Gå til innhold
Arkivverket

[#24247] Johanne Maria Jansdtr Baastad, Asker


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

En av mine tipp-tippoldemødre het Johanne Maria Jansdatter Baastad og skal ha vært født i Asker i 1783. Hun ble etter hvert gift med Lars Andersen Holo fra Bærum (muligens 2. ekteskap)og døde på Holo i 1865. Paret hadde iallfall to sønner, Kristen (1825) og Andreas (1828), hvorav Andreas var min tippoldefar.Dette er alt jeg vet om henne. Finnes det noen med tilgang på bygdebøker/kirkebøker som kan hjelpe meg til litt mer informasjon?På forhånd takk!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Johannes 1. ekteskap LenkeJeg ser det står Jensdatter, men det står i boka at hun var fra Båstad i Asker, og det ene barnet het Jan.Kristen døde 1823, 60 år. Barn: Søren, Jan og Ellen Sørine. Det står mere om disse barne i Bærumsboka bd.I s. 349.Desverre har jeg ikke Askerboka ang. opplysninger om Johanne. Det eneste var at hun iflg. krk.boka var 81 år da hun døde i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene! Nå fikk jerg navntet på Johannes første mann og barn i 1. ekteskap.Nå ser jeg fram til at en person med bygdebøker for Asker, og med kirkebøker fra før 1800 finner denne forespørselen.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Litt på siden av det du spør om.Har du opplysninger om broren Kristen Larsen. Det står også litt om hvem han ble gift med og barn. Det er ikke mye så jeg skriver det ned: Kristen Larsen f. 1824-1858, gårdbruker på Holo nordre. Gift 1854 med Helle Johanne Hansdt. Staver f. 1833, datter av Hans Staver og h. Anne Stovi. Barn(2): Laura Josefine Larsen gm. lærer Eugen Gundelach, og Agnes Hansine.Om Andreas står det at han var kirkesanger og lærer, gm. Margrete Ruser (kan det være Riiser?) fra Høland.Faren til Lars (1790?-1852) var vel kanskje Anders Larsen Østenstad (Asker) som ble gift med enka på Holo Anne Nilsdt. Jeg vet ikke om du har dette fra før, men tok det med da du jo alikevel ønsker opplysninger fra Askerboka ang. Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til Anders Larsen Østenstad, men Anne Nilsdtr. er neppe mor til Lars Andersen Holo. Anders og Anne giftet seg i 1795, mens Lars var født i ca 1786 (han var 64 år da han døde den 17.8.1850). Hvis du kunne slå opp på Østenstad (vet ikke om det er i Asker eller Bærum) og se om det finnes noe mer om Anders og hans første kone, og deres aner, hadde det vært fint. En spekulasjon fra min side er at hun kanskje kan ha hett Laura. Begge barna (Kristen og Andreas) kalte sin eldste datter Laura. Andreas sin Laura ble forøvrig gift med Peder Bjørnson, lillebror av dikteren.Ja, Margrethe Sørensdatter Riiser er det riktige navnet på Andreas sin kone. Hun kom fra en ganske stor slekt i Høland-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Østenstad ligger i Asker og den boka har jeg ikke. Ellers så har jeg noe fra Riiser,Høland: Svend Sørensen Skreppestad (1746-1822), sønn av Søren Eriksen Riser (1698-1778).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.