Gå til innhold
Arkivverket

[#24236] Peder Olsen f.1810 i Aker? - hvordan finne ham?


Gjest Cathrine Magne
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bjerke

CathrineDette at du finner fødested Asker selv om vi snakker om Bærum har en nokså grei forklaring: Asker var inntil 1894 navn på prestegjeldet som dekket både Asker og Bærum kommuner.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Du finner forresten kontaktopplysninger og lenke til Buskerud Slektshistorielag her på Digitalarkivet Lenke Det går jo an å sjekke om noen har kilder som kan hjelpe deg videre. Jeg tenker f.eks. på innflytting eller begravelse.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Egil Sundelius

Hei Cathrine, noe utenfor din debatt, men: finner i Asker 'boka' en / ei Marthe Olsdatter f 1798, g. 1. gang med 'Peder Olsen Gunnerud' i Røyken, d. 1824, 2. gang gift med lensmann Wilhelm Gabrielsen, Gunnerud, Røyken..... noe for deg? hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Egil.Såvidt jeg vet er mine aners første møte med Gunnerud gård i Røyken en gang mellom 1854-1869 - og det gjelder en helt annen gren av familien enn den som ble diskutert her i innlegget. Dessuten dør jo denne 'Peder Olsen Gunnerud' i 1824, mens 'min' Peder Olsen gifter seg i Hurum i 1840.Min tilknytning til Gunnerud gård er denne: Johan Larsen og Maren Thorine Nilsdatter (begge født og gift i Asker), har mellom 1854 (vielse i Asker) og 1869 (barn døpt i Røyken) flyttet til Gunnerud gård (se også introduksjon på tema: Lenke).Har enda ikke undersøkt hvor lenge de bodde der, eller hvor mange barn de fikk. En gammel grandtante fortalte at et av barna ble prest/biskop, og at Oslo-gaten 'Biskop Guneriusvei' er oppkalt etter dette barnet - men, jeg har ikke sjekket denne historien!:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.