Gå til innhold
Arkivverket

[#24255] Omreisende blikkenslager Hans Martin Olsen af Brunlanes og Gunhild Johnsdatter


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Kan noen hjelpe meg med å finne disse og foreldrene deres? De har en sønn som er født i Farsun 1877 som heter Ole Andreas Hansen og han er konfirmert i Bamle i 1892. Se flere opplysninger i eget tema hvor jeg etterlyser Ole Andreas Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Jeg vet egentlig ikke mye om denne familien, men her er det jeg vet:Hans Martin Olsen og familien hans ble understøttet i Bamble i Telemark, og er av Fattigkommissionen (FK) der kalt ”Blikkenslager, omstreifer, hjemstavn Brunlaugnæs. Bor i Bamble”. Han var da gift med Gunhild Johnsdatter. De skal ha hatt flere barn, hvorav to konfirmert i Bamble. De kom til Bamble helt på slutten av 1880-tallet, ser det ut til. De hadde ifølge FK av og til hjelp mot refusjon fra Brunlanes. En av dem hadde altså hjemstavnsrett her. De bør vel være å finne i 1865/1875-folketellingene? Jeg vet om to barn: 1. Ole Andreas Hansen, f.16-4-1877, dpt.27-4-1877 i Herod, konf.2-10-1890 i Bamble. 2. Karen Marie Hansdatter, f.3-10-1878, dpt.24-11-1878 i Eidanger, konf.1-4-1894 i Bamble.Jeg er meget takknemlig for alle ytterligere opplysninger om denne familien. Jeg regner med at i alle fall Hans Martin må tilhøre en reisende familie, men jeg kjenner altså ikke til hvordan.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Når man sammenlikner de opplysningene fra folketellingen for 1900 fra Brunlanes som Heidi og Gunn nevner i innlegg 34 og 36 i den andre debatten Lenke så styrker vel opplysningene fra Jonny bare ytterligere at dette er riktige personer? Riktignok heter det der at Karen Marie Hansdatter ble født i Brunlanes i 1878 og ikke i Eidanger (forresten kan hun jo være født på det førstnevnte stedet og innført døpt på det andre, men da må noen se etter i kirkeboken), men på Vital Record Index på 'mormonernes' sider finnes bl.a. følgende:Nils Laurits Johansen (sønn av Johan Andreas Larsen) og Karen Marie Hansdatter (datter av Hans Martin Olsen) gift den 4. februar 1897 i Berg, Brunlanes. Barn som er nevnt:1. Gunhild Marie født 23. februar 1898 og døpt 14. august 1898.2. Johanne Hansine født 21. april 1899, døpt samme dag og død 1899.3. Johanne Berthea født 4. oktober 1900 og døpt 11. august 1901.Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det må nok bli kirkebøker for å bekrefte dette, men du kan muligens også finne en del om familien i nyere bygdebøker for Brunlanes. De har både Lorents Berg og nyere gårds og slektshistorie fra Brunlanes i lokalhistorieavdeling ved Sandefjord bibliotek. Hvis du er heldig så finner du også filmruller av kirkebøker fra de aktuelle områdene her. Håper filmleser-apparatet virker. Lykke til! Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!I kirkeboka (mini 11)for Eidanger står dåpen til Karen Marie:født 31.okt.1878(det er f.datoen som står,samme f.dato står v/konf.1894) døpt 24.nov.1878 Karen Marie foreldre:blikkenslager Hans Martin Olsen,f.1853 og hustru Gunhild Johnsdtr.,f.1848. Oppholder seg midlertidig paa Kokkersvold. (som er i Langangen)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er den eneste Hans Martin Olsen i Brunlanes i 1865, og han burde vel passe i alder. Kanskje det står noe om denne familien i gårdshistorien for Brunlanes, Berg distrikt(sogn) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Fant to mulige kanditater på FS.1. Hans Martin døpt 6 mars 1853 i Brunlanes.Foreldre : Ole Christoffersen og Anne Helene Andersdtr.2. Hans Martin døpt 28 desember 1851 Brunlanes.Foreldre : Ole Clausen og Karen Christine Hansdtr.Det var de eneste Hans Martin jeg kunne finne i Brunlanes i tidsrommet 1846-1862 på FS.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nå ser jeg at vi stadig kommer tilbake til de samme kandidater for Hans Martin som i forrige etterlysning, se inlegg 26 og 35 der. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heidi Karlsen

Nå har jeg fått fjernlånt en bygdebok over Brunlanes. På side 1000 i bind 3 del 2 under husmenn på Manvik finner jeg en Hans Martin Olsen født 1853 sønn av Ole Kristoffersen f.1817 og død 1889 fra Klever under Åres. Hans mor var Anne Helene Andersdatter født 1822 fra Gjerpen. Disse var vi vært inne på tidligere men det kan jo stemme. Jeg synes det er vanskelig å finne ut av kildene i det nye systemet nå. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut forfedrene til Hans Martin Olsens foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sørensen

