Gå til innhold
Arkivverket

[#24256] Ellen Vedine Jonsdtr - Elvekroken, Bø i Sortland


Gjest Gry Olsen
 Del

Recommended Posts

Hun kom til denne gården som tjueårig tjener omkring 1812. Opphavet hennes er ikke kjent så langt, men hun er ihvertfall ikke født i Vestrålen (i følge Sortland Bygdebok bind 1). Ellen Vedine Jonsdtr (ca 1792 - 1845) g Peder Christian Hanssen (1789 - 1867). Barn: Hans Christian f. 1813, Kirstina f. 1815, Anna Johanna f. 1817, Tomas Hammond f. 1819, Sella Maria Rask f. 1821, Hanna Tobine f. 1824, Edvard f. 1826, Ellen Pauline f. 1829 og Aletta Marie f. 1833. Har lett i kirkebøker, men har kun funnet 2 av deres barn som døpt og Ellen som død og begravet. Ingen av deres faddere kan kobles mot Ellens familie. Når hun dør i 1845 er hennes alder oppgitt til 53 år. Ellens 'svigermor' Anna Pedersdatter Møller kom nordover (muligens med som tjener) fra Melhus i Sør Trøndelag. Spørsmålet mitt er om noen sitter med informasjon - kjenner navnene på barna (ikke alle disse navnene stammer fra Peders familie). Har noen tilgang til kirkebøker for gitt område? Finner det jeg ikke klarte??? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei!Bø bygdebok har egne bøker om sine innbyggere, mens Sortland har også sine. Det er to forskjellige kommuner dette er snakk om (nabokommuner). Jeg har ikke Bø bygdebok tilgjengelig foran meg, men kan ta en titt på biblioteket. mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei Tom Harald! Du har nok misforstått Gro, hun skriver om gården Bø i Sortland. Som mange av kommunene omkring, f.eks. Andøy, har også Sortland en gård som heter Bø. Dette slik at du ikke leter i bygdebøker for Bø. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig John! Det 'gamle' Bø i Sortland grenset fra Kleiva og bort til Steiro. Du har jo bl.a Bøstranda og Bønes (som det fremdeles heter i dag). :-) Men jeg lurer jo fremdeles på om noen vet noe om disse personene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Bare en streiftanke: På gården Åbergsjorda (Obersjorden) i Dverberg var det ft. 1801 blant 'Finnefamilier' en datter Elen f. 1790. I tellinga er hun feilaktig oppført med sin fars etternavn (Henrichdtr.) Faren heter Jon Henrichsen. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig 'fornuftig' ut. Har søkt på mange alternativer gjennom FT 1801 uten tilslag. Dverberg er vel ikke omtalt i hittil utgitt av gårdshistorie for Andøya? Jeg får prøve å få mikrofilm fra Sortland igjen - kanskje jeg overså noe. Evt. se på film fra Dverberg - kan de være gift der iom at film fra Sortland ikke har noen opplysninger rundt deres ekteskap?? Utflyttet? Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Når det gjelder Andøy 'Gård- og slekt' av Johan I. Borgos er del I og II kommet. De omfatter Gnr. 1 - 25, 'gamle' Bjørnskinn samt Åse, Å, Ånes, Svandalen og Sellevoll fra 'gamle' Dverberg kommune. Neste bind komme visstnok ikke før om to år, vil omfatte gnr. 26-35: Myre, Dverberg, Saura, Kvalnes, Ramsa, Breivika, Åbergsjorda, Middagsfjellet, Nordmela og Skogvoll. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg prøver igjen... Jamfør innlegg nr. 6 hadde jeg mf PF 462 fra Dverberg til gjennomsyn - fant en Jon Henrichsen med dåp på Elen i 1790. Hun hadde et annet navn bak, men det var utydelig å få lest. Jeg fant henne ikke som konfirmert. Skudd i blinde? Noen som vet noe rundt denne familien/personen, her i FT 1801 Lenke Har også lett igjennom mf fra Hadsel - fant Peder og Elen Bedine (!) som copulerende 16 mai 1813. Der står hun kun oppført ved gården Bøe, ingen fedre - kun forlovere. Jeg fant også flere av deres barn som døpt, men de har også faddere som er fra området. Noen som har noen tips til meg?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.