mange fra Bærum skal jeg ha dette i bakhodet, se hva jeg kommer over.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket kirkebøkene for Asker som ligger her i DA. Jeg fant i alt 2 Peder Olsen f. 1809/10 og 4 1818/28. Ekteskapet sier jo ca. 1810 og FT 1865 ca. 1823. Av disse 6 er det 3 som har en far Ole Pedersen. De andre med annet farsnavn er også sjekket ut, 1 død og 2 gift.Da sitter jeg igjen med 3 stk.:---- 1) PO f. 1809 på Haugeie, foreldre Ole Pedersen og Maria Gulbrandsdt.----2) PO f. 1810 på Skillestad, foreldre OP og Dorte Jørgensdt. Denne PO ble gift 1834.---- 3) PO f. 1824 på Brække, Tanum sogn i Bærum, foreldre Ole Pedersen og Elen Nilsdt.Da skulle det være igjen 2, født 1809 og 1824, som ikke ble gift eller døde innen 1878 i Asker/Bærum om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Berit.Det er vel rimelig å anta at P.O. født rundt 1824 kan strykes? Med mindre han var en veldig moden mann for alderen, er vel 16 år litt i tidligste laget å gifte seg?! :-)Spøk til side. Både kandidat 1) og 2) er jo aktuelle. Selv om 2) ble gift i 1834, kan han jo ha blitt enkemann på 6 år? Som nevnt tidligere får jeg gå igjennom kirkebøkene i Hurumsdistriktet en gang til - på jakt etter Peders begravelse - eller Christines.Takk for tips!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nr. 2, gift 1834, bor sammen med samme kone på Heselberg i 1865. Da er det bare nr. 1 igjen. Ikke dårlig bare det. Disse kirkebøkene dekker både Asker og Bærum om det skulle være tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei igjen Berit!Så kirkebøkene som ligger ute på nett dekker i det fulle Bærum (navngitt Asker 1800-1878)? I såfall er jeg jo i mål da?! Da skal jo rett kandidat være: PO f. 1809 på Haugeie, foreldre Ole Pedersen og Maria Gulbrandsdt?! Det er jo helt utrolig! Dette har vært en skikkelig nøtt, og jeg har lett og lett etter opplysninger i kirkebøker o.a som kan bekrefte fødested. Ikke så rart jeg var skeptisk til å ta ting for gitt når navn/fødeår/fødested viste seg å være feil i FT1865...Men, nå har det altså løst seg med veldig god hjelp og fine innspill her på forumet. Mange takk til dere alle!:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg personlig er ikke sikker på om dette er rette person. Det er riktignok den eneste i Asker/Bærum. Men først må det bevises at han var derfra. Kanskje finnes det utflytterlister for Asker og innflytterliste i Røyken.Har sjekket hans foreldre: Gift 17. x.br (trolovet? 28/10) 1809 Asker ungk. OP bosted Frogner og pike MG Haug eje.Barn: Peder 29 8.tbr -dpt. 5/11 1809 Asker. Foreldre på Haug eje.----Hans 28/7 - 9/8 Asker, foreldre på Hamang. Tror Hans i 1865 bodde på Siversøen i Ø.Aker.----Karen Johanne 7/6 - 23/6 1816 Asker, foreldre på Hamang.Der stopper det, finner ikke flere barn og jeg synes det er litt for få av dem og for stort mellomrom. Kanskje var Maria ingen ungdom da hun giftet seg og det er grunnen, men det er ren spekulasjon. Det står heller ikke noe i bygdeboka under de nevnte Bærums-gårdene, uten at det betyr så mye da det ikke står så mye i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Her er kanskje Karen Johanne i FT 1865 Lenke.Det at kanskje Hans og Karen bor i Aker og Kristiania kan være grunn til at de ikke er brukt som faddere.Men det er som Berit sier at man burde sjekke inn og utflytterlister og div. For Peder Olsen har vel også opplyst litt av hvert ?Har sjekket litt rundt faddere og div, men finner ikke noe til nå.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Marie og Berit.Dere er veldig hjelpsomme, nok en gang tusen takk for iherdig innsats med å finne min 'problem-ane'!Jeg har ikke tatt for god fisk at Peder fra Asker er den rette, men mye kan jo tyde på det. Som skrevet tidligere fant jeg Peder innflyttet samme år som han giftet seg, men da mellom Røyken og Hurum. Så jeg må lete enda noen ganger i både Hurum og Røyken sine kirkebøker (Torvø gård ligger i Røyken). Først når jeg får bekreftet et sted at Asker/Bærum er fødested (inn-/utflyttet og/eller begravelse), kan jeg vel med sikkerhet si at den dere nå har funnet er den rette?!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.