Hei. Har nettopp begynt å samle slektsdata. Jeg har desverre ikke mange å spørre om tidligere slekt, og håper at noen kan hjelpe til. Jeg søker først og fremst etter Oldeforeldre på min mors side. De data jeg ha er følgende: Morfar Rolf Thorleif Hansen f.11/10-1912 d. 3/5-1991 Hans foreldre heter Andreas Hansen og Hanna Petrine Hansen, Jeg vet ingenting om disse to, og håper at noen vil hjelpe. Mormor heter: Solveig Hansen f. 22/2-1913 d. 18/10-2002 Hennes Foreldre var: Ole Hansen Lindahl f. 7/12-1887 d. 21/5-1967 og Juranda Karoline Andrea Lindahl f. 14/9-1885 d. 28/5-1973. Håper på hjelp eller tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

I dag har jeg fått brev fra Kongsberg om at i følge dødsfallsprotokollen for lensmannen i Brunlanes har funnet fattiglem Hans Martin Olsen født 6.1 1853 som døde på gamlehjemmet den 1.12.1926. De har ikke funnet opplysninger om ektefelle eller barn fordi det ikke var midler i boet. Dødsfallet ble meldt av sognepresten. De har lagt ved en side om Hans Martin og Gunhild Johnsdatter født 1848 og at de bor på Tveitdalen. På det arket står Hans Martin oppført med fødselsår 1850, men i brevet fra Kongsberg står det 1853. De kunne ikke finne noe om Gunhild. Er det noen som kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen , Heidi ! Som du ser funger lenken på samme måte som før. Nå har du fått to lenker til samme Hans Martin som du ser. Her kan du få en oppskrift på å lage lenker som jeg selv har fått. 1. Ha det du vil lage lenke til i skjermbildet. Sett musepekeren i adressefeltet ( det laaaaaaaaange hvite feltet øverst i skjermen, som starter med http). 2. Høyreklikk i dette adressefeltet en gang, slik at hele det lange adressefeltet blir blått. Da får du opp en meny. Venstreklikk på 'kopier' 3. Gå inn i debatt i Digitalarkivet. Skriv et innlegg. Når du kommer dit i teksten hvor du vil lime inn en lenke, så høyreklikker du på musa. Velg lim inn. Da kommer hele lenken som starter med http inn i teksten. Det ser ikke pent ut. Blås i det. Når du endelig legger innlegget på plass, danner det seg en lenke. Bare prøv. ( denn eoppskriften har jeg fått fra Jon Torp i debatt, og det har virket bra for meg. Lykke til! Hvis du skal lage lenker fra Fam. search, Må du bruke en litt annen metode. Det kan jeg ta siden hvis du ønsker.Hvis du vil lese om det nye systemet er det god orienterin å finne i Arkivforum! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg legger inn en ny lenke til Gunhild Johnsdatter f. 1848 som i 1900 bor i Brunlanes, i Tveidalen. Haun er født i Kviteseid. Og der får vi lete opp hennes opphav. Alder og ektemann passer så dette burde være din Gunhild. Lenke Skal se om jeg kan finne flere opplysninger om henne. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her her du to Gunhilder som begge er født i Telemark. Begge i passende alder. Da må du nok til nye kirkebøker eller bygdebøker for å finne opplysninger om Gunhild, er jeg redd. Lenke Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk til å lage lenke. Den siste min fungerte ikke. Tror det var noe feil ved Digitalarkivet. Jeg kan prøve igjen og se om jeg finner de Gunhildene som jeg ville vise deg. Jeg ser at du søker etter Bygdebøker for Kviteseid. Håper du vil få hjelp der. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg prøver lenke til en av Gunhildene i Tinn i Telemark. Lenke Sist forsvant lenken da jeg skulle kontrollere resultatet. Nå får vi håpe denne virker. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne gangen virket lenken, men om denne damen har noe med din Gunhild å gjøre er svært uvisst. Du kan jo søke selv på forskjellige varianter av navnet i 1865-tellingen. Vet ikke om du har søkemulighet på annet enn gårdsnavnet i bygdebøkene for Kvitseid som er lagt ut. Jeg fant ingen ved et kort forsøk der. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heidi Karlsen

Hei Gunn. Er Tinn i nærheten av Kvitseid? Jeg har lånt bygdebøker for Kvitseid i dag men når man ikke vet hvor man skal lete så er det vanskelig. Men jeg skal kikke gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Har ikke sett ditt spørsmål om Tinn og Kvitseid før i dag. Tinn ligger ved Rukan og Kvitseid finner du på kartet mellom Vrådal og Brunkeberg. Nå har du et flott hjelpemiddel her på siden til å finne gårder i de forskjellige fylker. Se øverst på siden her rett over Brukarforum, står Databaseveljar. Klikk der og du finner alle kilder som ligger under de forskjellige områdene. Flott hjelpemiddel samlet her. Lykke til! Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Det er nevnt lite om faddere der man har funnet noe om denne slekta. Har selv omstreiferslekter fra samme området og tider, og der er både Hans og Ole brukt mye (Barlin-slekta). Kan dere tolke noe utfra de funnene dere har i kirkebøkene om faddere?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.