Gå til innhold
Arkivverket

[#24260] Petter/Peder Olsen fra Søntvedt i Siljan, seinere Sandar.


Gjest Tore Ringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Ringdal

Min oldefar, Petter Olsen giftet seg i 1870 med Anne Helene Larsdtr.i Sandefjord. Han er da oppgitt å være 42 år. Brudgommens far er i følge kirkeboka Ole Hansen. Jeg har forsøkt å komme videre, men har vanskeligheter. Jeg har funnet tre Peder Olsen som er konfirmerte i Sandar i passende alder og har sjekket to av disse ut. Jeg sitter igjen med en Peder Olsen, sønn av Ole Pedersen og Anne Jacobsdtr. Disse kommer opprinnelig fra Søntvedt i Siljan (Eidanger). Har noen opplysninger om hva som skjedde med denne Peder? Kan han være min oldefar? Da må etternavnet Hansen for brudgommens far, i kirkeboka, være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1875-tellingen finner jeg ekteparet Peter Olsen og Anne Helene Larsdatter i Bjerggate 17 i Sandefjord. Petter Olsen er født 1827 i Sandefjord [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70706&variabel=0&postnr=105&fulle=true&spraak=n>Lenke – Er dette dine folk?Sandeherred prestegjeld, nå Sandar, omfattet inntil 30.04.1877 også Sandefjord. I FamilySearch har jeg funnet en Petter Olsen, døpt 16. juli 1826 i Sandar, sønn av Ole Hansen og Mette Marie Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Oj, det var raskt!Mitt første innlegg her, takk for svar! Jo dette er mine folk. Når det gjelder Vestfold-slekts sider så mangler fødselsregisteret for de aktuelle årene, derfor har jeg søkt på konfirmasjoner. Det finnes ingen Peter/Petter/Peder her med en far som heter Ole Hansen. Men det blir nok et besøk på biblioteket for å forsøke å få flere opplysninger om denne nye Peter. Igjen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Etter en økt ved bibliotekets mikrofilmmaskin har jeg nå funnet den Peter som Grethe Flood gjorde meg oppmerksom på. Jeg fant også ut at han ble konfirmert i 1842, så her er nok vestfold-slekts søkbare sider mangelfulle. Moren til Peter kommer fra gården Slenes, men farens oppholdssted bare er oppgitt til Sandefjord. Nå får jeg søke i folketellingen for 1801 for å forsøke å finne mer om ham.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Nei Kjell, men Brudgommen her er nok bror til 'min' Mette Marie (Maria i følge L. Berg)Pedersdatter som giftet seg med Ole Hansen 14.07.1820. I vestfold-slekts sider er hun foresten kalt Marte M. Jeg har forøvrig søkt i folketellingen fra 1801 og funnet tre Ole som kan stemme med brudgommen Ole Hansen. Men mangler etternavnet på den som er nærmest geografisk til Slenes. Han står oppført som dreng på Sand. Denne gården ligger på grensa til Stokke så han kommer kanskje derfra. Jeg må nok ty til mikrofilm igjen for om mulig å komme videre med ham.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei jeg ser at du har funnet fram, men jeg sender det jeg har skrevet.Hei!Jeg har sjekket Ole Hansen og det ser ut for at Peter f. 7,juni og døpt 16. juli 1826, er riktig.Det stemmer med Slenes og mitt bomskudd i forrige innlegg, det var broren. På side 487 i Sandar bygdebok finner vi Mette Marie, datter av Per Olssøn. Gift m.Ola Hanssøn Sandefjord. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Viede1&view_detail=1&ID=2220>Lenke Marte M. skal vel være Mette Marie.Og dette er vel Petter og Anne Helene. Som du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Hei Kjell. Det stemmer, dette er mine oldeforeldre. Jeg begynte å sysle med slektsforskning for snart to år siden, sånn til og fra når jeg har tid. Alt har gått veldig lett ettersom nesten alle anene var bønder og alle kom fra søndre Vestfold. Dette er den ene grenen hvor jeg raskt støter på problemer. Det er ikke like lett når en ikke bare kan bla i bygdebøker som jeg stort sett har gjort til nå. Jeg har også benyttet meg av mikrofilm for å sjekke endel opplysninger. Men min evne til å lese gammel håndskrift er ikke allverden, i allefall ikke når det gjelder kirkebøker fra enkelte perioder i Stokke og de eldste fra Andebu. Derfor setter jeg stor pris på den hjelpen dere kommer med her og sidene til Vestfoldslekt med muligheter til lettvindte søk har også vært svært velkomne.Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.