Gå til innhold
Arkivverket

[#24261] Anne Cathrine Hansdatter, Bamble


Gjest Arne Limkjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Limkjær

Anne Cathrine Hansdatter, født 1820 i Bamble, ble gift i Sannidal 11. september 1840 med Jens Ellingsen. Kan noe hjelpe med med foreldre til Anne Cathrine? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Denne finner du på FS, kan det være noe å lete videre på? Samme sted står det for øvrig at de giftet seg i 1842 og ikke i 1840 (?)ANNE CATHRINE HANSEN FemaleEvent(s): Christening: 17 JUN 1821 Bamble, Telemark, Norway Death: Burial:Parents: Father: HANS SVENDSEN Mother: ANNE FRIDERICHSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Limkjær

Takk for hjelpen; er litt flau over at jeg ikke selv fant fram i FS, men sånn var det. Giftemålet var ganske riktig i 1842 som Øystein skriver. Men når jeg leter etter Hans Svendsen og Anne Friderich/Fredriksdtr får jeg problemer. Både i FT 1801 (ingen i Bamble)og i FS. Kan noen hjelpe meg på vei? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!I kirkeboka Bamble mini 3,1814-1834 fant jeg dette:døpt 17.juni 1821 Anne Cathrine uægte barn født af pigen Anne Fridrichsdtr.Omborgsnes,og til barnefader utlagt enkemand Hans Svendsen Høen.I Bamble bygdebok 3,under Høen nedre,'Mannvondplassen' s.334 står følgende:Hans Svendsen fra Sauherad,dpt.1773,gift to ganger. 1.gang med Kirsti Amundsdtr.1775-1820,en datter Kirsten Eline,f.18192.gang med Guri Sigurdsdtr.f.1787,en datter Anne Carine f.1823.Dersom dette er rett mann,har han fått et barn mellom sine to ekteskap.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Hans Svendsen fikk ei datter, Anne Carine, født 4/4-1823 på Høens ejet, med sin 2. kone Guri Sigurdsdatter fra Sauherad. Hans var født 1772 i Sauherad, gift 1. gang 1792 i Sauherad med Kirsti Amundsdatter. Disse fikk 6 barn. Kirsti døde i 1820. Hans giftet seg 2. gang i 1821 med Guri Sigurdsdatter (også gift for 2. gang). De var da bosatt på Høens ejet i Bamble. Disse fikk 2 barn, Kirsten Neline og Anne Carine.Kirsten Neline er en av min manns aner. Det ser ut til at Bamble Bygdebok har litt feil ang. disse.mvh Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei Kjersti.Mener du med ditt innlegg å si at 'din' Hans Svendsen ikke kan være far til Anne Cathrine, født 1821,som Kari fant i kirkeboka for Bamble? (innlegg nr. 5) Var det flere Hans Svendsen i Bamble i perioden.hilsen Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

HeiSiden Hans ble enkemann i 1820 kan han muligens være far til Anne Cathrine. Man ved hennes hennes dåp 17. juni 1821 var ikke Hans enkemann. Han giftet seg 5/1-1821 med Guri og hadde datteren Kirsten Nelline til dåp 29/4-1821.Det er en stund siden jeg jobbet med denne delen av slekta og husker ikke om jeg fant flere Hans Svendsen i på den tiden. Men det er selvfølgelig mulig av det var flere med samme navn.Hilsen Kersti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.For meg ser det ut til at vi har med en desperat mann som hopper til køys med flere, å gjøre. At det var to Hans Svendsen på 'lille' Høen på samme tid er ikke sannsynlig. Hans Svendsen var enkemann når han var i Omborgsnes og 'avlet' Anne Cathrine. Det må være sivilstatus ved samleie tidspunktet som er avgjørende. Dvs at Hans ikke var 'utro' mot noen ektefelle da det skjedde. Det var nok ikke fullt så ille. Så giftet han seg med den som var mest gravid, altso Guri. Det at Hans og Guri to år senere får en datter de kaller Anne Carine, tyder også på en link her.Bare noen tanker på en regnfull oktober dag.2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!og jeg har sjekket både ministerialboka og klokkerboka for Bamble,og er helt sikker på at det står Hans Svendsen Høen ejet.Det låter sannsynlig det som Tore sier,han var fremdeles enkemann da Anne Cathrine ble unnfanget.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.