Gå til innhold
Arkivverket

[#24257] Ole Bakken, til Nord-Dakota ca 1880, kven var han og kvar kom han frå?


Gjest Alf Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Strand

Ole Bakken, f. 1852 i Noreg, d. 1933 i Sharon, Steele County, North Dakota. Kona Kari, f. i Noreg 1854, d. 1940 same stad som mannen. Ein son Sivert var visstnok fødd i Noreg. Etterkommarane i USA vil gjerne vita meir om Ole og Kari og tidspunkt for utvandringa. Nokon som kan hjelpa? Det er mogeleg at familien kom frå Gudbrandsdalen.Alf Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Sikkert eit 'skudd i blinde', men her er i alle høve ein Ole Bakken f. 1852 busett i Minnesota i 1914 då han var på besøk i Norge. LenkeOm dette skulle vera rett person, må han seinare ha flytta til Nord Dakota og det er jo ikkje umogleg.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1930 er de i Westfield Township i Steele County i Nord Dakota. Det sies det at Ole er 76 år, ble gift når han var 22 og kom til USA i 1883. Kona Kari er 77 år, ble gift når hun var 23, og kom til USA i 1885.I 1920 er de på samme sted. Ole er 66år, kom i 1883, Kari kom i 1885, samme året som Sivert ble født og kom til USA. Dette kan jo tyde på at Ole først reiste over i 1883. Dro deretter hjem, for så å komme over med kone og Sivert i 1885.I 1910 er de på samme sted. Ole kalles Ole M. Bakken. Kari har født 11 barn, 10 er i live. Han kom 1883- hun i 1885.I 1900 er de her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari har altså født 11 barn i 1900, og alle er i live.Hun har 8 barn hjemme i 1900. Den eldste er Sivert som er født i Norge. Han er 16, de øvrige er 14, 12, 10, 8, 7, 5 og 3 år gamle. Da skulle jeg tippe at de 3 andre barna er store, og ute av redet.Dette passer jo også bra med tanke på at Kari ble gift som omtrentlig som 23-24 åring, og jo født i september 1853 - altså 'burde' første barn komme omtrentlig 1876-1877. Jeg tipper at Kari reiste ut med fire barn i 1885, og at Sivert da var yngst.Dette passer ikke så aller verst med denne Gausdal-dama her ???? LenkeEller ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Takk for god hjelp så langt. Me har nok funne fram til den rette familien her,ja. Albert Bakken, f. 1890 er far til den Albert Bakken, f. 1920 som eg har kontakt med.Albert Bakken d.e. vart gift med Martha Strand i Sharon, Steele County. Men så var det å finna fram til kva tid Ole Bakken utvandra og kvar han kom frå. Det er kanskje Kongslibakken som er blitt forenkla til Bakken i USA. Er det nokon som har tilgang på kyrkjebøker frå Gausdal eller evt. bygdebok frå dette området. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Helge Hålåsæter

For meg var det bomtur i Heidal, kun 1 Bakken (Skjærdalsbakken) og ingen Ole der 1865/75. Men Alf, Kongslibakken må være i Nord-Fron (I Sorperoa v/ Vinstra)??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

En Ole Martins. fra Nord-Fron 33 år gml reiste 13. april 1883 med bestemmelsessted Larimore, som er ca 4 mil vest for Grand Forks i Nord-Dakota. Gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Det ser ut til at det er Ole Martinsson Kongslibakken og Kari S. Bilbenseie som er det rette foreldreparet til Albert, men S.en kan vel stå for enten Svend eller Syver, eg vil tru Syver er det rette, men kven var då faren Syver Knutsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I linja ovenfor her (i 18) har jeg skrevet Svend som hennes far (Finner bare en Svend i Heidal i alle fall. Etter hukommelsen ca 70 år). Det viser seg at Kari Svendsdatter er like vanskelig å spore, da hun står oppført som fosterbarn (Haugensæter) alt i FT Vaage 1865 (Heidal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til innlegg 18: Det finnes ei Kari Svendsdatter f.13.9.1852, dpt. 26.9.1852 med foreldre: ungkarl Svend Knudsen Næsset Vaage, 2.lm. Pige, Rønnoug Ellefsdatter Bilbeneie, 1.lm. lm=leiermål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Kan legge til at i en gammel liste jeg har laget finnes Gamleskaaraa (gaard) g.nr.273, b.nr.1, og under dette gårdsnummeret finnes: Næsset, Bakken (plass), Sanden (plass), Sagdalen øvre (plass), Plassen (plass), Skaaraa mellem og Knatrud (plass). Bakken er et av navnene du bruker i innlegg 1 og det står under samme bruksnummer som Næsset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai (22): Hva er denne gamle listen du har laget ? Det er 3 Næsset i Vågå 1865. Du viser til Næsset på Sel. Der er det bare fremmede navn. På Næsset i Sjaardalen derimot finst Iver Knudsen 34, som kan være bror. Jeg finner forøbrig ingen Svend Knudsen i FT Vågå 1865. Har du ikke fått med deg de opplysningene som viser at Kari Syversdatter flyttet til Kongslibakken ? I FT1875 og giftemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei,Klarer vi å finne ut om det skal vere Svend eller Syver?All den tid Kari seinare fekk ein son Sivert/Syver vil eg tru at Syver Knutsson skal vere far til Kari, men eg avventer kva dykk med lokalkunnskaper seier om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.