Gå til innhold
Arkivverket

[#24239] Ytterøy, N.Tr.l. ; Johan P. Jonsen, forfedre og søsken


Gjest Gunnar A. Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar A. Myhre

Noen som kan fortelle meg om Johan P`. født 1859, bosatt på Brenne gård, Ytterøya, i følge FT.1900, foreldre og ev. søsken. Jeg vet at de senere gen. kalte seg for Bjørvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Gunnar..Jeg har dessverre foreløpig ikke registert kirkebøkene for Ytterøy etter 1800 og heller ikke tilgang på kirkebøkene etter 1842 men i følge FS ble Johan Peter Johnsen døpt på Ytterøy 23. oktober 1759 av foreldrene John Johnsen Brenne og Pauline Johannesdatter. Videre sannsynlig slektstre bakover blir da dette:2. generasjon og da foreldrene til Johan Peter: * John Andreas født 2. september 1812 og døpt 29. oktober 1812 av foreldrene Johan Amundsen Lønvig og Beret Larsdatter (side 174 i kirkebok 4 for Ytterøy kirkesogn). Han ble konfirmert i Ytterøy kirke 15. november 1829, side 511 i samme kirkebok. * Olivia Pauline født 11. februar 1822 og døpt 29. oktober 1822 av foreldrene Johannes Olsen inderst på Vansvigholmen u/nedre Vansvig og Ellen Margrethe Sivertsdatter. (Side 174 i samme kirkebok)Hun ble konfirmert 16. oktober 1836.3. generasjon: * Johan Amundsen Lønvig døpt 27. april 1776 i Ytterøy kirke. Barnets mor Beret Johansdatter. Han ble konfirmert 24. juni 1792 i Ytterøy kirke, side 122 i kirkebok 3 for Ytterøy prestegjeld. * Beret Larsdatter født 20. oktober 1788 og døpt 2. november 1788 i Mosvik kirke av foreldrene Lars Paulsen og Ingebor Ericsdatter Sundset, side 112 i samme kirkebok. Hun ble konfirmert i Ytterøy kirke 4/9 1803, side 155 i i samme bok. Ungkar Johan Amundsen Lønvig og Pige Berit Larsdatter Sundset ble gift i Ytterøy kirke 9. juli 1807, side 162 i kirkebok 3.* Johannes Olsen, er jeg foreløpig litt usikker på. * Elen Margrethe Sivertsdatter født 7. februar 1798 og døpt 11. februar 1798 i Ytterøy kirke av foreldrene Sivert Paulsen Nedre Vansvig og Berit Pedersdatter (feilskrevet i kilde, skal være Marit Pedersdatter) side 140 i kirkebok 3. Disse to ble gift 26. januar 1822 i Ytterøy kirke som Ungkarl og soldat Johannes Olsen Hougen under gaarden Skoug 26 1/4 aar og Pige Ellen Margrethe Sivertsdatter Vandsvigholmen under nedre Vandsvig 24 aar. Litt morsomt å komme inn på denne delen for dette er også mine aner. Ellen Margrethes far, Sivert, var broren til min 4 ganger tipp oldermor Elen Paulsdatter.4. generasjon: * Amund Andersen finner jeg ikke født på Ytterøy men jeg finner han begravd 23. juli 1804, 63 år og 4 måneder gammel. * Beret Johansdatter Lønvig ble døpt 10. august 1746 i Ytterøy kirke av foreldrene Johan Larsen og Maritte Larsdatter, side 83 i kirkebok 3. Disse to ble gift 27. september 1775 i Ytterøy kirke, side 82 i samme kirkebok.* Lars Paulsen døpt 9. april 1747 i Ytterøy kirke av foreldrene Paul Jacobsen Nedre Sundset og Ingebor Nilsdatter, side 87 i kirkebok 3. * Ingebor Ericsdatter finner jeg ikke født i Ytterøy prestegjeld. Disse to ble gift 1. oktober 1778 i Ytterøy kirke, side 90 i kirkebok 3. Jeg finner dem ikke trolova i prestegjeldet.* Sivert Paulsen Nedre Vandsvig døpt 30. november 1766 i Ytterøy kirke av foreldrene Paul Sivertsen og Eli/Ellen Olsdatter, 54 i kirkebok 3. Konfirmert 4. oktober 1783. Sivert Poulsen Vandsvigholmen, 63 år døde 8. mai 1829 og ble begrav 16. mai. * Marit Pedersdatter, foreløpig litt usikker på hennes aner. Disse to ble gift 6. januar 1796 i Ytterøy kirke, side 134 i kirkebok 3.Det begynner å bli seint nå, jeg får ta resten en annen dag.Hei så lenge... mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Gunnar...Tilbake til Johannes Olsen i generasjon 3, gift med Elen Margrethe Sivertsdatter på Vandsvigholmen. Han fant jeg død på side 221 i kirkebok 4, 24. august 1834 og begravd 28. august 1834 kun 39 år gammel. Han tok dessverre selvmord.5. GENERASJON * Foreldrene til Amund Andersen er ukjente.