Gå til innhold
Arkivverket

[#24255] Omreisende blikkenslager Hans Martin Olsen af Brunlanes og Gunhild Johnsdatter


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

  • 1 år senere...
Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiHar ikke lest alle innleggene, men Hans Martin Olsen var min oldemors bestefar. Han døde 1.desember 1926 i Brunlanes. Håper at andre etterkommere tar kontakt.Hilsen Sten i Larvik lilliehagen@yahoo,no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Fant noe i kirkebøkene i Skaatø som kan ha med denne familien å gjøre:SKM1VIED.TXF 1/1 45.1 kb 1,251,18,1878,Skaatø,01,09,1878,Hans Martin,Olsen,Maistangen,Omreisende blikkenslager,Ungkarl,Brunlanæs,06,06,1853,Ole,Kristoffersen,Husmand,Gunhild,J nsdatter,Maistangen,Pige,Hvideseid,30,11,1841,Jon,Knudsen,Inderst,Joh. Aug.,Olsen,Bjørnsborgbakken,Arbeider,M,Gunnulf,Gunnulfsen,Bjørnsborgbakken,Arb ider,M,18,08,1878,25,08,1878,01,09,1878,Brudgommen SKM2BEGR.TXF 1/1 58.1 kb 2,219,48,1881,Skaatø,04,11,1881,10,11,1881,27,11,1881,Rasine Marie,Nilsen,Barlind,Bamble,Fattiglem,Enke,K,88,Kragerø,K:Indflyttet til Kragerø med Johan Nilsens enke fra Raudene for omtrendt 1 maaned siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg veit ikkje kor mykje som de har funne ut av dykk sjølv, men eg kan stadfesta at - som det er nemnt ovanfor - Hans Martin var født 6.1.og døypt 6.3. 1853 som son til inners Ole Kristoffersen og Anna Helene Andersdatter på Marivik. Gunnhild Jonsdatter var født 30.11.1841 og døypt 9.2.1842 i Vrådal som dotter til innerstar på Øy i Vrådal Jon Knutsen og Kari Halvorsdatter Dalen. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiHer er det jeg har om Hans Martin Olsen og hans foreldre. Hans Martin er født 6.januar 1853 på Manvik i Brunlanes. Døpt 6.mars 1853 i Brunlanes. Konf.13.oktober 1867 i Berg kirke. Gift 1.september 1878 i Skåtøy kirke. Død 1.desember 1926 på gamlehjem i Brunlanes. Gravlagt 8.desember 1926 Tanum i Brunlanes.Hans far, Ole Christoffersen var født 29.oktober 1817 i Brunlanes og han døde 2.desember 1889 i Brunlanes. Han var gift to ganger. 1. gang 27.desember 1846 med Anne Helene Andersdatter fra Gjerpen i Telemark og 2. gang 21.august 1874 med Hanna Hansdatter fra Brunlanes.Jeg har funnet 10 barn av Ole Christoffersen. 8 med 1. kone og 2 med 2. kone. Alle barna er født mellom 1846 og 1878, og alle barna er født i Brunlanes. Hans Martin er barn nr. 4 i 1. ekteskap. For meg ser det ikke ut til at han er av reisende slekt (i allefall ikke på farssiden), men hvis jeg tar feil, vil jeg gjerne ha opplysninger om på hvilken måte han evt. er av en reisende slekt.M.v.h tipptippoldebarn av Hans MartinSten Fredrik Lilliedahl Bålsrød Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg er enig i at det ikke ser ut som Hans Martin var av reisende familie. Men tittelen 'Omreisende Blikkenslager' peker som regel mot reisende folk. Derfor hadde jeg også registrert ham i mine 'papirer'. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiTil Jonny Mydland. Det hadde vært artig å finne ut noe mer om denne familien. Jeg holder fortiden på å lete etter etterkommere Hans Martin og Gunhild. Har fortsatt ikke funnet mere enn to barn. Ole Andreas og Karen Marie. Hvis du skulle sitte på flere oppl. om Hans Martin og Gunhild og evt. barn, er jeg veldig interessert. Har endel om Hans Martin og Gunhilds etterkommere.Epost: lilliehagen alfakrøll yahoo.nomvh Sten Fredrik Lilliedahl Bålsrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Vil også gjerne si noen ord. Dette virker spennende, å jeg vil sjekke nærmere om også jeg har noen opplysninger om denne familien.Det skrives noe her i forhold til reisende folk. Disse var nok sikkert av reisende folk, men det var det mange som var. Det som kan være interessant å finne ut er om de var av Romanifolket.Lykke til videre, så skal jeg sjekke noe senere om jeg har noen opplysninger. Mvh Kai-Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Ole Andreas Hansen (f.16.04.1877 i Farund) giftet seg 14.03.1904 i Larvik med Olea Pedersen (f.1875 i Larvik/Tanum). De fikk 3 barn i sammen: 1. Harry Halvorsen (f.30.03.1904 i Sandefjord), 2. Josefine Andrea Hansen (f.22.03.1907 i Larvik), 3. Hans Gustav Hansen (f.22.04.1909 i Sandefjord).Av en eller annen grunn havnet Ole Andreas' barn på Omstreifermisjonens barnehjem - Lillegården barnehjem - i Eidanger i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Jeg ser at to gutter er konfirmerte i Eidanger, Harry og Hans Gustav, bosted er Lillegården, men ikke Josefine Andrea. Hvor er hun konfirmert tro?Mvh Sten Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Etter hva jeg vet så havnet også Josefine Andrea på et av omstreifermisjonens barnehjem. Mlig døde foreldrene i ung alder? eller kan det ha vært en annen årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei igjen Fant Josefine Andrea konf. i Larvik/Langestrand kirke 14.mai 1922, så det tyder vel kanskje på at hun ikke var på noe barnehjem, men at hun bodde sammen med sine foreldre. Det er i alle fall hennes biologiske foreldre som står oppført.(samme som ved dåp.)mvh Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jeg har funnet flere eksempler på at det er de biologiske foreldrene med sine bosted som er oppført som foreldre, også om konfirmanten har bodd på et barnehjem nesten hele sitt liv. De mistet ikke uten videre foreldreretten. Også om det ble gjort vedtak i vergerådet som tok fra foreldrene bestemmelsen over barna, ble de oppført som foreldre i kirkebøkene. De var jo fortsatt foreldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

38: Du mener vel Larvik/Larvik. Legg merke til at det er et notat i høyre marg, jeg klarer ikke tolke hele teksten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei Jeg tenkte at den L-en som står i venstre marg kanskje tydet på hun var døpt i Langestrand kirke. Adressen hun bor på (Fjeldgaten)som nå heter Fjellgata er i alle fall på Langestrand. Har sett eksempler på det før, at hendelser i Langestrand kirke ikke er ført i kirkeboka for Langestrand, men er ført i kirkeboka for Larvik. Jeg vet ikke hvorfor.I høyre marg står det vel: Attest fra sognepresten i Brevik av 20/4 Døpt hjemme av sognepresten.mvh Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.