Gå til innhold
Arkivverket

[#24259] 1760; Fra løfte om ekteskap til inngått, hvor lang tid?


Gjest Gjertrud Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Berg

I kirkebok fra Orkdal, Svorkmo, år 1760, finner jeg Johannes og Karen som tre ganger gir 'løfte til egteskap'. Problemet er jeg klarer ikke å finne ut når det blir inngått. Har problemer med å tyde skriften, men det kunne hjelpe å vite om det var regler for den slags på den tiden. Skjedde inngåelsen umiddelbart etterpå, eller kunne det være et år senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Takk for den lenke Grethe, jeg skal lete nærmere i arkivene deres for mer info.Johannes Johnsen Moe f. ca. 1737 og Karen Olsdatter Asbøll f.ca. 1736, er i FT 1801 å finne på gården Læfstad i Orkdal. De er kårfolk der, datteren Karen Johannesdtr.(en av 'mine') er gift med brukeren. Jeg mener å ved ha funnet dem i kirkeboka,og der fått bekreftet forbindelsen mot Moe gård, at Johannes er en etterkommer av Sogneprest Jon Jonsen (1580?-1658?)i Orkdal. Det finnes mye om den slekten allerede, og det er jo er fordel for meg! Inngått ekteskap, og evt. etterkommere av dette paret er viktige funn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er flere lenker fra FamilySearch med slektsopplysninger – mye av dette kjenner du vel kanskje fra før, og siden FS kan inneholde feil, bør du nok sjekke dette opp om originalkilder:Johannes og Karen og deres barn: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/family_group_record.asp?familyid=8803214>LenkeJohannes Jonsens foreldre og søsken: LenkeJohannes er sønn av Jon Jonsen Fandrem Moe og andre kone Jodda Ellefsen. Den første kona til Jon Jonsen var iflg. FS Mari Størkersen. LenkeJon Jonsen Fandrem Moes foreldre er Jon Mortensen Fandrem og Ingeborg Andersen Eggen LenkeJon Mortensen Fandrem er sønn av Morten Knutsen Fandrem og Idde Jonsen Sundli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Kjempegreier! Jeg er nybegynner på FS, og har lett mange ganger etter Johannes og hans familie, men ikke funnet ham. Tusen takk, nå er de siste puslespillbrikkene på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden du er nyegynner på FS: Husk at det kan være grove feil i opplysningene fra FS så du MÅ sjekke dem mot kirkebøkene. På FS har du noe som heter VRI, og det er kirkebokavskrifter men selv de må sjekkes selv om de er sikrere. Det er ikke alltid man er så heldig å finne noe under VRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Takk, Berit, for at du også påpekte det med feil i FS. Jeg sa at man bør sjekke opplysningene i FS opp mot originalkildene, jeg kan bare slutte meg til at man MÅ. Jeg har også funnet feil der, og det er derfor viktig at man ikke tar alt for god fisk i denne basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Hei Grethe og Berit!Jeg har lært meg å kryss-sjekke det jeg finner mot andre kilder; Folketellinger, FS, andre nettsteder og Bygdebøker. Pga. internett kommer man fort igang og må her passe seg, men i visse tilfeller må man jo bare stole på andre, f.eks. slektsider på nettet som virker gjennomarbeidet og seriøse, hvis jeg ikke kan stole på at det de har lagt ut er sjekket mot kirkebøker o.l., da blir jo vitsen med å bruke andres opplysninger helt meningsløs? Man må vel til en viss grad bruke litt magefølelse her? Har man opplysninger som dåp, gift, og barn o.l. , da er det vel ikke andre plasser enn kirkebøker det kan ha blitt funnet? Tenker med gru på at alt jeg har funnet på nettet må sjekkes på nytt.... Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden jeg allerede har begynt kan jeg skrive hva min holdning til spørsmålet er. Sjekk ALLTID mot orginalkilder uansett (f.eks. kirkebøker og skifter). Vi vet folketellingene ikke riktige, FS er absolutt ikke til å stole på, bygdebøker har jeg sett med virkelige grove feil og andres familietrær vil jeg også sjekke. Du vet ikke hva de har brukt som kilde. De kan ha tatt den littvinte veien f.eks. via FS, folketellinger og bygdebøker. Alle de nevnte kildene bør bare brukes som hjelp. De kildene er greie å ha når man ikke aner hvor og ca. når ting skjedde.Det er mye arbeid, men tenk om du glad og fornøyd ser deg ferdig med en kjempeslekt og så blir det oppdaget at du har forvekslet et ektepar eller person. Da blir det som et korthus og alt faller sammen. Det er en større jobb å gjøre alt om igjen og atskillig mindre morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.