* Johan Larsen er jeg foreløpig usikker på om han ble født i Ytterøy prestegjeld men han døde av blodgang 60 år gammel og ble jordfesta 20. august 1773. * Maritte Larsdatter ble døpt 22. oktober 1713 (side 60 i kirkebok 2) av foreldrene Lars Jacobsen Jørstad og Barbra Olufsdatter. Hun ble jordfesta 25. mai 1804 ved Ytterøy kirke, 93 år gammel. Johan Larsen Jørstad og Marite Larsdatter ble gift 30. september 1745 (side 276 i kirkebok 2) og trolova 6. juni samme år som ungkar Johan Larsen Lenvig soldat ved 'Lif Compagniet' og Pigen Marit Larsdatter.* Povl Jacobsen ble døpt 24. september 1713 (side 60 i kirkebok 1) av foreldrene Jacob Sundset og Gurru Povelsdatter. Likpreknen over Paul Jacobsen Nedre Sundset ble holdt 16. desember 1792, han er da skrevet inn som 74 år, side 110 i kirkebok 3. * Ingebor Nilsdatter er jeg usikker på men en mulig kandidat kan være hun som ble døpt 16. desember 1714 av foreldrene Nils Brevigen og Golla Mathesdatter, side 64 i bok 1. Hun ble ihvertfall jordfesta 5. februar 1792, da skrevet inn som 78 år gammel, side 121 i kirkebok 3. Soldat ved Lif Comp. Poul Jacobsen Sundset og Pige/Enke Ingebor Nilsdatter ble gift 14. august 1743, side 275 i kirkebok 2. (Ingebor står innført som pige ved giftemålet og som enke ved trolovinga)* Foreldrene til Ingebor Ericsdatter er som tidligere nevnt ukjente.* Paul Sivertsen ble døpt 9. januar 1729 av foreldrene Sivert Paulsen Nedre Vandsvig og Anne Joensdatter, side 33 i bok 2. Han ble jordfesta 20. april 1799, skrevet inn som 71 år, side 143 i bok 3. * Elen Olsdatter ble døpt 10. april 1730 av foreldrene Ole Larsen og Elen Johansdatter Øvre Erstad, side 36 i bok 2. Hun ble jordfesta 23. februar 1772, 42 år gammel, side 72 i bok 3. Paul og Elen ble gift 6. desember 1722, side 263 i bok 2. 6. GENERASJON: * Lars Jacobsen Jørstad finner jeg begravd 11. november 1736, 87 år gammel, side 336 i bok 2. Det står da at han hadde vært gift to ganger - med Kirsten Pedersdatter og Barbra Olufsdatter. I 1701 Manntallet for Ytterøy finnes jeg han også på Jørstad, 46 år gammel. * Barbra Olufsdatter finner jeg jordfesta 23. september 1764, 79 år gammel, side 44 i bok 3. Lars og Barbra gifta seg 15. mars 1711, side 88 i bok 1.* Jacob Arntsen Sundset finner jeg begravd 5. mai 1743, 60 år gammel, side 340 i bok 2. Mulig at dette er den samme Jacob Arntsen 21 år gammel som er tjeneste dreng på prestegården Eidt ved manntallet 1701. * Gurru Povelsdatter finner jeg også begravd 5. mai 1743, 60 år gammel. Jacob Arenson Sundset og Gurru Povelsdatter gifta seg 2. juli 1704, side 87 i bok 1.* Sivert Povelsen ble født ca 1689 av foreldrene Povel Joensen Ringsvee og Ragnill Olsdatter. Han ble begravd 2. mai 1751, 62 år gammel, side 351 i bok 2. * Anne Joensdatter ble jordfesta 26. desember 1767, 80 år gammel, side 60 i bok 3. Sivert og Anne ble gift 6. desember 1722, side 263 i bok 2.* Foreldrene til Ole Larsen foreldre er foreløpig ukjente. Jeg finner han begravd 11. april 1746, 61 år gammel, side 343 i bok 2. * Elen Johansdatter Øvre Erstad er ved begravelsen 26. desember 1756 skrevet inn som 64 år. Ved manntallet 1701 er det en Johan Hansen 47 år på Øvre Erstad som sannsynligvis er Elens far. Ole Larsen og Elen Johansdatter Øvre Erstad ble gift 17. juli 1717, side 90 i bok 1.Jeg har foreløpig registrert alle handlinger for kirkebøkene som gjelder hele prestegjeldet Ytterøy, 1 for 1692-1717(døde er ikke innført i originalen), 2 for 1718-1755, 3 for 1756-1816 (per i dag ferdig med 1800). Dette materialet er ute til korrektur og det er vanskelig å si når det kommer ut på nett. I tillegg har jeg også her hjemme tilgang på resten av bok 3 (jeg registrere daglig) og bok 4 som gjelder Ytterøy sogn 1817-1842. Søsken til de forskjellige kan jeg også finne fram om du ønsker det men da hadde det kanskje vært best å sende infoen rett hjem til deg på e-mail.Hei så lenge... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn M. Barstad

Hei, Dette var interessant for meg og. Er etterkommer etter Ole Johnssen som var bror til Johan P. Mormor hadde pikenavn Bjørvik. Skal sjekke papirer vi har om det er noe mer å tilføye, men må si at det var veldig mye informasjon her å finne. Mette V. har jo gjort en kjempejobb! (Det kan ta litt tid før jeg får papirene, men du skal få tilbakemelding) Mvh Linn M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar andre myhre

Hei LinnDet er min tante Inger 'singsø' Myhre som er datterdatter av johan. Hennes mor var Ida Sofie f.1895, gift på Mausundvær, på en liten 'holme' som heter SINGSØYA,med olaf martin Singsø f. 12.08.1899. hvorav deres navn SINGSØ kommer.Olaf er bror av min bestemor og tante er gift med min fars bror. gamyhre@smartcall.no og du får hennes adr. vis innteresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Jeg sitter, som tidligere nevnt, og tyder/dataregistrerer alle handlingene fra kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld sånn at de kan legges ut på Digitalarkivet. Jeg er ferdig med bok 1 for 1692-1717 og bok 2 for 1718-1755 og materialet er ute til korrektur. I bok 3 for 1756-1816 er jeg ferdig fram til og med 1800 men registrerer så og si daglig så det går jo fort framover. Før det blir lagt ut på nett er jeg selvsagt behjelpelig med å slå opp i dataprogrammet mitt om noen trenger info om folk fra prestegjeldet Ytterøy. Uten om det jeg allerede har registrert har jeg selvsagt også resten av bok tre her hjemme i tillegg til bok 4 som kun gjelder for Ytterøy kirkesogn. Etterhvert vil jeg også få tilgang til de andre kirkebøkene i takt med det som blir ferdig registrert.Planen min er å registrere alle kirkebøkene for hele prestegjeldet - Ytterøy, Mosvik og Verran - sånn at de blir tilgjengelig og søkbare for alle som vil. Verran ble innlemma i Ytterøy først 26. desember 1766, før den tid tilhørte sognet Inderøy.Jeg registrerer alt som står i bøkene og må jo innrømme at dette er Norges historie på sitt beste..Det er både kongebrev og offentlige skriftemål i tillegg 'blodskam' saker som resulterte i dødstraff men med seinere benådninger osv...Masse spennende lesing til folk som måtte ønske det... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar andre myhre

Til Linn M.Barstad.Vis jeg tolker ditt innlegg riktig så har vi felles slekt. Barn av tante og hennes søster Jonna, har felles oldemor av deg og da er vell dere tre-menninger. De har 3 barn hver.Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Linn M. Barstad

Hei Gunnar,Det blir felles slekt ja, men ikke så nære som tremenninger med meg. Det blir mormor og din Inger som blir tremenninger. Johans bror Ole var min tippoldefar. Ole som var gift med Gjertine hadde 5 barn. Den yngste Paul Marius var min oldefar. Jeg skal på Ytterøya om ikke så lenge og regner med at jeg får med meg papirer så jeg får se over disse.Mvh Linn M :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar andre myhre

Hei Linn. Ifølge FT.1900 hadde Ole 7 barn. 5 gutter og 2 jenter; Johan Martin f.1876 John J. f.1878 Ole Jørginus f.1880 Karl Olaf f.1882 Petra o. f.1889 Anna O. f.1891 Paul Marius f.1893 MVH. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn M. Barstad

Hei Gunnar,Faktisk 8 barn. Det var visst en som het Peder og. Gikk litt for i svingene her..!Har fått papirene nå og skal sjekke om det er noe å legge til i forhold til det som allerede er skrevet. Fant en avskrift fra 1875-tellingen:BRENNE 1875Pauline Johannesd. Husmannsenke 1822, Ytterøy Johan Petter S 1859, Ytterøy Anne Olsd. Logerende 1843, ytterøy Thor Ingemar, hennes sønn 1875, Ytterøy Ole Johnsen, logerende sønn 1844, Ytterøy Gjertine Johannesd, hans kone 1849, Mosvik Edvard, sjømann (Paulines sønn) 1852, YtterøySkriver også noen ord til deg privat.Hilsen Linn M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunnar Barstad

Heivet dere om Johannes Olsen gift med Elen Margrethe Sivertsdatter hadde en sønn som hette Sakarias Johannesen F.11.11.1834. I så fall er J.O. min tip tip oldefar' jeg har E-post gubar@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.